تقریبا یک‌پنجم فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر انگلیس به پایان رسیده و همزمان با فرا رسیدن دومین پنجره تعطیلات بازی‌های ملی، فرصت خوبی است تا به برترین خریدهای پنجره تابستانی نقل و انتقالات امسال در فوتبال انگلیس پرداخته شود. به گزارش فوتبال ۳۶۰، باشگاه‌های شاغل در لیگ برتر طبق معمول بازیگران اصلی بازار ۴.۸ میلیارد پوندی نقل و انتقالات اروپا بودند و باید دید کدام بازیکنان تا پایان فصل انتظارات بالارفته هواداران و رسانه‌ها از مبالغ سنگین ردوبدل‌شده را برآورده خواهند کرد. 

جیدون سانچو؛ چلسی: هافبک مغضوب اریک تن‌هاخ بعد از گذراندن یک نیم‌فصل موفق در دورتموند که صعود به دیدار نهایی رقابت‌های فصل گذشته لیگ قهرمانان اروپا را به همراه داشت به اردوی شیاطین سرخ برگشت و با وجود مصاحبه‌های سرمربی هلندی مبنی بر رفع اختلاف به چلسی پیوست.  او در عرض چهار مسابقه برای آبی‌ها سه پاس منجر به گل ثبت کرد و به همین سرعت با رکورد شخصی دوران حرفه‌ای خود با بیشترین پاس گل در یک فصل لیگ برتر برابری کرد. با اوج‌گیری مادوئکه و اضافه شدن سانچو عطش سران چلسی برای جذب بال‌های جدید از بین می‌رود. تنها محمد کودوس از وستهام با ۳.۳ بیشتر از سانچو (۳) در هر ۹۰ دقیقه لیگ برتر دریبل به ثبت رسانده و ستاره تیم ملی انگلیس سخت در تلاش است خطای منچستر یونایتد در نشان دادن درهای خروج به او را اثبات کند. 

دومینیک سولانکه؛ تاتنهام: مهاجم گرانقیمت تیم پوستکوگلو برای حضور در برگه آمار به زمان نیاز داشت و سه حضور نخست در ترکیب اسپرز را بدون ثبت گل یا پاس گل به پایان رساند اما طراوت تهاجمی حاصل از اضافه شدن بازیکن سابق بورنموث در همان روزها هم مشخص بود. او تاکنون دو گل و یک پاس گل در چارچوب رقابت‌های لیگ برتر انگلیس به ثبت رسانده؛ هرچند تنها پاس گل او در شکست ناامیدکننده این هفته مقابل برایتون رقم خورد. سولانکه کم‌کم جای خود را در تیم جدید باز می‌کند و امیدوار است با حفظ درخشش سابق و تبدیل شدن به یکی از ستون‌های اساسی تاتنهام، مزد هزینه سنگین خروس‌ها را بپردازد و بخشی از جای خالی ابرمهاجم سفرکرده تیم را پرکند. 

ایلیمان اندیایه؛ اورتون: اورتون فصل گذشته با وجود کسر امتیاز به لطف ضعف خارج از عادت قعرنشینان از جنگ سقوط جان به در برد اما شروع درخشانی در فصل جدید نداشته. شاگردان شان دایچ البته با ثبت رکورد شکست‌ناپذیری سه مسابقه‌ای و کسب اولین پیروزی فصل مقابل کریستال‌پالاس نشانه‌های بازگشت را نشان داده‌اند. تغییر جایگاه دوایت مک‌نیل نه فقط به خود او و به کل تیم، بلکه به خرید جدید باشگاه یعنی اندیایه هم سود رساند. بازیکن ۲۲ ساله با فعالیت دائمی خود در سمت چپ صلابت دفاعی بیشتری ایجاد می‌کند. او تا به اینجای فصل در هر ۹۰ دقیقه ۲.۲ تکل موفق به ثبت رسانده و در هنگام مالکیت توپ هم باکی از رویارویی با یاران رقیب ندارد و در هر ۹۰ دقیقه ۲.۸ دریبل موفق رقم می‌زند. 

ریکاردو کالافیوری؛ آرسنال: مدافع جذاب تیم ملی ایتالیا بهترین شروع ممکن را در لباس آرسنال تجربه کرد و نخستین قرارگیری او در ترکیب تیم آرتتا، گلزنی مقابل منچسترسیتی را در پی داشت. کالافیوری دومین بازیکن تاریخ آرسنال نام گرفت که در نخستین‌ مسابقه خود در لیگ برتر از بیرون محوطه جریمه موفق به گلزنی شد. او در رقابت‌های فصل گذشته سری آ عملکرد درخشانی داشت و با قرارگیری در ترکیب اصلی تیم ملی ایتالیا در رقابت‌های جام ملت‌های اروپا مزد درخشش خود را گرفت؛ هرچند عملکرد قابل ‌قبول او در خاک آلمان نتوانست راه ناکامی آتزوری را سد کند. 

دارا اوشی؛ ایپسویچ: ایپسویچ‌تاون چه با حضور اوشی و چه بدون حضور او یکی از گزینه‌های اصلی سقوط و بازگشت به سطح دوم به شمار می‌رود اما مدافع ۲۵ ساله طی بازی‌های اخیر به یک جزء متفاوت و درخشان در ترکیب پسران تراکتور تبدیل شده است. او البته در آخرین بازی تیمش در لیگ برتر که با شکست سنگین چهار بر یک مقابل وستهام به پایان رسید نتوانست مانع از تحقیر تیمش شود اما تا به اینجای فصل با ثبت میانگین ۴.۸ نبرد رویارویی هوایی موفق در هر مسابقه در بین بازیکنان لیگ برتر رکورددار است؛ هرچند بخشی از این آمار به سبک بازی تدافعی تیمش برمی‌گردد.  او البته از روز عزیمت از برنلی همچنان در حسرت نخستین پیروزی خود در لیگ برتر باقی مانده اما به زودی به همراه ایپسویچ نخستین سه امتیاز شیرین تیم در بازگشت به سطح اول را تجربه خواهد کرد.

