آریا طاری

سومین هفته لیگ نخبگان آسیا هم از راه رسید و پرسپولیس مهمان یک رقیب آشناست. السد تیمی است که بیشتر نمایندگان فوتبال ایران در آسیا با آن روبه‌رو شده‌اند؛ از جمله پرسپولیس که امروز مهمان این تیم است و برای کسب سه امتیاز مهم که برایش حیاتی است، به میدان می‌رود. السد در هفته دوم این مسابقات موفق شد دو بر صفر استقلال را شکست بدهد و امروز به دنبال یک برد دیگر آن هم در خانه است. پرسپولیس هم به دنبال اولین پیروزی آسیایی‌اش است و قصد دارد با دست پر زمین را ترک کند و شانس صعودش را افزایش دهد. 

السد،  نامی که در اوج نیست

باید گفت که السد فقط نامش به عنوان یک رقیب آشنا برای ایرانی‌ها مطرح می‌شود. این تیم از روزهای اوجش فاصله گرفته و برخلاف اینکه خودش را به صدرنشینی عادت داده بود، در حال حاضر در رده سوم لیگ ستارگان قطر قرار دارد. گاریدو و تیمش باید از این فرصت به بهترین شکل استفاده کنند و با سه امتیاز شیرین از قطر برگردند. سرخپوشان در هفته نخست این مسابقات به الاهلی عربستان باختند و در بازی دوم با پاختاکور ازبکستان به تساوی رسیدند تا با یک امتیاز در رده نهم لیگ نخبگان قرار بگیرند. السد اما با یک تساوی و یک برد سوم است و برای حفظ و ارتقای جایگاهش از تیم گاریدو میزبانی می‌کند. برگزاری این مسابقه در سالروز تاسیس باشگاه السد، انگیزه زیادی به بازیکنان این تیم برای جشن پیروزی می‌دهد. 

دو تیم تاکنون هفت بار با یکدیگر پیکار داشته‌اند که حاصل آن چهار پیروزی برای پرسپولیس و دو پیروزی برای السد بوده است. حالا آنها برای اینکه آمار بردهای خود را بهتر کنند، مقابل هم صف‌آرایی می‌کنند. 

متزلزل در دفاع، ترسناک در حمله

تیم فوتبال السد با یک نقطه ضعف و یک نقطه قوت ویژه مقابل پرسپولیس قرار می‌گیرد. آنها در فصل جاری در خط دفاعی عملکرد خوبی نداشتند و شاید اگر استقلال در بحران نبود، می‌توانست دروازه این تیم را باز کند. السد در فصل جدید 9 بازی انجام داده و 16 گل دریافت کرده است! آماری که برای تیم مدعی قطری اصلا جالب نیست. آنها فقط مقابل استقلال و العربی موفق به ثبت کلین‌شیت شده‌اند و در هفت بازی دیگر از رقبا گل خورده‌اند. پدرو میگل، خوخی، سایس و اتاویو ترکیب چهار نفره خط دفاع السد را تشکیل می‌دهند که مصدومیت میگل اوضاع را بدتر و دفاع این تیم را ضعیف‌تر می‌کند. احتمالا در بازی امروز سلمان به جای میگل به میدان برود. از طرفی السد در دیدار با الشحانیه هم در 45 دقیقه دوم در خط دفاعی آشفته نشان داد. ضعفی که پرسپولیس باید با تیزبینی و حواس جمع از آن استفاده کند و به عنوان تیم برنده زمین را ترک کند. 

از سوی دیگر هرچقدر که خط دفاعی این تیم ضعف دارد، آنها در حمله تیم ترسناکی به نظر می‌رسند. گرگ‌ها در تمام 9 بازی موفق شده‌اند دروازه تیم حریف را باز کنند و درمجموع 24 گل به ثمر برسانند. آماری که نشان از زهردار بودن خط حمله حریف امروز پرسپولیس دارد. رافا و اکرم عفیف دو ستاره سانچز در خط حمله به شمار می‌روند. رافا اکنون بهترین گلزن السد است و با ۶ گل نسبت به عفیف در رده بالاتری قرار دارد. عفیف هم که طی سال‌های گذشته چه در رده باشگاهی و چه ملی با فوتبال ایران کری‌خوانی داشته، یکی دیگر از جذابیت‌های بازی امروز را رقم می‌زند. 

سانچز قهرمان روی نیمکت

یکی از کلیدهای موفقیت السد داشتن یک سرمربی باتجربه روی نیمکت است. فلیکس سانچز که در جام ملت‌های آسیا 2019 تیم ملی قطر را به قهرمانی رساند، نامش را در فوتبال این کشور ماندگار کرد. او البته در جام جهانی 2022 عملکرد خوبی نداشت و قطر با وجود میزبانی، خداحافظی زودهنگامی با مسابقات در همان دور گروهی داشت. این نتیجه باعث شد سانچز از کار خود در تیم ملی قطر برکنار شود و جای خود را به کارلوس کی‌روش بدهد. در مقطعی شنیده می‌شد سانچز قرار است هدایت تیم ایران را بر عهده بگیرد اما این اتفاق رخ نداد تا تقابل با او در قامت تیم باشگاهی باشد. کارنامه سانچز پر از افتخار و تجربه است و به همین خاطر نباید از کنار نام او به سادگی عبور کرد.

