نگار رشیدی 

شهداب یزد، مهرگان نور، پیکان تهران، صنعتگران امید، شهرداری ارومیه، سپهر صدرا مشهد، طبیعت، مس رفسنجان، فولاد سیرجان ایرانیان، پاس گرگان، گیتی‌پسند اصفهان، چادرملو اردکان و سایپا تهران 13 تیمی هستند که در رقابت‌های امسال حضور دارند و برای کسب جام قهرمانی به میدان می‌آیند. در هفته نخست نماینده سیرجان که مدافع عنوان قهرمانی است استراحت دارد و به تماشای 6 مسابقه امروز می‌نشیند. 

در دور مقدماتی این دوره از رقابت‌ها، تیم‌ها در قالب یک گروه به صورت رفت و برگشت با هم مسابقه می‌دهند و سپس هشت تیم برتر راهی مرحله پلی‌آف خواهند شد. مراحل یک‌چهارم نهایی و نیمه‌نهایی لیگ برتر مردان به صورت دو برد از سه مسابقه برگزار خواهد شد، اما قرار است فینال رقابت‌های امسال برای نخستین بار به شکل سه برد از پنج دیدار برگزار شود.

شهداب، میزبان تیم تازه‌وارد

شهداب یزد که فصل گذشته به عنوان نایب‌قهرمانی دست یافت، امروز در خانه میزبان تیم تازه لیگ‌برتری شده مهرگان نور است. مهرگان به عنوان نایب‌قهرمان لیگ دسته یک راهی لیگ برتر شد و حالا در نخستین تجربه خود در بالاترین سطح والیبال باشگاهی ایران مهمان تیمی است که چشمش به سکوی اول رقابت‌ها دوخته شده است. شهداب که به تازگی فینال جام باشگاه‌های آسیا را هم به فولاد سیرجان باخته، به دنبال یک مقتدرانه در شروع لیگ است تا دل هوادارانش را به دست بیاورد و به نظر می‌رسد کار سختی هم مقابل حریف تازه‌وارد خود نداشته باشد. شهدابی‌ها که ششمین حضور خود در لیگ برتر را تجربه می‌کنند، تا به حال دو بار قهرمان شده‌اند و یک بار به عنوان نایب‌قهرمانی رسیده‌اند. آنها امسال با رحمان محمدی‌راد به دنبال سومین قهرمانی و جبران فینال جام باشگاه‌ها هستند. شهداب یزد با خریدهایی که داشته و نفراتی که در تیم نگه داشته، یکی از پرستاره‌ترین ترکیب‌های فصل جاری را در اختیار دارد و شمایل مدعی قهرمانی به خود گرفته است. 

شهدابی‌ها تا به حال دو بار قهرمان شده‌اند و یک بار به عنوان نایب‌قهرمانی رسیده‌اند. آنها امسال با رحمان محمدی‌راد به دنبال سومین قهرمانی و جبران فینال جام باشگاه‌ها هستند. شهداب یزد با خریدهایی که داشته و نفراتی که در تیم نگه داشته، یکی از پرستاره‌ترین ترکیب‌های فصل جاری را در اختیار دارد

پرافتخارترین تیم لیگ وارد می‌شود

تیم والیبال پیکان آنقدر در لیگ ایران قهرمانی آورده که حتی با وجود اینکه 10 سال از آخرین قهرمانی‌اش می‌گذرد، هنوز هیچ تیمی نزدیک آمار این تیم هم نشده است. پیکانی‌ها که از قدیمی‌ترین تیم‌های لیگ والیبال به حساب می‌آیند، 12 بار روی سکوی نخست رقابت‌ها ایستاده‌اند. آنها امروز در خانه به مصاف تیم صنعتگران امید می‌روند که به تازگی راهی لیگ برتر شده است. نکته جذاب این بازی اما تقابل سرمربی‌های آنهاست. دو دوست قدیمی که سابقه بازی در تیم ملی والیبال ایران در جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۰۱ را دارند و سا‌ل‌ها در پیکان و تیم ملی جوانان با هم کار کرده‌اند. غلامرضا مومنی‌مقدم روی نیمکت صنعتگران و پیمان اکبری روی نیمکت پیکان شناخت خوبی از هم دارند که می‌تواند یک رقابت جذاب را ارائه کند. 

