آریا طاری

تراکتورسازی تبریز با تیم پرستاره‌ای که بسته، از مدعی‌های جدی قهرمانی فصل جدید لیگ برتر به حساب می‌آید. تیمی که در سه هفته نخست مس رفسنجان را برده، با پرسپولیس مساوی کرده و هوادار را در دیداری پرگل با نتیجه چهار بر صفر شکست داده است، آماده است که تا ادامه فصل را هم پرقدرت دنبال کند. این تیم اما در تعطیلات فیفادی روزهای پرچالشی را تجربه می‌کند تا بخشی از اخبار داغ و جذاب لیگ برتر باشد. 

یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در تعطیلات فیفادی رخ داد، صادر شدن آرای انضباطی مرتبط با مسابقات سه هفته نخست لیگ برتر است. رای‌هایی که جنجالی‌ترین آن به دوئل تراکتورسازی و پرسپولیس در هفته دوم لیگ اختصاص دارد. دیداری که طبق پیش‌بینی‌ها جنجالی‌ و پرحاشیه دنبال شد و درنهایت هم کمیته انضباطی اعضای کمیته انضباطی به‌ واسطه حواشی دوئل تراکتور و پرسپولیس، شروع دیرهنگام مسابقه نسبت به زمان برنامه‌ریزی و البته حضور پرشمار هواداران، با حکم‌های خود تی‌تی‌ها را نقره‌داغ کرد.

چشم اسکو به جریمه روشن شد

یکی از آرای کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال برای دراگان اسکوچیچ صادر شد. سرمربی تراکتورسازان به دلیل رفتار غیرورزشی محکوم به پرداخت جریمه 51 میلیون تومانی شده است تا نخستین جریمه مالی‌اش را در لیگ بیست‌وچهارم تجربه کند. همچنین امیر حاجی‌نیا، عکاس باشگاه تراکتور هم به دلیل نقض اصول کلی رفتار، 20 میلیون تومان جریمه شده است. محمد حافظی، ماساژور باشگاه تراکتور هم دیگر عضو این تیم است که با جریمه روبه‌رو شده است. او به دلیل بدرفتاری در قبال مقام رسمی مسابقه، دو جلسه محروم و 51 میلیون تومان جریمه شده که هم محرومیت وضع‌شده و هم جریمه در نظر گرفته شده قابل تجدیدنظر است. 

جریمه 400 میلیونی برای باشگاه 

باشگاه تراکتور تبریز به دلیل نقض مقررات بازی که منتهی به تاخیر در برگزاری مسابقه شد و همچنین ورود بیش از حد مجاز تماشاگران در ورزشگاه، پرتاب بطری آب، استفاده از مواد دودزا و آتش‌زا و استفاده از شیپور، بوق و فحاشی نسبت به تیم حریف 400 میلیون تومان جریمه نقدی شده است که البته این حکم قابل تجدیدنظرخواهی در کمیته استیناف است. 

سپاهان و پرسپولیس هم جریمه شدند

اعضای کمیته انضباطی همچنین به پرونده سایر دیدارها هم رسیدگی کرده‌اند که مهم‌ترین آرای صادر شده مرتبط با تیم‌های سپاهان و پرسپولیس است؛ به‌ طوری ‌که باشگاه سپاهان به دلیل نقض مقررات بازی و استفاده از الفاظ موهن توسط تماشاگران منتسب به این باشگاه در دیدار مقابل چادرملو اردکان، 70 میلیون تومان جریمه شده است. ضمن آنکه پرسپولیسی‌ها هم به دلیل فحاشی تماشاگران منتسب به این باشگاه در دیدار هفته نخست مقابل ذوب‌آهن اصفهان، 60 میلیون تومان جریمه شده‌اند که هر دو رای صادره، قطعی و غیرقابل تجدیدنظر خواهی است.

تقویم فشرده پیش روی پسران اسکو

تیم‌های لیگ برتری در تعطیلات فیفادی پس از چند روز استراحت تمرینات خود را برای ادامه فصل از سر گرفته‌اند. در این بین تراکتور که با کسب هفت امتیاز از 9 امتیاز ممکن تا پایان هفته سوم رتبه دوم جدول رده‌بندی را به خود اختصاص داده، با تقویم فشرده‌ای روبه‌رو است و باید طی یک ماه آینده هر پنج روز یک بار به میدان برود. 

شاگردان اسکوچیچ، ۲۳ شهریور از ذوب‌آهن پذیرایی می‌کنند و در فاصله پنج روز، نخستین بازی آسیایی خود را در خانه الوکره قطر برگزار خواهند کرد. قرمزپوشان همچنین در اولین روز پاییز به مهمانی خیبرخرم آباد خواهند رفت و سپس در اصفهان با سپاهان دیدار می‌کنند. نخستین دیدار خانگی تراکتور در آسیا، ۱۱ مهر برابر موهان باگان هند برگزار خواهد شد و تی‌تی‌ها در فاصله چهار روز از فولاد پذیرایی خواهند کرد. 

نگاهی به بازی‌های تراکتور در این یک ماه، فشردگی بیش از اندازه‌ و روزهای طاقت‌فرسا را برای قرمزپوشان آشکار می‌سازد. به عبارتی آنها باید طی ۲۴ روز، 6 بار به میدان بروند. نکته جالب توجه اینکه تی‌تی‌ها سه دیدار از این تعداد بازی را خارج از خانه برگزار خواهند کرد که یکی از آنها در خارج از کشور خواهد بود و همین موضوع خستگی سفر را نیز در سیاهه چالش‌های پیش‌رو تراکتور پدید آورده است. در نقطه مقابل، تراکتور با وجود حضور کم‌نظیر پرشورها در ورزشگاه و ایجاد جو خوف‌ناک برای حریفان، حساب ویژه‌ای روی بازی‌های خانگی‌اش باز کرده است. 

تراکتورسازان از روز پنجشنبه تمرینات خود را از سر گرفته‌اند تا برای روزهای پرفشاری که پیش رو دارند، آماده شوند. علیرضا بیرانوند و شجاع خلیل‌زاده نیز بعد از بازی تیم ‌ملی مقابل امارات در جریان بازی‌های انتخابی جام‌ جهانی ۲۰۲۶ به تمرینات تیم اضافه خواهند شد. 

با توجه به اینکه دراگان اسکوچیچ نیمکت قوی‌ای در اختیار دارد، بعید به نظر می‌رسد که در این یک ماه در انتخاب ترکیب به مشکل بخورد و از روند رو به جلویی که در پیش گرفته، باز بماند. اگر اسکوچیچ و پسرانش از این چالش سخت سربلند بیرون بیایند، بعید به نظر می‌رسد چیزی بتواند قهرمانی آنها در پایان فصل را به خطر بیندازد. هرچند سرخپوشان تبریزی رقبای جدی از جمله سپاهان را مقابل خود می‌بینند که به صدر جدول تکیه زده و قصد ندارد از این رده پایین‌تر بیاید. به نظر می‌رسد استقلال و پرسپولیس هم رفته رفته به کورس قهرمانی برگردند تا بار دیگر شاهد رقابت این چهار مدعی بر سر جام قهرمانی باشیم.