آریا طاری

پرونده هفته دوم لیگ برتر فوتبال ایران در حالی بسته شد که حساس‌ترین بازی در تبریز برگزار شد. جایی که دو تیم پرسپولیس و تراکتورسازی مقابل هم قرار گرفتند و درنهایت امتیازات این دیدار را با همدیگر تقسیم کردند. در دیگر دیدارهای روز نخست هفته دوم گل‌گهر سیرجان دو بر صفر استقلال خوزستان را شکست داد، آلومینیوم اراک و نساجی مازندران به تساوی یک-یک رسیدند و فولاد و مس رفسنجان هم بدون به ثمر رساندن هیچ گلی از هفته دوم عبور کردند. 

سایر دیدارهای این هفته نیز شب گذشته برگزار شد. 

تراکتور طلسم را باطل نکرد 

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، باز هم تقابل پرسپولیس و تراکتور پراتفاق و جذاب دنبال شد. هواداران تراکتورسازی که همیشه جوی وحشتناک را در یادگار امام ایجاد می‌کنند، این بار هم همان رویه را دنبال کردند و بار دیگر نشان دادند که لقب پرشورها مختص آنهاست. هواداران تراکتورسازی از ساعت‌ها قبل به ورزشگاه رفتند و جمعیت آنقدر زیاد بود که باعث شد بازی با تاخیر برگزار شود. تعدادی از هواداران حتی به جایگاه خبرنگاران رفتند تا هیچ فضایی را برای حمایت از تیم‌شان از دست ندهند. آنها اگر توانایی داشتند حتی آن 200 پرسپولیسی را هم که در جایگاه مهمان مستقر شدند، به ورزشگاه راه نمی‌دادند! 

درنهایت سوت آغاز این دوئل حساس در حالی زده شد که سه پرسپولیسی فصل گذشته یعنی علیرضا بیرانوند، مهدی ترابی و دانیال اسماعیلی‌فر در ترکیب تراکتور حضور داشتند و از قبل از شروع بازی به شدت از سوی هواداران تشویق شدند. دراگان اسکوچیچ که بازی هفته اول را با دو گل برده بود، با یک تغییر در آرایش تهاجمی تیمش به استقبال پرسپولیس رفت. او تصمیم گرفت مهدی هاشم‌نژاد را جایگزین رحمان جعفری کند تا سیمای ترکیب برنده‌اش را تغییر دهد. البته همتای او در نیمکت پرسپولیس هم با تغییر در ترکیب، تیمش را روانه میدان کرد. خوان کارلوس گاریدو که بعد از تساوی مقابل ذوب‌آهن به انتقاد از شاگردانش پرداخته بود، در بازی با تراکتور سیستم 3-3-4 را انتخاب کرد. گاریدو با وجود گلزنی سعید صادقی در هفته اول، تصمیم گرفت او را به همراه فرشاد فرجی و علی علیپور نیمکت‌نشین کند و به گئورگی گولسیانی، سینا اسدبیگی و اوستون اورونوف میدان بدهد. البته باوجود این تصمیم غیرمنتظره، صادقی باز هم در قالب یک ستاره برای تیمش ظاهر شد. او از دقیقه 70 وارد زمین شد و با سانتر خوبی که در دقیقه 89 روی دروازه تراکتور داشت، توپ را به ایوب العملود رساند تا زمینه‌ساز گل تساوی پرسپولیس در تبریز باشد. سعید حالا از لحاظ آماری بهترین بازیکن پرسپولیس تا پایان هفته دوم است و به نظر می‌رسد قصد دارد روزهای تلخ فصل گذشته را به بهترین شکل 

جبران کند. 

این در حالی است که پرسپولیس در دقیقه 76 با اخراج سروش رفیعی روبه‌رو شد اما تراکتور از پس پرسپولیس 10 نفره برنیامد تا خبری از شکسته شدن طلسم پیروزی در خانه برای این تیم نباشد. در ۱۰ دیدار گذشته رودرروی این دو تیم پیش از آغاز این بازی، ۹ پیروزی سهم پرسپولیس بود و یک دیدار هم با نتیجه پیروزی به سود تراکتور خاتمه یافته بود. آخرین تساوی دو تیم هم به پنج سال پیش برمی‌گردد که آن بازی با نتیجه یک-یک به پایان رسیده بود. 

از سوی دیگر نباید نقش دانیال اسماعیلی‌فر را هم در این تساوی نادیده گرفت. بازیکن سابق پرسپولیس اگر کمی بهتر عمل می‌کرد و العملود را در محوطه جریمه آزاد نمی‌گذاشت، شاید جانشین او در پرسپولیس موفق به گلزنی نمی‌شد و تراکتوری‌ها دومین بردشان در لیگ و اولین پیروزی خانگی‌شان را جشن می‌گرفتند. 

همچنین در نبرد دروازه‌بان‌ها هم باید نمره منفی را به علیرضا بیرانوند داد. او که به دنبال شکایت پرسپولیسی‌ها با انگیزه دوچندان به میدان آمده بود، مقابل تیم سابقش شب آرامی را سپری کرد چراکه موقعیت‌های چندان زیادی روی دروازه او شکل نگرفت؛ با این وجود او نتوانست مانع باز شدن دروازه‌اش شود و پذیرای گل دیرهنگام پرسپولیس شد. پرسپولیسی‌ها درمجموع ۹ بار به سمت دروازه تراکتور شوت شلیک کردند که از این تعداد دو شوت در چارچوب دروازه بود و یکی از آنها هم توسط ایوب العملود به گل تبدیل شد. 

