امیدوار با پیتسو

درست چند ساعت بعد از شکست سنگین استقلال مقابل ذوب‌آهن در هفته هشتم لیگ برتر، خبر انتخاب سرمربی جدید آبی‌ها منتشر شد. کسی که از قاره سیاه می‌آید و عنوان نخستین مربی آفریقایی فوتبال ایران را روی خود دارد. حالا هواداران استقلال امیدوارند با پیتسو موسیمانه هرچه زودتر از بحران خارج شوند و به جمع مدعی‌های لیگ برتر برگردند.

 آریا طاری

 

موسیمانه، انتخابی بعد از 17 روز

دهم مهرماه بود که جواد نکونام پس از شکست برابر السد در لیگ نخبگان از سمت خود برای دومین بار استعفا داد و این بار این درخواستش با موافقت مدیران باشگاه‌ روبه‌رو شد. بعد از این ماجرا باشگاه اعلام کرد که طی 10 روز سرمربی جدید باشگاه را معرفی می‌کند. این زمان اما درنهایت به 17 روز رسید و استقلال در این مدت که با تعطیلات فیفا دی هم همراه شده بود،‌ با هدایت سهراب بختیاری‌زاده کار را دنبال کرد. آبی‌پوشان در این مدت در دو بازی لیگ برتری به میدان رفتند که مقابل هوادار پیروز شدند اما برابر ذوب‌آهن در غیاب سیدحسین حسینی که با تصمیم رییس هیات‌مدیره محروم شده بود، شکست تلخی را تجربه کردند. 

در هر حال در این مدتی که مدیران استقلال کشور به کشور در جست‌وجوی یک مربی باتجربه و باکیفیت بودند، نام‌های زیادی پیرامون این تیم شنیده شد و حتی با پل لوگوئن قرارداد هم به امضا رسید. اما این مربی فرانسوی بعد از کمی تحقیق از حضور در ایران انصراف داد تا کلاف انتخاب سرمربی پیچیده‌تر شود. درنهایت این پیتسو موسیمانه بود که با استقلال به توافق رسید و قرار است در ادامه فصل روی نیمکت آبی‌ها بنشیند و این تیم به انتهای مسیر بلاتکلیفی‌اش برسد. 

کارنامه پیتسو چه می‌گوید؟

سرمربی 60 ساله استقلال کارنامه‌ای پر از افتخار دارد. او از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷ سرمربی سوپر اسپرت آفریقای‌جنوبی بود و سپس عضوی از کادر فنی تیم ملی آفریقای‌جنوبی شد و تجربه دستیاری کنار کارلوس آلبرتو پریرا را هم در کارنامه‌اش دارد. پیتسو همچنین از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ سرمربی تیم ملی کشورش بود و سپس هدایت ماملدوی ساندوانز کشورش را برعهده گرفت و در سال ۲۰۱۶ قهرمان جام باشگاه‌های قاره آفریقا شد. او همچنین یک قهرمانی سوپر جام آفریقا را با این تیم تجربه کرد. این جدا از هشت قهرمانی با این تیم در رقابت‌های داخلی این کشور بود. او سپس راهی مصر و باشگاه الاهلی این کشور شد و دو قهرمانی جام باشگاه‌های آفریقا، یک قهرمانی لیگ، یک قهرمانی حذفی، دو قهرمانی سوپر جام آفریقا را با این تیم 

جشن گرفت. 

یکی دیگر از تجربه‌های موفق موسیمانه در باشگاه الاهلی عربستان رقم خورد. او توانست این تیم را بار دیگر به سطح اول این کشور برگرداند. هدایت الوحده امارات و حضور کوتاه‌مدت در ابها هم دیگر تجربه‌های این سرمربی به حساب می‌آیند. او همچنین پنج بار مربی سال کشورش و یک بار مربی سال قاره آفریقا هم شده است. این سرمربی در سال ۲۰۲۰ نیز جزو لیست ۱۰ نفره برترین مربیان جهان بود و از این حیث، حضور چنین سرمربی در لیگ ایران بی‌سابقه است.

درمجموع پیتسو ۱۷ جام کسب کرده و افتخاراتش به قدری زیاد است که او اکنون پرافتخارترین سرمربی حاضر در لیگ برتر ایران به حساب می‌آید.