نصیر مزراوی؛ منچستر یونایتد: سمت راست دفاع یکی از دغدغه‌های اریک تن‌هاخ طی تابستان بود و آمدن مزراوی یکی از معدود نقاط مثبت عملکرد غم‌انگیز شیاطین سرخ در فصل جدید لیگ برتر به شمار می‌رود. بازیکن تیم ملی مراکش تا به اینجای فصل ۲۱ تکل موفق به ثبت رسانده و در این زمینه رتبه هفتم کل لیگ را به خود اختصاص داده. با اینکه دیگر خریدهای تن‌هاخ هنوز فرصتی برای خودنمایی نشان نداده‌اند، مزراوی خود را به خوبی در ترکیب جا انداخته است. جای خالی او در دوره مصدومیت فعلی برای هواداران محسوس جلوه می‌کند.

ساوینیو؛ منچسترسیتی: بازیکن سابق تروا فصل گذشته دوره قرضی موفقی را در ترکیب ژیرونا پشت سر گذاشت و به یکی از ستارگان اصلی شگفتی‌ساز لالیگا تبدیل شد. بازیکن تیم ملی برزیل به راحتی به سیتی پیوست و در چهار حضور خود در ترکیب اصلی مدافع عنوان قهرمانی دو پاس گل به ثبت رسانده است. ساوینیو تا به اینجا ۹ دریبل موفق رقم زده است که از هر بازیکن دیگر در منچسترسیتی جز جرمی دوکو (۱۶) بیشتر است. او حالا به جدیدترین اسلحه تهاجمی پپ گواردیولا تبدیل شده و سرمربی کاتالان از قابلیت‌های او برای تنبیه رقبا استفاده خواهد کرد. 

نیکلا میلنکوویچ؛ ناتینگام‌ فارست: ناتینگام فصل گذشته به سلامت از مهلکه فنا و سقوط گریخت اما دریافت ۶۷ گل در ۳۸ مسابقه لیگ برتر نیاز فوری سرخ‌پوشان به تقویت دفاعی را نشان می‌داد. فارست پنجمین خط دفاعی ضعیف لیگ را در اختیار داشت و به همین دلیل نیکلا میلنکوویچ را با صرف ۱۲ میلیون پوند از باشگاه فیورنتینا به خدمت گرفت. هرچه می‌گذرد با تداوم درخشش مدافع صربستانی، جذب او با این قیمت به یک شکار شبیه می‌شود. در عین ناباوری تا به اینجای فصل تنها لیورپول (دو گل خورده) آمار دفاعی بهتری نسبت به ناتینگام‌فارست (۶ گل خورده در هفت مسابقه) به ثبت رسانده و میلنکوویچ با ثبت ۳.۳ نبرد رودرروی هوایی موفق که هفتمین آمار برتر در بین تمام بازیکنان لیگ به شمار می‌آید یکی از استوانه‌های دفاع موفق این

 تیم است. 

فاکوندو بونانوته؛ لسترسیتی: روباه‌ها تا به اینجای فصل ۹ بار دروازه رقبا را باز کرده‌اند که از آمار تهاجمی نیوکاسل (هشت گل زده) و منچستریونایتد (۵) بیشتر است. عملکرد درخشان بونانوته یکی از دلایل کلیدی عملکرد فراتر از انتظار خط تهاجم لستر به شمار می‌رود. بازیکن آرژانتینی در پنجره تابستانی نقل و انتقالات امسال با قراردادی قرضی از برایتون به ورزشگاه کینگ پاور آمد و تا به اینجای فصل روی چهار گل تیمش اثر مستقیم گذاشته است. بازیکن ۱۹ ساله حتی در بازی بدون توپ هم عملکرد خوبی داشته و به طور میانگین در هر ۹۰ دقیقه ۲.۹ تکل موفق به ثبت رسانده. 

مکسنس لاکروا؛ کریستال ‌پالاس: پالاس تا به اینجای فصل حتی یک پیروزی هم به دست نیاورده و عملکرد منظم در بعضی از مسابقات نتوانسته تیم را از جایگاه هجدهم جدول بالا بکشد. با این حال برگ برنده عقاب‌ها در راه بقا و بالا آمدن در جدول مسلما خط دفاع این تیم خواهد بود. تعداد گل‌های خورده کریستال‌پالاس (۱۰) با آمار تیم رده ششمی برایتون برابری می‌کند. مکسنس لاکروا تقریبا در همه مسابقات عملکرد خوبی در فاز دفاعی به نمایش گذاشته و با ثبت ۳.۸ تکل موفق در هر مسابقه در جایگاه بیست‌وسوم در بین تمام بازیکنان لیگ برتر قرار می‌گیرد. مدافع فرانسوی تازه روزهای نخست خود را در جنوب پایتخت انگلیس پشت سر می‌گذارد اما به نظر می‌رسد تا به همین‌جا هم به خوبی جایگاه خود را در دفاع سه نفره پالاس شناخته و در ترکیب سرخ‌آبی‌ها جا 

افتاده است.