نقره نجات‌دهنده سابر

سابریست‌های ایران بعد از مدتی طولانی با یک مدال ارزشمند از زیر فشارها خارج شدند تا حالا با قدرت و انگیزه بیشتری به سمت المپیک 2020 حرکت کنند. در رقابت‌های شمشیربازی جایزه بزرگ پادووا ایتالیا در اسلحه سابر ملی‌پوشان ایران که با شکست 45 بر 16 اسپانیا و  45 بر 27 کانادا به یک‌چهارم نهایی رسیده بودند، در این مرحله به مصاف مجارستان مدعی رفتند. در این بازی شاگردان پیمان فخری در یک بازی برتر موفق شدند حریف خود را 45 بر 37 از پیش رو برداشته و به نیمه‌نهایی برسند. سابریست‌های کشورمان در نیمه‌نهایی مقابل ایتالیای میزبان قرار گرفتند و در یک بازی نزدیک 45 بر 43 به پیروزی ارزشمندی رسیدند و فینالیست شدند. در دیدار فینال که با کره تیم اول رنکینگ جهان بود، ملی‌پوشان سابر کشورمان با نتیجه 45 بر 28 شکست خوردند اما به مدال ارزشمند نقره رسیدند. در پایان این رقابت‌ها رنکینگ جهانی تیم‌ها اعلام شد که ایران با یک پله صعود به رده چهارم رسید. تیم‌های کره جنوبی، ایتالیا و مجارستان به ترتیب اول تا سوم هستند. روسیه هم به رده پنجم سقوط کرد.

    


کیانوش دوباره عزیز شد

علی مرادی رئیس فدراسیون وزنه‌برداری که اخیرا زیر فشار انتقاد درباره بی‌توجهی به سهراب مرادی و اعزامش به آلمان قرار داشت، در شرایطی که مدتی پیش اصطکاک‌هایی با کیانوش رستمی پیدا کرده بود، حالا برای سهراب و کیانوش رستمی برابری را ایجاد کرده است. او در مورد اینکه فکر نمی‌کند باید زودتر از این در مورد سهراب مرادی تصمیم‌گیری می‌شد و آیا با این شرایط زمان را از دست نمی‌دهد، گفت:«در مورد بهبودی او نمی‌توانم نظر بدهم که زمان را از دست داده یا نه چون تخصصی ندارم اما برای بحث گزینشی‌های المپیک از این به بعد باید هوشیارتر باشیم. من خودم خوشبین هستم سهراب اول سلامتی خود را به دست بیاورد و بعد برای مسابقات گزینشی المپیک آماده شود. ما هم فضای کاملا عادلانه‌ای را برای او و کیانوش رستمی مهیا خواهیم کرد. چون به هر حال یک نفر باید به المپیک برود.» اینکه الان که سهراب مصدوم است و آینده ورزشی‌اش در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته با کیانوشی که مدام در حاشیه حضور پررنگی داشته، شرایط برابری پیدا کند، جای تامل دارد.

    


خادم ریاست کشتی را نمی‌خواسته؟

امیررضا خادم در حالی هیچ‌وقت برای حضور در انتخابات فدراسیون کشتی اعلام آمادگی نکرده بود که اولین نفر در نخستین روز ثبت‌نام مدارکش را به دست گرفت و کاندیداتوری‌اش را رسما اعلام کرد. او اما در نشست خبری که رسانه‌ها را در اینستاگرام شخصی خود دعوت کرده بود، صحبت‌های عجیبی را مطرح کرد:«دو گزینه و مسیر را برای خودم در نظر گرفتم که یکی وزارت کار بود و دیگری هم از ١٢ رئیس فدراسیون بازنشسته، علاقمند بودم به یکی از این فدراسیون‌ها که جزو فدراسیون‌های تخصصی نبود بروم. نهایی شده بود که به آنجا بروم اما موضوع استعفای رسول خادم مطرح شد. دو روز بعد در خانه پدری رسول را دیدم که وی گفت خوب است تو به کشتی بیایی و ثبت‌نام کنی. اصرار و پیشنهادش به این دلیل بود که ٨ سال فعالیت کرده‌ام و به نظرم می‌آید کسی که بتواند شرایط را ادامه دهد تو باشی. همانجا قاطعانه به رسول گفتم این کار را نمی‌کنم آن هم به دلیل علاقه مند نبودن، نبود بلکه فردا هر حرکتی که من بکنم اگر مغایر با کارهای او بوده می‌گویند کاری خلاف رسول خادم کرده‌ام و یا به عکس و این به نفع کشتی نباشد.» اینکه خادم ریاست فدراسیونی را می‌خواسته که تخصصی در آن نداشته نکته بسیار قابل تاملی است. آیا فدراسیون‌ها در درجه‌ای از بی‌اهمیتی هستند که هر مدیری بدون در نظر گرفتن تخصص آن را برای کار انتخاب کند؟!