 سرمربی 60 ساله استقلال کارنامه‌ای پر از افتخار دارد. درمجموع پیتسو ۱۷ جام کسب کرده و افتخاراتش به قدری زیاد است که او اکنون پرافتخارترین سرمربی حاضر در لیگ برتر ایران به حساب می‌آید

قرارداد بعد از مذاکرات فشرده

توافق استقلالی‌ها با پیتسو طی مذاکرات فشرده‌ای انجام شد. آنها چندین بار با این مربی سر میز مذاکره نشستند و اگر توافق روی برخی جزئیات زودتر انجام شده بود، معرفی او پیش از بازی ذوب‌آن صورت می‌گرفت. موسیمانه برای دور نهایی مذاکرات راهی ترکیه شد و درنهایت قرارداد رسمی خود با آبی‌ها را امضا کرد. رقم قرارداد پیتسو برای یک سال، ۱.۲ میلیون دلار است که برای سرمربی با کارنامه او رقم منطقی محسوب می‌شود. موسیمانه روی قرارداد خود، ۲۰ درصد آپشن هم دارد و برخی دستیاران او هم برای همراهی با پیتسو به ایران سفر خواهند کرد. ماهیر داویدز، کابلو رانگواگا، موسی ماتلابا و کایل سولومون مربیانی هستند که دستیاران موسیمانه در استقلال خواهند بود. سهراب بختیاری‌زاده نیز قرار است به عنوان دستیار ایرانی سرمربی آفریقایی در کادرفنی بماند و احتمالا بهزاد غلامپور مربی دروازه‌بان‌ها نیز دیگر مربی ایرانی کادر فنی موسیمانه خواهد بود.

استارت از لیگ

وقتی خبر انتخاب موسیمانه منتشر شد، هواداران استقلال که تیم‌شان در این هفته‌ها اصلا شرایط خوبی ندارد، خوشحال شدند که در لیگ نخبگان آسیا با سرمربی جدید به میدان می‌روند. استقلال روز سه‌شنبه در هفته سوم لیگ نخبگان آسیا باید به مصاف النصر عربستان برود که یک دیدار حساس و سخت برای آبی‌پوشان محسوب می‌شود اما قرار نیست هدایت این تیم برعهده پیتسو باشد. موسیمانه قرار است پیش از دیدار با النصر خودش را به اردوی استقلال در امارات برساند و در روز مسابقه هم از روی سکوها تماشاگر بازی تیم جدیدش خواهد بود. به این ترتیب سهراب بختیاری‌زاده مثل دو بازی اخیر مقابل هوادار تهران و ذوب‌‌آهن هدایت آبی‌پوشان را بر عهده دارد و موسیمانه پس از بازی به همراه اعضای تیم به تهران می‌آید و رسما کارش را آغاز خواهد کرد. به این ترتیب دیدار با خیبر خرم‌آباد در هفته نهم لیگ برتر اولین تجربه موسیمانه روی نیمکت استقلال خواهد بود.

قهرمانی، ماموریت سرمربی جدید

استقلال پس از هفت بازی و کسب هشت امتیاز در رتبه یازدهم لیگ برتر قرار دارد. رده‌ای که این تیم اصلا با آن سازگاری ندارد و می‌خواهد هرچه زودتر به رده‌های بالای جدول صعود کند. از طرف دیگر موفقیت در لیگ نخبگان هم مد نظر باشگاه قرار دارد. او حالا یک ماموریت بسیار مهم در تیم آبی پایتخت دارد و آن چیزی نیست جز رسیدن به جام قهرمانی. پیتسو در تجربه‌های قبلی‌اش در این زمینه موفق بوده و حالا هم هواداران از حضور او استقبال کرده‌اند. باید دید او می‌تواند استقلال را در قامت مدعی ببرد یا نه. هنوز لیگ در ابتدای راه است و سرمربی آفریقایی برای اجرا کردن برنامه‌هایش زمان خوبی را در اختیار دارد. فصل گذشته استقلال نایب قهرمان لیگ برتر ایران شد و اکنون با حضور موسیمانه، هواداران و بازیکنان با امیدواری بیشتری به مسیر موفقیت چشم دوخته‌اند. این ماجراجویی هم برای او و هم برای باشگاه پرطرفدار استقلال چالشی و جذاب خواهد بود. 

