نمایندۀ مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فولاد مبارکه با اجرای پروژه‌های بزرگ فعل «ما می‌توانیم» را به‌خوبی صرف کرده است گفت: منابع محدود است؛ از خام‌فروشی مواد اولیه فولاد جداً جلوگیری شود.

پروین صالحی در آیین کلنگزنی پروژۀ نورد گرم 2 با گرامیداشت حضور مسئولان کشوری و استانی و مادر شهید بزرگوار شهید خرازی در مراسم افزود: منطقه انتظار دارد که از طرف وزارتخانۀ صمت شرایطی برای استقرار و تأمین واحدهای پایین‌دستی فولاد در آن ایجاد شود تا بتوانیم صنایع تبدیلی را برای محصولات اولیۀ فولاد در این بخش از استان راه‌اندازی کنیم و بدین ترتیب، علاوه بر تأمین منافع برای منطقه، از هزینه‌های گزاف حمل ونقل نیز جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه ما باید کارگر فنی ماهر در سیستم صنعت داشته باشیم، اضافه کرد: جهش تولید در شرایطی محقق می‌شود که مثلا 10 کارگر ماهر در حال کار باشند و یک ناظر در کنار آنها بر امور نظارت داشته باشد. پیشنهاد می‌کنم در قطب‌های صنعتی کشور مراکز آموزشی تربیت کارگر فنی ماهر تشکیل شود و در این مراکز هم از متخصصان مشغول به کار مجتمع استفاده کنیم و هم از متخصصان مشغول به کار در مراکز دانش‌بنیان. اگر این مهم انجام شود، نیاز اساسی کشور به نیروی فنی ماهر برطرف می‌گردد.

نمایندۀ مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در شهرهای صنعتی با رکود واحدهای صنعتی مواجه شده‌ایم و انتظار داریم این مناطق با توجه منابع مالی که اختصاص می‌دهید از حالت رکود خارج شوند و همچنین با توجه به تولید محصولات داخلی، از ورود محصول مشابه خارجی جلوگیری شود که این امر مهم سبب دلگرمی واحدهای داخلی می‌شود.

وی اضافه کرد: نکتۀ مهم دیگر اینکه با پیوند خوردن متخصصان فولاد با قسمت‌های پژوهشی کشور، امیدواریم در آیندۀ نه چندان دور شاهد این باشیم که با پیوند صنعت و دانشگاه، الکترود موردنیاز صنایع فولادی در داخل ایران با فناوری داخلی بومی‌سازی شود.

صالحی در پایان سخنانش از سرپرست وزارت صمت درخواست کرد از خام‌فروشی مواد اولیۀ فولادجداً جلوگیری شود، زیرا منابع محدود است. در بلندمدت باید مسئولین برنامه‌ریزی در نظر بگیرند که برای مثال این میزان سنگآهن تا چند سال نیاز داخلی را رفع میکند و بر این اساس جلوی برخی خطرات برای صنعت فولاد در آینده گرفته شود.

    

با احداث نورد گرم شمارۀ 2 فولاد مبارکه؛

کشور از واردات انواع محصولات تخت بی نیاز خواهد شد

مهندس حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل فولاد مبارکه در تشریح اهمیت احداث اَبَرپروژۀ نورد گرم شمارۀ 2 فولاد مبارکه گفت: امروز با حضور گرانقدر سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت و همراهان عالی‌قدر ایشان شاهد آغاز عملیات اجرایی پروژه‌ای بودیم که فولاد مبارکه در دهۀ 1380 مجوز آن را در قالب افزایش ظرفیت تولید و نورد با ظرفیت 5 میلیون تن از دولت وقت به نام طرح شهید حاج حسین خرازی اخذ کرده بود. بخش‌هایی از این پروژه ازجمله ماشین ریخته‌گری شمارۀ 5 و مگامدول‌های احیا مستقیم این پروژۀ عظیم در سال‌های گذشته احداث شده و در مدار تولید قرار گرفته بود، ولی حلقۀ آخر که مهمترین حلقۀ این توسعه عظیم بود همچنان معطل مانده بود؛ اما امروز خوشبختانه شاهد عملیات کلنگ‌زنی آن بودیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت تولید فولاد خام فولاد مبارکه 7.2 میلیون تن است، تأکید کرد: ظرفیت اسمی خط نورد گرم شمارۀ یک فولاد مبارکه 4.2 میلیون تن و با تمام ظرفیت خروجی آن 5.2 میلیون تن است. این بدان معنی است که نه تنها بخشی از ظرفیت فولاد خام بدون عملیات نورد معطل مانده است، بلکه با اکتفا به خط نورد شمارۀ یک، از تولید بسیاری از ورق‌های خاص در کشور ناتوانیم و به‌ناچار آنها را از محل واردات تأمین می‌کنیم.

وی گفت: با به بهره‌برداری رسیدن خط نورد گرم شمارۀ 2، ظرفیت نوردگرم فولاد مبارکه به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد یافت و تمامی نیاز کشور به انواع ورق‌های فولادی، به ویژه ورق‌های خاص و وارداتی در صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، لوازم خانگی و خودروسازی برطرف و مشکلات مربوط به محدودیت ورق در کشور نیز به طورکلی رفع خواهد شد.