آریا طاری

پرسپولیس تهران در شرایطی برای برگزاری هفته سوم لیگ نخبگان به دوحه رفت که بعد از یک شکست و یک تساوی، نیاز مبرمی به کسب سه امتیاز مقابل حریف پرستاره خود داشت. آنها اما با وجود نمایش خوب و برتری فنی که داشتند، مقابل السد شکست خوردند تا هم طلسم پیروزی‌شان در آسیا ادامه پیدا کند و هم کارشان برای صعود از مرحله گروهی سخت‌تر شود. پرسپولیس در این مسابقه اوستون اورونوف، حسین کنعانی و ایوب العملود، سه ستاره خود را به علت مصدومیت در اختیار نداشت و در کنار اینها، فرشاد فرجی هم در نیمه اول مصدوم شد تا اوضاع برای سرخ‌پوشان سخت‌تر شود و درنهایت سهمی از امتیازهای مهم این مسابقه نداشته باشند. 

دویدن‌های بی‌ثمر 

پرسپولیس با به صدا درآمدن سوت آغاز بازی، برای رسیدن به گل تلاش کرد. این تیم در نیمه اول موقعیت‌های خوبی هم برای باز کردن دروازه السد به دست آورد و بازی مالکانه‌ای که ارائه می‌داد، امیدها را برای رقم خوردن اولین پیروز زنده کرد. بهترین فرصت این نیمه نصیب لوکاس ژوائو شد که او با به شکل عجیبی تک به تک را خراب کرد و انتقادهای زیادی را به جان خرید. در وقت‌های اضافه نیمه اول ماتئوس اوریبه در حالی که در محوطه توپ جلوی پایش افتاده بود، با فرصت‌طلبی دروازه گندوز را باز کرد و تیمش را جلو انداخت.

در نیمه دوم پرسپولیس باز هم هجومی بازی کرد تا هم گل خورده را جبران کند و هم گل برتری را به ثمر برساند. اما السد که در لاک دفاعی فرو رفته بود و چشم به ضدحملات داشت، تلاش می‌کرد از تک‌گل خود محافظت کند. گاریدو در تعویض‌هایش باز هم ترکیب را هجومی‌تر کرد اما نفرات جدید هم کاری از پیش نبردند. البته چند صحنه مشکوک هم  در محوطه السد اتفاق افتاد که وی‌ای‌آر هیچ تصمیمی به سود نماینده ایران نگرفت. دویدن زیاد، زمین خوردن‌های بی‌ثمر در محوطه، موقعیت و شوت‌های متعدد و البته برخورد توپ آخر عالیشاه به تیرک دروازه مجموعه‌ای از بدشانسی‌های پرسپولیس را شکل داد تا دویدن‌های سرخ‌پوشان به برتری‌شان ختم نشود. 

آمار چه می‌گوید؟

اگر لوکاس ژوائو در زدن ضربات آخرش دقت بیشتری داشت و دو موقعیت خوبش برای گلزنی را از دست نمی‌داد، شاید حالا نتیجه دیگری در میدان رقم خورده بود. او اما با از دست دادن موقعیت‌هایش نمره ضعیفی در این بازی به دست آورد. اما آمار نشان می‌دهد گندوز درون دروازه کار سختی در پیش داشت و توانست سه موقعیت گلزنی را از میزبان قطری بگیرد. 

بر اساس آمار منتشر شده، تیم قطری 51 درصد مالکیت و 383 پاس با دقت 80 درصد داشتند. پرسپولیس هم با 49 درصد مالکیت و 369 پاس به کار خود پایان داد تا دو تیم از این حیث تقریبا برابر باشند. همچنین سرخ‌ها امید به گل بیش از دو را داشتند اما السدی‌ها با وجود تنها ۰.۸۴ شانس گلزنی، توانستند به سه امتیاز این بازی برسند. از طرفی السد 6 کرنر داشت که روی یکی از آنها دروازه پرسپولیس را باز کرد و نماینده ایران چهار موقعیت از روی کرنر داشت که هیچ کدام زمینه‌ساز به ثمر رساندن گل نشد. 

