نازنین دشتی 

از زمانی که فوتبال بانوان راه‌اندازی شده،‌ این رشته روزهای زیادی را در بی‌توجهی مسئولان سپری کرده است. رشته‌ای که استعدادهای زیادی در آن فعالیت می‌کنند و اگر نگاه ویژه‌ای به آنها می‌شد، حالا در پله‌های بالاتری ایستاده بود. متاسفانه اما بیشتر از حمایت و برنامه‌ریزی، بی‌مهری و بی‌توجهی نصیب آنها شده و فوتبالیست‌ها بیشتر با تکیه بر انگیزه و توان خود راه را ادامه می‌دهند. فوتبال بانوان با اینکه خودش را تا جای ممکن ثابت کرده‌، هنوز با مشکلات ریز و درشتی سر کار دارد. از بحث باشگاه‌داری و لیگ گرفته تا در سطوح بالاتر و در راس همه تیم ملی. این در حالی است که سرعت پیشرفت فوتبال زنان در دنیا به شدت بالاست و سرمایه‌گذاری زیادی در این بخش در کشورهای مختلف در حال انجام است. 

اگر بخواهیم تنها به یکی از مشکلات اخیر فوتبال بانوان بپردازیم، بدون مسئول بودن این رشته طی 6 ماه اخیر است. بیش از 6 ماه گذشته مجمع عمومی فدراسیون فوتبال به سرپرست نایب‌رییسی زنان این فدراسیون رای نداد و از آن زمان تاکنون هنوز هیچ فردی برای این مسئولیت انتخاب نشده است و بخش زنان فدراسیون بدون مسئول اداره می‌شود. طولانی شدن این پروسه نشان می‌دهد رییس فدراسیون هم عزمی جدی برای انتخاب سرپرست زنان ندارد و گویا این موضوع خارج از دغدغه‌های اصلی مهدی تاج است. چراکه اگر غیر از این بود تا الان بخش زنان بدون سرپرست باقی نمی‌ماند. 

اوضاع وخیم فوتبال زنان در فدراسیون البته به اینجا ختم نمی‌شود. بیش از دو سال است که فدراسیون فوتبال نایب‌رییس زنان ندارد و در این مدت تنها یک سال سرپرست در این سمت فعالیت می‌کرد که او هم توسط مجمع عمومی رای نیاورد. این موضوع مصداق بارز بی‌توجهی به بخش فوتبال و فوتسال زنان است. 

البته اگر بخواهیم جزئی‌تر به این موضوع ورود کنیم، باید گفت که فوتبال و فوتسال زنان بیش از این مدت است که از زاویه مسئولان ضربه خورده است. یعنی چه زمانی که بخش زنان مسئول داشته و چه زمانی که نداشته، سودی عاید دختران نشده است. شهره موسوی در انتخابات سال 1399 همراه با شهاب‌الدین عزیزی‌خادم به عنوان نایب‌رییس زنان به فدراسیون آمد. او اما از همان ابتدا مدیریت موفقی نداشت و انتقادهای زیادی را سمت خود دید. موسوی همزمان با نایب‌رییسی زنان فدراسیون، از مدیران ارشد شرکت بادران بود. درنهایت در دی‌ماه 1401 به دنبال غیبت‌های مکرر او در جلسات هیات‌رییسه و پرونده‌های مالی‌ای که در قوه قضاییه داشت، بازداشت شد و حواشی بسیار زیادی برای فدراسیون فوتبال ایجاد شد. 

او به علت انجام فعالیت‌های اقتصادی، از سوی دادگاه متهم شناخته شد و حکم جلب وی در اواسط دوران مسئولیتش در فدراسیون فوتبال صادر شد. به نحوی که او مدتی از دوران مسئولیتش را در زندان سپری کرد و از آنجا به صورت آنلاین در جلسات فدراسیون شرکت می‌کرد تا جلسات این فدراسیون از حدنصاب نیفتد. درنهایت بعد از اینکه عزیزی‌خادم از ریاست فدراسیون کنار گذاشته شد، موسوی هم که غیبت‌هایش در جلسات هیات‌رییسه ادامه داشت، از سمت خود عزل شد. 

بعد از تغییر و تحولاتی که در فدراسیون فوتبال رقم خورد، مهدی تاج بار دیگر به عنوان رییس فدراسیون انتخاب شد. او در سوم اسفند 1401 طی حکمی مریم منظمی را به عنوان سرپرست نایب‌رییسی بانوان و سرپرست کمیته زنان فدراسیون منصوب کرد. انتخابی که خیلی زود با موجی از انتقادات مواجه شد؛‌ چراکه منظمی با اینکه سابقه کار ورزشی داشت اما هم تجربه کار در فوتبال را نداشت و هم در دوران مسئولیتش نمره قبولی نگرفته بود. منظمی در دوران ریاست رسول خادم در فدراسیون کشتی، مدتی به عنوان نایب‌رییس زنان مشغول به کار بود و با رفتن خادم، او هم از کشتی جدا شد و به وزنه‌برداری رفت. در وزنه‌برداری هم او در زمان ریاست علی مرادی یک سال به عنوان نایب‌رییس زنان فعالیت کرد و بعد از این مدت تصمیم گرفت از سمت خود کنار برود. منظمی یک سال به عنوان سرپرست نایب‌رییسی زنان فدراسیون فوتبال به کار خود ادامه داد تا اینکه مجمع عمومی فدراسیون فوتبال در تاریخ ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد و منظمی با ۳۴ رای از ۷۰ رای به حد نصاب نرسید تا به نایب‌رییسی نرسد. از آن زمان تاکنون هم صندلی این پست خالی مانده و مهدی تاج هیچ‌کس را به عنوان سرپرست زنان انتخاب نکرده است. این در حالی است که ورزش بانوان خالی از نفرات توانمند نیست و تاج می‌توانست در فرصتی کوتاه، یک انتخاب درست برای این مسئولیت داشته باشد. 

فدراسیون فوتبال باید هرچه زودتر به این بی‌توجهی پایان بدهد. چراکه تقویم مسابقات منتظر تعیین تکلیف نایب‌رییس زنان فدراسیون ایران نمی‌ماند. چند ماه دیگر قرعه‌کشی جام ملت‌های فوتبال و فوتسال زنان آسیا برگزار می‌شود و زمان دقیق برگزاری این دو رویداد مهم و رقبای تیم‌های ملی ایران مشخص خواهد شد. اگر از تیم‌های بانوان انتظار موفقیت در این مسابقات می‌رود، باید از حالا تکلیف سرپرست نایب‌رییسی زنان مشخص شود و برنامه‌ریزی دقیقی برای آنها صورت بگیرد. زنان فوتبال و فوتسای نیاز به تدارکات مناسب دارند که باید از مدت‌ها قبل آغاز شود. اینکه در آستانه مسابقات مسئولان یادشان بیفتد که رقابتی در حال برگزاری است، هیچ کمکی به تیم‌های ملی بانوان نمی‌کند.