موسیمانه: هدایت استقلال افتخار من است

پیتسو موسیمانه، مربی جدید استقلال در مورد شروع کارش در این تیم گفت:«استقلال تهران باشگاهی بسیار بزرگ در منطقه خلیج فارس است که تاریخچه‌ای طولانی و درخشان دارد. دو ستاره لیگ قهرمانان آسیا روی لوگوی باشگاه نشان می‌دهد که این باشگاه چه سطح بالایی دارد. آخرین جام آنها در سال ۲۰۲۲ به دست آمد و می‌توانیم ایمان داشته باشیم که هواداران‌شان دوباره تشنه‌ کسب افتخار هستند. چالشی که در پیش داریم سخت است، اما افتخار ماست که رهبری چنین باشگاه پرافتخاری را بر عهده داریم. از مدیریت باشگاه برای اعتماد به ما تشکر می‌کنم. آماده‌ایم تا کار خود را آغاز کنیم.» 

دروازه را دریاب

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که سرمربی جدید استقلال باید در اولویت کارش بگذارد، وضعیت دروازه این تیم است. سیدحسین حسینی بعد از مصاحبه انتقادی‌اش از حضور در تمرینات و مسابقات استقلال محروم شد که نتیجه‌اش یک شکست تلخ مقابل ذوب‌آن و بدتر شدن شرایط این تیم بود. حالا به نظر می‌رسد اوضاع بین این دروازه‌بان باتجربه و باشگاه همچنان شکرآب است. حسینی که بازی تیمش مقابل ذوب‌آهن را از روی سکوها دنبال کرد، بعد از مسابقه عنوان کرد اجازه مصاحبه ندارد و فقط دلش برای هواداران می‌سوزد. او همچنین در خصوص اینکه از او خواسته شده تا صحبت‌هایش را تکذیب کند، افزود:«من همیشه راه ناصر حجازی را ادامه می‌دهم.» 

حسینی در طول بازی هم بارها مورد حمایت هواداران قرار گرفت اما این فضا باعث نشد که اختلافات بین او و باشگاه حل شود. تصور می‌شد کاپیتان استقلال با دعوت مدیریت باشگاه در جلسه‌ای شرکت کند و کدورت‌ها به پایان برسد اما مسئولان باشگاه استقلال هیچ تماسی با کاپیتان خود برقرار نکردند تا مشکلات ادامه یابد. با تصمیم احمد شهریاری کاپیتان استقلال همچنان حق حضور در تمرینات تیمش را ندارد و غیبت حسینی در تمرین ریکاوری صبح دیروز آبی‌پوشان این مساله را نشان داد‌.

در این اختلاف آنچه که باعث نگرانی هواداران شده، بازی این تیم در لیگ نخبگان است. خالدآبادی که به جای حسینی در بازی با ذوب‌آهن درون چارچوب ایستاد، نتوانست انتظارات را برآورده کند و النصر هم تیم ضعیفی نیست. باید دید حالا که سرمربی جدید هم انتخاب شده، آیا تا بازی روز سه‌شنبه صلح بین دو طرف دعوا انجام می‌شود یا نه. 

پیتسو؛ کابوس الهلال

انتخاب پیتسو موسیمانه بازتاب بسیار زیادی در سایت‌های مختلف عربی داشت. به عنوان مثال روزنامه الخلیج عربستان با تیتر «هشدار به النصر، کابوس الهلال سرمربی استقلال شد»، نوشت:«باشگاه استقلال قبل از دیدار حساس برابر النصر از انتخاب پیتسو موسیمانی به عنوان سرمربی جدیدش خبر داد. انتخاب موسیمانی به عنوان سرمربی جدید استقلال در شرایط حساسی صورت گرفته است. از یک طرف تیم ایرانی به دنبال بهتر کردن جایگاهش در لیگ نخبگان آسیاست و از طرف دیگر هم هواداران تیم منتظر دیدن تغییرات بعد از آمدن این سرمربی‌اند. موسیمانی نتایج درخشانی را با الاهلی عربستان به دست آورد و کابوس الهلال هم به شمار می‌آید؛ چراکه در رده‌بندی جام جهانی باشگاه‌ها، الاهلی مصر با هدایت موسیمانی توانست الهلال را با چهار گل در هم بکوبد و در جایگاه سوم قرار گیرد.»