طلسم آسیایی مرد اسپانیایی

بازی پرسپولیس و السد درواقع نبرد دو مرد اسپانیایی روی نیمکت دو تیم بود که فلیکس سانچز آن را فتح کرد. با این حال سرمربی پرسپولیس، به فکر یک هدف دیگر است. اگر خوان کارلوس گاریدو بتواند یک برد آسیایی به دست بیاورد، یکی از مهم‌ترین طلسم‌های دوران مربیگری‌اش را باطل کرده است. او از سال 2019 که روی نیمکت العین بود، هنوز رنگ برد در رقابت‌های باشگاهی قاره کهن را ندیده است. گاریدو با احتساب دیدار برابر العین، 9 بار در لیگ قهرمانان و نخبگان آسیا تیم‌هایش را به میدان فرستاده که ماحصل آن 6 باخت و سه تساوی بوده است. از طرف دیگر تیم‌های گاریدو در رقابت‌های آسیایی حتی کلین‌شیت هم نداشته‌اند. همین پرسپولیس تحت هدایت گاریدو در سه دیدار اخیرش در لیگ نخبگان از تیم‌های الاهلی عربستان، پاختاکور ازبکستان و السد قطر یک گل دریافت کرده و هنوز موفق به ثبت کلین‌شیت نشده است. این در حالی است که سرخ‌پوشان چهار بازی است که در لیگ برتر کلین‌شیت کرده‌اند. 

بدترین آمار تاریخ

برای تیمی که رکورددار حضور در مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیاست، دور ماندن از پیروزی در 6 بازی متوالی، اصلا اتفاق خوبی نیست. پرسپولیس در دور برگشت فصل گذشته لیگ قهرمانان و سه هفته اول این دوره از مسابقات لیگ نخبگان قهرمانان آسیا برنده نشده تا تعداد بازی‌های متوالی بدون برد این تیم با سه شکست و سه تساوی به عدد ۶ برسد؛ این بدترین آماری است که پرسپولیس در ادوار مسابقات آسیایی داشته است. این تیم پیش از این دو بار در پنج بازی متوالی به پیروزی نرسیده بود. اولین روند عدم پیروزی‌های پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۰۹ آغاز و در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۰ به پایان رسید. پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۸ نیز در سه بازی آخر بردی به دست نیاورد اما درنهایت به عنوان نایب‌قهرمانی رسید. این تیم در فصل بعد هم در دو بازی اول نتوانست به پیروزی دست یابد تا در مجموع برای این تیم آمار پنج بازی بدون پیروزی ثبت شود. پرسپولیس اگر می‌خواهد به رکورد استقلال و تراکتور نرسد، باید هرچه زودتر به عنوان تیم برنده زمین را ترک کند. استقلال با هشت بازی پیاپی و تراکتور با 9 بازی متوالی بدون برد، رکورددار هستند. 

بازی پرسپولیس و السد درواقع نبرد دو مرد اسپانیایی روی نیمکت دو تیم بود که فلیکس سانچز آن را فتح کرد. با این حال سرمربی پرسپولیس، به فکر یک هدف دیگر است. اگر خوان کارلوس گاریدو بتواند یک برد آسیایی به دست بیاورد، یکی از مهم‌ترین طلسم‌های دوران مربیگری‌اش را باطل کرده است

ستاره‌ای در دل تاریکی

با اینکه پرسپولیس با شکست مقابل السد شب تلخی را سپری کرد، اما این تیم طی یک توفیق اجباری، ستاره جدیدش را محک زد. بعد از اینکه فرشاد فرجی در نیمه اول به دلیل مصدومیت نتوانست بازی را ادامه بدهد، سهیل صحرایی 21 ساله جایش را در زمین گرفت تا تجربه بازی در لیگ نخبگان را به دست بیاورد. او در این بازی یک ماموریت ویژه داشت و باید اکرم عفیف را مهار می‌کرد. ماموریتی که در انجامش موفق بود و درمجموع توانست فراتر از حد انتظارات ظاهر شود. 

سهیل هم سن و سال کمی دارد و هم در لیگ برتر تنها چند دقیقه به زمین رفته است؛ با این حال او به خوبی از پس ستاره‌های تیم قطری برآمد. با عملکردی که او در این بازی داشت، احتمالا در لیگ برتر هم فرصت بیشتری برای بازی پیدا کند. 

