آریا طاری

دومین روز از هفته نهم لیگ برتر فوتبال، برای هواداران سرخابی‌های پایتخت بسیار مهم بود. پرسپولیسی‌ها که چند هفته‌ای است روند رو به جلوی خود را حفظ کرده‌اند، با هدف پیروزی مقابل شمس‌آذر به میدان رفتند تا با کسب سه امتیاز کامل به صدر جدول برسند که در تحقق این هدف هم موفق بودند. استقلالی‌ها اما برخلاف اینکه امیدوار بودند با حضور پیتسو موسیمانه قدم اول را محکم بردارند و مقابل خیبر تازه لیگ برتری شده، به روزهای شیرین پیروز شدن برگردند، یک نتیجه تلخ را در خرم‌آباد تجربه کردند تا سایه بحران همچنان بالای سر این تیم باقی بماند. 

پنج تغییر نسبت به بازی آسیایی

حتی اگر موقت هم باشد، رسیدن به صدر جدول رده‌بندی برای پرسپولیس اتفاق خوبی است. تیمی که شروع قابل انتظاری در ابتدای لیگ نداشت اما رفته رفته سامان گرفت و حالا برای دفاع از عنوان قهرمانی‌اش به میدان می‌رود. پرسپولیس تنها تیمی است که در رقابت‌های لیگ برتر شکست نخورده و در تمام دیدارهای خود گلزنی کرده است تا نشانه‌های مدعی بودن را این‌چنین ظاهر کند. 

مرد اسپانیایی نیمکت پرسپولیس تیمش را با پنج تغییر نسبت به دیدار السد راهی زمین کرد. یکی از این تغییرات به اجبار درون چارچوب اتفاق افتاد. با توجه به بیماری الکسیس گندوز، امیررضا رفیعی درون دروازه ایستاد که اتفاقا توانست عملکرد خوبی داشته باشد و دروازه‌اش را بسته نگه دارد. رفیعی در لیگ بیست‌وسوم هم چهار بار به جای بیرانوند درون چارچوب ایستاد و در هر چهار بازی گل‌ نخورد تا حالا پنجمین کلین‌شیت متوالی‌اش را به دست آورده باشد. سهیل صحرایی، سروش رفیعی، سعید مهری و فرشاد احمدزاده نیز به جای فرشاد فرجی، مسعود ریگی، امید عالیشاه و لوکاس ژوائو در ترکیب اولیه سرخ‌پوشان قرار گرفتند. در طرف مقابل هم رضا مهاجری به مهدی محمدی و علی وزیری‌پناه به جای ایمان اکبری و امیرمحمد پناهی در ترکیب اصلی یشمی‌پوشان در مقایسه با جدال برابر هوادار فرصت بازی داد.

ستاره سهیلی که دیده شد

شاید اگر فرشاد فرجی در دیدار با السد مصدوم نمی‌شد، سهیل صحرایی هنوز از روی نیمکت بازی‌های تیمش را دنبال می‌کرد. او اما در آن دیدار طی یک تعویض اجباری به زمین آمد و عملکردی داشت که باعث شد باز هم در تفکرات خوان کارلوس گاریدو جا بگیرد. ناگفته نماند گاریدو از زمان حضور در پرسپولیس وعده داد تا از جوان‌ها به بهترین شکل استفاده کند و باید گفت با توجه به اینکه باشگاه‌هایی مانند استقلال و پرسپولیس که رقابت نزدیکی دارند و معمولا کم‌تر از سایر تیم‌ها به بازی دادن به جوان‌ها توجه می‌کنند، گاریدو تا به اینجای کار وعده خود را عملی کرده است. 

سهیل در هفته نهم با توجه به نبودن ایوب العملود و فرشاد فرجی، به میدان آمد و باز هم پاسخ خوبی به اعتماد گاریدو داد. او در همان دقایق ابتدایی مسابقه با یک نفوذ دیدنی و ارسال پاسی عرضی، علی علیپور را صاحب فرصت گلزنی کرد و مهاجم قرمزها هم موفق به گشودن دروازه تیم رضا مهاجری شد. صحرایی به این ترتیب در اولین حضور در ترکیب اصلی یک پاس گل به نام خود دارد و می‌توان در آینده حساب بیشتری رویش باز کرد. 