پرشورها امسال هم مدعی نیستند؟

بیراه نیست اگر بگوییم شهرداری ارومیه با هواداران پرشوری که دارد، یکی از محبوب‌ترین تیم‌های حال حاضر والیبال ایران است. تیمی که البته هنوز موفق نشده طعم قهرمانی لیگ را بچشد. شهرداری‌چی‌ها فصل گذشته با مربی جوان خود یعنی عبدالرضا علیزاده عملکرد خوبی داشتند و به پلی‌آف هم رسیدند. آنها امیدوارند در فصل جدید یک گام رو به جلو بردارند و بهتر از فصل قبل کارشان را تمام کنند. شهرداری ارومیه در نخستین دیدار امسال خود به مصاف تیم تازه‌وارد سپهر صدرا مشهد می‌رود تا شاگردان امیرحسینی سرمربی نماینده مشهد مسابقه سختی در آغاز این مسابقات داشته باشند.

طبیعت در قامت مدعی

طبیعت اسلامشهر که فصل گذشته برای نخستین بار حضور در لیگ برتر را تجربه کرد، با ثبت یک عملکرد خوب لیگ را به پایان رساند. آنها حالا امسال با یارگیری‌های خوبی که داشتند، به عنوان یک مدعی رقابت‌ها را آغاز می‌کنند. این تیم با جذب بازیکنانی چون محمدطاهر وادی و آرمان صالحی، امیدوار است جزو چهار تیم اول قرار بگیرد. این تیم امروز در نخستین گام مقابل مس رفسنجانی قرار می‌گیرد که  فصل گذشته در لحظات آخر توانست سهمیه حضورش در لیگ برتر را حفظ کند. تمرینات مسی‌ها خیلی دیر شروع شد اما آنها با حضور محمدرضا تندران روی نیمکت، جذب دو دریافت‌کننده قدرتی خارجی و تکیه به نیروی جوانی بازیکنان‌شان، می‌توانند شگفتی‌ساز جام 

سی‌وهشتم باشند. 

سایپا به دنبال فرار از قعر

سایپا با هفت نایب‌قهرمانی و دو مقام سومی، یکی دیگر از تیم‌های پرافتخار حاضر در لیگ برتر است. آنها بارها تا یک قدمی جام قهرمانی هم رفته‌اند اما هر بار توسط تیم‌هایی مانند پیکان تهران، مخابرات گلستان، کاله آمل و شهرداری ورامین از کسب قهرمانی محروم شدند. سایپا که چند سال گذشته را در پایین جدول گذرانده، بار دیگر با خرید سهمیه در لیگ برتر ماند. آنها اما در فصل نقل و انتقالات فعال بودند و قصد دارند فصلی متفاوت را رقم بزنند. نارنجی‌‌پوشان در هفته نخست مهمان گیتی‌پسند در اصفهان هستند. نماینده اصفهان فصل گذشته شگفتی‌ساز شد و توانست با کسب 48 امتیاز در دور مقدماتی به عنوان تیم چهارم برای نخستین بار به پلی‌آف برسد. آنها امسال با سرمربیگری سعید عقیلی به دنبال ثبت عملکردی بهتر هستند. 

بازی آخر با تیم نظامی

آخرین دیدار هفته نخست لیگ بین چادرملو اردکان و تنها تیم نظامی این رقابت‌ها یعنی پاس گرگان برگزار می‌شود. پاس گرگان و چادر ملو اردکان تیم‌های هشتم و نهم سال قبل لیگ برتر مردان هستند که امسال در نخستین بازی خود به مصاف یکدیگر خواهند رفت و شاگردان عیسی سنگدوینی در تیم پاس بازی سختی مقابل علیرضا طلوع‌کیان و بازیکنانش در اردکان خواهند داشت. هدف تیم پاس که عنوان قهرمانی مسابقات ارتش‌های جهان را هم به دست آورده، رسیدن به پلی‌آف خواهد بود؛ کاری که دو فصل پیش به خوبی انجام دادند و تا نیمه‌نهایی لیگ هم پیش رفتند.