امضای علیپور پای رکوردها

از وقتی علی علیپور به پرسپولیس برگشته، تقریبا در هر بازی‌ای که به میدان می‌رود رکوردهایش را بهبود می‌بخشد. او هفته گذشته با گلزنی به پاختاکور، عنوان بهترین گلزن پرسپولیس در آسیا را به صورت مشترک به دست آورد. علیپور در این هفته هم به آمار 44 بازی در آسیا برای پرسپولیس رسید و رکورددار بیشترین بازی برای پرسپولیس در رقابت‌های آسیایی شد. 

مهاجم باتجربه پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا 2015 برای سرخ‌پوشان پایتخت بازی کرد و در آن دوره در هشت مسابقه به میدان رفت. در لیگ قهرمانان آسیا 2017 که پرسپولیس به نیمه‌نهایی رسید، علیپور 11 بازی برای پرسپولیس انجام داد. پرسپولیس در لیگ قهرمانان 2018 به  فینال رسید و در هر 14 بازی، علی علیپور به میدان رفت. او در لیگ قهرمانان آسیا 2019 هم در 6 بازی مرحله گروهی بازی کرد. فصل 2020 لیگ قهرمانان آسیا به دلیل شیوع بیماری کرونا با وقفه ایجاد شد و علیپور پس از انجام دو بازی، جمع بازیکنان این تیم را ترک کرد. علی علیپور در این دوره از لیگ نخبگان آسیا هم سه بازی برای پرسپولیس انجام داد تا با عبور از احمد نوراللهی با 43 بازی، تعداد بازی‌های آسیایی‌اش به 44 برسد. 

سانچز، کابوس ایرانی‌ها شد

السدی‌ها که در پایان بازی با پرسپولیس موقتا به رده دوم جدول رسیدند، شانس زیاد صعودشان به مرحله بعدی را مدیون دو نماینده ایران هستند. آنها در هفته اول مقابل العین امارات با تساوی یک-یک متوقف شدند اما با دو بردی که مقابل استقلال و پرسپولیس به دست آوردند، از شانس خوبی برای صعود بهره‌مند هستند. السدی‌ها در حالی در عرض 20 روز مقابل دو نماینده ایران جشن پیروزی خانگی گرفتند که از آخرین بردشان مقابل سرخابی‌های ایران حدود پنج سال می‌گذشت. درواقع آنها برای اولین بار در تاریخ فعالیت خود مقابل هر دو باشگاه بزرگ ایران در یک فصل پیروز شده‌اند و این پیروزی را مدیون فلیکس سانچز هستند که توانستند بعد از این مدت دست به این کار بزرگ بزنند. حالا سرمربی سابق میلان به کابوس تیم‌های ایرانی تبدیل شده است. 

محکوم به پیروزی 

با این شکست مسیر پرسپولیس برای کسب یک رتبه قابل اعتنا، از همیشه پیچیده‌تر شد. پرسپولیس با یک امتیازی که به دست آورده، در مسیر حذف قرار دارد اما اگر تصمیمش برای ادامه حضور در لیگ نخبگان جدی باشد، محکوم به پیروزی در پنج بازی باقی‌مانده است. سرخ‌پوشان مقابل الریان، الشرطه، الغرافه، النصر و الهلال که احتمالا همگی خارج از ایران برگزار خواهد شد، باید امتیازات دو رقمی کسب کنند در غیر این صورت، احتمالا در مرحله بعدی با تیم‌های بزرگ‌تر رودررو خواهند شد. آنها 14 آبان با الغرافه، پنج آذر با الریان و 12 آذر با الشرطه بازی دارند. النصر و الهلال هم دو رقیب آخر پرسپولیس هستند که از مدعی‌های اصلی صعود به مرحله بعدی به شمار می‌روند. سرخ‌پوشان باید تمام تلاش‌شان را بکنند تا با پیروزی در سه بازی نخست، دو دیدار آخرشان مقابل غول‌های غریب آسیا تشریفاتی نباشد و تا‌ آخرین لحظه برای صعود بجنگند.