شاید موسیمانه هم فکر نمی‌کرد شروع کارش در یکی از بزرگ‌ترین باشگاه‌های فوتبال ایران آن هم مقابل تیمی که اولین تجربه‌اش در لیگ برتر را سپری می‌کند، به چنین شکست تلخی گره بخورد! آبی‌پوشان اما بدترین استقبالی که می‌توانستند را از سرمربی جدید خود به عمل آوردند و خرم‌آباد را با نتیجه سه بر یک ترک کردند

ژوائو و علیپور، ستاره‌های خط حمله

علی علیپور مقابل شمس‌آذر سومین گلش را در فصل جاری برای پرسپولیس به ثمر رساند. او که به در این دیدار به پست اصلی‌اش برگشت و به عنوان تنها مهاجم تیم وارد میدان شد، در دقیقه 11 روی ارسال زیبای سهیل صحرایی از سمت راست می‌توانست با تک‌ضرب گل اول بازی را به ثمر برساند. اما توپ به پایش نگرفت و او در تلاشی دوباره پس از یک چرخش دروازه محمدامین رضایی را باز کرد. او تا دقیقه 77 که در زمین بود، جزو بهترین نفرات پرسپولیس بود و چه در حمله و چه در دفاع، کمک شایانی به پرسپولیس کرد. او که از قدیمی‌ترین بازیکنان پرسپولیس هم به حساب می‌آید، تقریبا بعد از هر بازی برای این تیم یک رکورد جدید را به نام خود ثبت می‌کند. او با گلی که به شمس‌آذر زد به رکورد ۷۵ گل با لباس پرسپولیس رسید و توانست با عبور از مرحوم صفر ایرانپاک، مهاجم خوش‌نام سال‌های دور سرخپوشان، در رده چهارم برترین گلزنان تاریخ این باشگاه قرار گیرد. او حالا برای رسیدن به رکورد همایون بهزادی و قرار گرفتن در جمع سه گلزن برتر این تیم، تنها هشت گل فاصله دارد که می‌تواند تا پایان فصل 

به آن برسد. 

علیپور اما تنها مهاجمی نبود که شب خوبی را مقابل حریف قزوینی سپری کرد. لوکاس ژوائو هم که به جای علیپور به زمین آمد، در فرصت کمی که در اختیار داشت، به بهترین شکل خودش را نشان داد و روی دو،سه فرصت بزرگ تیمش در دقایق پایانی تاثیرگذار بود که یکی از آنها منجر به گل دوم شد. لوکاس و مسعود ریگی در آخرین دقیقه بازی یک ضدحمله ترتیب دادند که پاس ژوائو به وحید امیری رسید و وینگر سرخ‌پوشان با یک چیپ دیدنی دومین گل تیمش را به ثمر رساند تا سهمی در پنجمین پیروزی متوالی پرسپولیس داشته باشد. امیری بعد از این گل شادی گل معروف واکس زدن استوک را با ژوائو انجام داد تا به این ترتیب از هم‌تیمی‌اش قدردانی کند و به او روحیه بدهد. لوکاس بالاخره روی یکی از گل‌های تیمش تاثیرگذار بود و باید دید موتورش در ادامه فصل روشن می‌ماند یا نه. 

بدترین استقبال از موسیمانه

با کارنامه سنگینی که پیتسو موسیمانه دارد، شاید خودش هم فکر نمی‌کرد شروع کارش در یکی از بزرگ‌ترین باشگاه‌های فوتبال ایران آن هم مقابل تیمی که اولین تجربه‌اش در لیگ برتر را سپری می‌کند و تا پایان هفته نهم سه سرمربی عوض کرده، به چنین شکست تلخی گره بخورد! آبی‌پوشان اما بدترین استقبالی که می‌توانستند را از سرمربی جدید خود به عمل آوردند و خرم‌آباد را با نتیجه سه بر یک ترک کردند. از آن سو اما هم سعید دقیقی که به عنوان سرمربی جدید خیبر انتخاب شده اولین بردش مقابل استقلال را به دست آورد و هم سبزپوشان توانستند اولین برد خانگی‌شان را جشن بگیرند؛‌ آن هم مقابل حریفی نامدار که حتی در روزهای بحرانی هم یک رقیب جدی باید به حساب بیاید. 

استقلال در حالی برای دو بازی متوالی در لیگ برتر سه گل از ذوب‌آهن و خیبر دریافت کرد که لیگ قبلی را با 18 کلین‌شیت و 15 گل خورده به اتمام رسانده بودند. آنها حالا در هشت مسابقه، 14 بار دروازه‌شان باز شده و حتی یک بار هم کلین‌شیت نداشته‌اند. این موضوع به خوبی نمایانگر آشفتگی خط دفاعی استقلال را نشان می‌دهد. این ضعف از زمان جواد نکونام و سهراب بختیاری‌زاده در تیم بوده و حالا تقویتش به موسیمانه رسیده است. آمار دفاعی امسال استقلال با بدترین آمار دفاعی تاریخ این تیم برابری می‌کند. استقلال در لیگ‌های سوم و هفتم پس از هشت بازی موفق به بسته نگه داشتن دروازه‌اش نشده بود و در لیگ هفتم مانند این فصل در هشت بازی، ۱۴ گل خورده بود. بدترین آمار استقلال اما در لیگ سوم رقم خورد که در ۱۰ بازی اول کلین‌شیت نداشت. آماری که آبی‌پوشان به هیچ‌عنوان نمی‌خواهند نزدیکش شوند. 

