نگار رشیدی

با پایان مراسم افتتاحیه، هفدهمین دوره رقابت‌های پارالمپیک رسما از امروز آغاز می‌شود و ورزشکاران حاضر در این رقابت‌ها برای فتح یکی از سکوهای ارزشمند این مسابقات به مصاف همدیگر می‌روند. کاروان ایران امروز هشت نماینده در دو رشته تکواندو و تیراندازی با کمان دارد و هیچ بعید نیست از همین نخستین روز، چراغ مدال‌آوری‌اش روشن شود. 

جالب است بدانید پاریس با اینکه پیش از این تجربه میزبانی از بازی‌های المپیک را داشته، اما برای نخستین بار است که بازی‌های پارالمپیک را برگزار می‌کند و قرار است طی ۱۱ روز میزبان بیش از چهار ورزشکاری باشد که در این بازی‌ها شرکت دارند.  درواقع از سال ۱۹۸۸ و طبق توافق کمیته بین‌المللی المپیک با برگزارکننده بازی‌های پارالمپیک (یک سال قبل از تاسیس رسمی IPC)، بازی‌های المپیک و پارالمپیک به فاصله اندکی از یکدیگر و در یک کشور و شهر برگزار شدند. این در حالی است که دو میزبانی قبلی پاریسی‌ها از المپیک در سال‌های 1900 و 1924 اتفاق افتاده بود و به این ترتیب آنها بعد از سومین میزبانی‌شان از المپیک، مسابقات پارا را برای نخستین بار برگزار می‌کنند. 

جوان‌ترین عضو کاروان در میدان

استارت کار کاروان ایران در پارالمپیک پاریس را دو دختر تکواندوکار می‌زنند. دو دختر جوانی که برای نخستین بار موفق به کسب سهمیه پارالمپیک شده‌اند و حضور در چنین میدانی را تجربه می‌کنند. نخستین نماینده پاراتکواندو و کاروان ایران مریم عبدا...پور 18 ساله است. او در عین جوانی مدال‌های باارزشی از جمله سه طلای قهرمانی آسیا و دو طلای گرندپری را در کارنامه دارد. مدال‌هایی که او را در فهرست شانس‌های مسلم کسب مدال طلا در پارالمپیک قرار داده است. «کلودیا رمرو» از مکزیک و «ایساکووا» از ازبکستان، نفرات اول و دوم رنکینگ از مهم‌ترین رقبای او هستند که پیش از این در مسابقات مختلف تجربه شکست مقابل نماینده ایران را دارند. نماینده ایران در دور نخست استراحت داشته و سپس به دیدار برنده مبارزه کامرون و پرو می‌رود. 

زهرا رحیمی دومین عضو تیم ملی پاراتکواندو است که با 15 سال سن، جوان‌ترین عضو کاروان ایران به حساب می‌آید. این ملی‌پوش وزن 52- کیلوگرم کشورمان که به عنوان پدیده پاراتکواندوی ایران شناخته می‌شود، بعد از جلب اعتماد کادر فنی و پیروزی در مسابقات انتخابی راهی چین شد و از طریق مسابقات انتخابی قاره‌ای، جواز حضور در پارالمپیک را به دست آورد. او که هنوز یک سال هم از حضورش در تیم ملی نمی‌گذرد، دو طلای آسیا را به دست آورده، عنوان فنی‌ترین تکواندوکار قاره‌کهن را در کارنامه دارد و توانسته خودش را به پارالمپیک هم برساند. تمام اینها مواردی است که نشان می‌دهد لقب «پدیده» به درستی برای او انتخاب شده است. رحیمی امروز در مبارزه نخست به دیدار «شائو گیان» از چین می‌رود و در صورت برتری با «ماچادو» از برزیل برای صعود به نیمه‌نهایی پیکار خواهد کرد.

عبدا...پور و رحیمی این فرصت را دارند که در نخستین تجربه خود نام‌شان را در همین روز اول در فهرست مدال‌آوران پاراتکواندو ثبت کنند و چراغ اول کاروان را روشن کنند. هر دو تکواندوکار ایران در کلاس 44K رقابت می‌کنند. عاطفه کشاورز به عنوان سرمربی تیم ملی در این بازی‌ها حضور دارد. 

جالب است بدانید در 9 دوره‌ای که ورزش ایران در بازی‌های پارالمپیک حضور داشته، رشته پاراتکواندو تنها در 2020 المپیک شرکت داشت و این برای دومین بار است که در این رویداد به میدان می‌رود. پاراتکواندو در توکیو سه نماینده داشت و موفق به کسب یک مدال طلا و یک مدال نقره شد. این رشته می‌تواند با تداوم حضور خود در این رویداد، خودش را به بالای فهرست مدال‌آوران ایران برساند. 

تیرها در کمان آماده است

تیراندازی با کمان هم که با 6 سهمیه راهی پاریس شده است، امروز تمام نفراتش را راهی رقابت می‌کند. 6 کماندار ایران امروز در دور مقدماتی ریکرو و کامپوند انفرادی دست به کمان می‌شوند. فاطمه همتی، علی سینا منشازاده و هادی نوری در کامپوند و سمیه رحیمی، غلامرضا رحیمی و محمدرضا عرب عامری در ریکرو نمایندگان ایران هستند که یکی از کمانداران باتجربه را به عنوان سرمربی همراه خوند دارند. میلاد وزیری یکی از موفق‌ترین کمانداران ایران بود که تجربه حضور در دو المپیک 2012 لندن و 2020 توکیو را دارد. وزیری بهمن‌ماه 1402 به عنوان سرمربی تیم ملی پاراتیراندازی انتخاب شد و حالا آماده است تا شاگردان خود را برای کسب موفقیت در میدان پارالمپیک هدایت کند. مجیداحمدی و زهرا شمس نیز به عنوان مربی، وزیری را همراهی می‌کنند. 

تیراندازی با کمان از بازی‌های 2000 سیدنی به بعد در پارالمپیک حضور داشته و در این 6 دوره موفق به کسب هشت مدال شامل چهار مدال طلا، دو نقره و دو برنز شده است. حالا وزیری و شاگردانش این فرصت را دارند که تعداد مدال‌های این رشته را دو رقمی کنند. 

جمعه شلوغ کاروان

دومین روز از بازی‌های پارالمپیک اما روز بسیار شلوغی برای کاروان ایران است. فردا (جمعه) نمایندگان ایران در هفت رشته به مصاف رقبای خود می‌روند. فاطمه همتی، هادی نوری و علی سینا منشازاده در دور یک‌شانزدهم کامپوند انفرادی دست به کمان می‌شوند، رقیه شجاعی و سیدمحمدرضا میرشفیعی نمایندگان پاراتیراندازی هستند، سعید صادقیان در پاراتکواندو کار خود را آغاز می‌کند، سینا ضیغمی‌نژاد و شاهین ایزدیار نمایندگان پاراشنا هستند، حامد امیری، ظفر ذاکر و پرستو حبیبی در رشته پارادوومیدانی استارت می‌زنند، تیم ملی گلبال در نخستین دیدار خود به مصاف فرانسه میزبان می‌رود و والیبال نشسته در گام اول با اوکراین دیدار می‌کند. در این روز هم کاروان ایران ستاره‌های زیاد و باتجربه‌ای دارد و باید منتظر کسب مدال‌های خوشرنگی از سوی آنها باشیم.