گاریدو به دنبال طلسم‌شکنی

مسابقه امروز پرسپولیس جدا از اهمیت امتیازی، برای سرمربی این تیم اهمیت حیثیتی هم دارد. خوان کارلوس گاریدو که تیمش را در لیگ برتر ایران رو به جلو هدایت می‌کند و اوضاع خوبی دارد، هنوز در آسیا یک ناکام بزرگ است. گاریدو که نخستین فصل حضورش در پرسپولیس را تجربه می‌کند، اعتماد هواداران را به دست آورده است و با عبور از روزهای بحرانی با کسب 14 امتیاز از 6 بازی در رده دوم جدول ایستاده است. این سرمربی اسپانیایی اما هنوز نتوانسته در آسیا خوش بدرخشد. بازی امروز، دهمین تجربه آسیایی گاریدو به عنوان یک مربی است. او پیش از این با العین امارات در این مسابقات حضور داشته که آمار ضعیف پنج شکست و دو تساوی را ثبت کرده است. گاریدو قصد دارد امروز با پرسپولیس اولین پیروزی‌ آسیایی‌اش برسد و به این حسرت خاتمه بدهد.

باید گفت که السد فقط نامش به عنوان یک رقیب آشنا برای ایرانی‌ها مطرح می‌شود. این تیم از روزهای اوجش فاصله گرفته و برخلاف اینکه خودش را به صدرنشینی عادت داده بود، در حال حاضر در رده سوم لیگ ستارگان قطر قرار دارد. با این حال آنها در حمله تیم خطرناکی هستند و نباید دست کم‌شان گرفت

حساب ویژه روی سروش

گاریدو برای باطل کردن طلسم آسیایی‌اش، حساب ویژه‌ای روی سروش رفیعی باز کرده است. بازیکنی که با رفتار حرفه‌ای و سبک بازی‌اش در میانه میدان در مرکز توجه مرد اسپانیایی قرار گرفته است. سروش که با شماره هفت یکی از بازیکنان تمدیدی این فصل سرخپوشان بود، جایگاه ویژه‌ای در تیم گاریدو پیدا کرد و به جز یک دیداری که محروم بود، تنها در یک مسابقه روی نیمکت نشست. گاریدو برای انتقال دستورات تاکتیکی به بازیکنانش با سروش صحبت می‌کند و همیشه او را به دقت زیر نظر دارد. به احتمال بسیار زیاد رفیعی امروز فیکس بازی می‌کند تا دست راست سرمربی باشد. 

بازسازی یک خاطره

در تیم فعلی پرسپولیس بازیکنی حضور دارد که سابقه باز کردن دروازه السد را دارد و امیدوار است بتواند امروز هم این خاطره شیرین را تکرار کند. عیسی آل‌کثیر کسی است که آخرین گل پرسپولیس را وارد دروازه السد کرده است. در آن بازی عیسی دو بار ضربه‌اش به تیرک دروازه حریف خورد اما درنهایت با ضربه سر، قفل این دروازه را شکست. او با اینکه در این فصل از ترکیب پرسپولیس دور شده، اما خاطرات خوشی از آسیا دارد و امیدوار است امروز بار دیگر فرصت بازی پیدا کند و برای رسیدن به گل تلاش کند. 

داور خوش‌یمن ژاپنی

طبق اعلام وب‌سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا، قضاوت بازی امروز بر عهده آراکی یوسوکه داور ۳۸ ساله ژاپنی خواهد بود. کسی که همین چند روز قبل، بازی ایران و قطر از مقدماتی جام‌ جهانی را در کشور امارات سوت زد. دیداری که با پیروزی دلچسب تیم ملی همراه شد تا اهالی فوتبال خاطرات خوشی از این داور داشته باشند. البته او قبل از بازی قطر هم تجربه قضاوت برای تیم ملی را دارد. 

در واقع یوسوکه از آغاز سال 2024 تا به امروز، سه مرتبه برای تیم ملی ایران سوت زده که هر سه بازی با پیروزی ملی‌پوشان همراه بوده است. نخستین‌بار در مرحله دوم مقدماتی جام جهانی 2026 در قاره آسیا، دیدار ایران با ترکمنستان را سوت زده بود که این بازی با نتیجه پنج بر صفر به پایان رسید و بعد از آن هم تقابل ایران با قرقیزستان را قضاوت کرد که باز هم شاگردان امیر قلعه‌نویی در این بازی برنده بودند. آخرین بازی هم ایران و قطر بود که با برد چهار بر یک تیم ملی همراه شد. تنها باری که یک تیم از ایران با قضاوت آراکی شکست خورده، به تنها قضاوت او برای یک تیم باشگاهی از کشورمان برمی‌گردد. سال گذشته نساجی مازندران در ورزشگاه آزادی میزبان نوبهار ازبکستان بود که تیم رقیب با درخشش اوستون اورونوف با نتیجه سه بر یک به پیروزی رسید. حالا پرسپولیسی‌ها امیدوارند که قضاوت امروز آراکی در مسیر نتایج تیم ملی قرار بگیرد و آنها با یک برد شیرین کارشان را در هفته سوم لیگ نخبگان به پایان برسانند. 

گزارش ای.اف.سی درباره بازی امروز

سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا پیش از بازی امروز، در گزارشی به پنج نکته مهم قبل از شروع دیدارهای این هفته پرداخته که درباره بازی پرسپولیس و السد آمده است:«پرسپولیس دوشنبه به مصاف السد خواهد رفت. این دیدار برای هر دو تیم بازی مهمی تلقی خواهد شد. نماینده ایران شروع خوبی در این رقابت‌ها نداشته است و با تنها یک امتیاز از دو بازی به دنبال رسیدن به برد است. پرسپولیس در پنج بازی متوالی در آسیا بدون برد بوده و به دنبال پایان دادن به این ناکامی است. السد می‌تواند حریف مورد نیاز آنها باشد چراکه پرسپولیس در چهار دیدار از هفت دیدار قبلی خود برابر این تیم به برد رسیده است. السد قهرمان لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۱۱ به دنبال این است برای اولین بار در چهار دوره به مرحله حذفی برسد.»