هواداران انتظار دارند پیتسو هرچه سریع‌تر نقاط ضعف استقلال را برطرف کند و این تیم را به مسیر قهرمانی و حضور در جمع مدعی‌ها برگرداند. در هر حال او فقط یک بازی روی نیمکت این تیم بوده و زمان، اصلی‌ترین چیزی است که این سرمربی نیاز دارد. استقلال بازی‌های سختی را در پیش دارد و تمام ارکان باشگاه باید تلاش کنند تا این تیم دوباره چهره مدعی را پیدا کند. 

حسینی، همان همیشگی

همچنین باید گفت سیدحسین حسینی هم همان دروازه‌بان همیشگی بود. کسی که بارها با واکنش‌های دیدنی مانع گلزنی رقبا می‌شود اما با یک اشتباه بزرگ، هر آنچه انجام داده را به باد می‌سپارد. کاپیتان آبی‌ها روی گل نخست خیبر کاملا مقصر بود و نتوانست ضربه ارسالی از سوی مهرداد قنبری را با تمرکز و جای‌گیری مناسب مهار کند. او در ادامه چند مهار نجات‌بخشی داشت که کم‌تر دروازه‌بانی قادر به انجامش هستند. شاید اگر خط دفاع عملکرد بهتری داشت، جای کلین‌شیت مقابل نام حسینی خالی نمی‌ماند. او فصل پیش بعد از حسین پورحمیدی، بیشترین کلین‌شیت را داشت اما حالا در هفت بازی تیمش حتی یک بار هم دروازه‌اش بسته نمانده است. 

خارجی‌هایی که خوب شروع نمی‌کنند

با نگاهی به پیشینه استقلال باید گفت سرمربیان خارجی که هدایت این تیم را بر عهده می‌گیرند، اغلب شروع خوبی در این باشگاه نداشتند. با این حال موسیمانه در بین تمام آنها بدترین آغاز را به نام خود زد. اگر از مربیان موقت صرف نظر کنیم، موسیمانه پانزدهمین سرمربی استقلال در تاریخ لیگ برتر است. از ۱۴ مربی قبلی تنها سه مربی در اولین بازی خود متحمل شکست شدند. در لیگ هفتم، استقلال فصل خوبی را پشت سر نگذاشت و در میانه راه مجبور شد که فیروز کریمی را جانشین ناصر حجازی بکند. استقلال با فیروز کریمی برابر پاس همدان با نتیجه یک بر صفر شکست خورد. مربیان استقلال تا سال‌ها در اولین گام مغلوب نشدند تا نوبت به سرمربی‌های خارجی رسید و هر سه مربی آخر خارجی استقلال، در اولین بازی خود با این تیم شکست خوردند. 

در لیگ نوزدهم، آندره‌آ استراماچونی هدایت استقلال را بر عهده داشت که در هفته اول مقابل ماشین‌سازی با نتیجه سه بر یک شکست خورد. بعد از او ریکاردو ساپینتو برزیلی بود که لیگ بیست‌ودوم را با شکست دو بر صفر مقابل سپاهان آغاز کرد. این در حالی بود که استقلال در فصل قبل از آن کاملا شکست‌ناپذیر بود. موسیمانه هم در اولین بازی با اختلاف دو گل مغلوب خیبر خرم‌آباد شد؛ با این تفاوت که موسیمانه، اولین سرمربی استقلال در تاریخ لیگ برتر است که در اولین بازی خود سه گل دریافت می‌کند.

از خاکستر متولد شو

آنچه که این روزها استقلال به آن نیاز دارد، تولدی دوباره از دل خاکستر است. این تیم تجربه این اتفاق را هم دارد. همان‌طور که در لیگ هفدهم پس از یک فصل موفق با علیرضا منصوریان، در شروع دومین فصل همکاری با این سرمربی نتایج ضعیفی گرفت. نتیجه هم جدایی از منصوریان و نشستن وینفرد شفر روی نیمکت بود. استقلال در آن فصل این قدر در آغاز راه امتیاز از دست داد که جبران آن دیگر ممکن نبود ولی در ادامه فصل به فرمی رسید که برای هر تیمی خط و نشان کشید. آخرین پیروزی این تیم در دربی در آن دوره به دست آمد و استقلال در پایان، قهرمان جام حذفی و نایب قهرمان لیگ شد. حالا هم آبی‌ها بعد از یک فصل موفق با نکونام، در فصل جدید خیلی زود با او به آخر خط رسیدند و قرار است با سرمربی آفریقایی امید را جست‌وجو کنند. شاید اتفاقات لیگ هفدهم امسال هم برای آنها تکرار شود.