پرسپولیس در دقیقه 76 با اخراج سروش رفیعی روبه‌رو شد اما تراکتور از پس پرسپولیس 10 نفره برنیامد تا خبری از شکسته شدن طلسم پیروزی در خانه برای این تیم نباشد. علیرضا بیرانوند برخلاف هفته اول نتوانست مانع باز شدن دروازه‌اش شود و پذیرای گل دیرهنگام پرسپولیس شد 

در مقابل اما الکسیس گندوز در دروازه پرسپولیس کاری کرد که هواداران این تیم اصلا دلتنگ دروازه‌بان سابق‌شان نشوند. او عملکرد بسیار خوبی در این دیدار داشت و با سیوهای خوبش مانع رسیدن توپ‌های حریف به تور دروازه‌اش شد. با این حال بیرو در ششمین تقابلش مقابل پرسپولیس رکورد شکست‌ناپذیری‌اش را حفظ کرد. در پنج تقابل قبلی او با پرسپولیس، دو پیروزی و سه تساوی ثبت شده تا بیرانوند از این حیث شب خوبی را سپری کرده باشد. 

درمجموع باید گفت در میان بازیکنان تراکتور که روزی پیراهن پرسپولیس را به تن داشتند، شجاع خلیل‌زاده بهترین بازی را برای دراگان اسکوچیچ انجام داد. کاپیتان سرخ‌پوشان تبریزی هم تنها گل تیمش را به ثمر رساند و هم در کارهای دفاعی‌اش بی‌نقص ظاهر شد. او در تیم ملی هم با اسکوچیچ کار کرده و دو طرف شناخت خوبی از هم دارند. به این ترتیب باز هم باید شاهد بازی‌های درخشان کاپیتان شجاع در ترکیب تراکتور مدعی باشیم.  

در نبرد مربی‌ها هم باید به گاریدو امتیاز داد. سرمربی اسپانیایی پرسپولیس همچنان دست‌هایش در انتخاب ترکیب بسته است و با این وجود توانست با تعویض‌های به موقع و مناسب بازی باخته را با تساوی عوض کند و مانع بروز یک بحران زودهنگام در اردوگاه سرخ‌ها شود. اسکوچیچ اما در حالی که تیمش فاصله‌ای تا پیروزی نداشت، به دومین برد فصل خود نرسید. با این حال تراکتورسازی با ستاره‌هایی که دارد به عنوان مدعی قهرمانی راه خود را ادامه می‌دهد. 

با پایان این بازی اما پرسپولیسی‌ها بار دیگر سراغ شکایت از بیرانوند و تراکتور رفتند و خواهان برد انضباطی شدند. باشگاه پرسپولیس به دلیل فسخ غیرقانونی قرارداد از سوی این بازیکن او را بازیکن غیرمجاز تلقی می‌کند و بلافاصله پس از پایان بازی شکایت خود را تقدیم فدراسیون فوتبال کرد. این در حالی است که بیرانوند در میکسدزون روی قانونی بودن فسخ قراردادش تاکید کرد تا فعلا این پرونده روی کل کل دو طرف ماجرا ادامه پیدا کند. 

اولین برد گل‌گهر 

گل‌گهر سیرجان که در هفته نخست لیگ برتر بازی را به ملوان واگذار کرده بود، در خانه به نخستین برد خود رسید. تیم‌های گل‌گهر سیرجان و استقلال خوزستان در حالی کار را آغاز کردند که آبی‌پوشان اهوازی بازی را بهتر آغاز کردند اما رفته‌رفته شرایط تغییر کرد و بازی به تعادل کشیده شد و شاگردان مهدی تارتار به دنبال باز کردن مهمان خود بودند. درنهایت در نیمه دوم تیم میزبان دو بار توسط مسعود زائر کاظمینی و پیمان بابایی به گل رسیدند تا سه امتیاز بازی را در خانه به حساب خود واریز کنند. 

کاپیتان نساجی ناجی تیمش شد

نساجی مازندران در حالی به اراک رفت تا با آلومینیوم این شهر بازی کند که هر دو تیم به دنبال نخستین برد فصل خود بودند. درنهایت اما این بازی با نتیجه تساوی به پایان رسید تا تلاش تیم‌ها برای رسیدن به برد به هفته سوم موکول شود. در این بازی که با حضور کمک‌داور ویدیویی برگزار شد، این بازیکنان نساجی بودند که شروع بهتری داشتند؛ اما این میزبان بود که در دقیقه 41 به گل رسید تا نیمه اول به سود شاگردان مجتبی حسینی به پایان برسد. آنها اما در ادامه بازی نتوانستند از گل برتری‌شان محافظت کنند تا مجبور به تقسیم امتیاز شوند. شاگردان ساکت الهامی برای فرار از شکست حمله‌های زیادی را ترتیب دادند و درنهایت با تعویض خوب سرمربی یک امتیاز از این دیدار به دست آوردند. الهامی در دقیقه 80 محمد عباس‌زاده را به میدان فرستاد و او توانست در دقیقه 4+90 گل تساوی را برای تیمش به ثمر برساند. 

شاید بتوان گفت بعد از بازی پرسپولیس و تراکتور، تقابل فولاد و مس مهم‌ترین دیدار این هفته بود. دو تیمی که از بهترین مربیان لیگ بهره‌مند می‌برند اما آنها زورشان به همدیگر نچربید تا تنها تساوی بدون گل در روز نخست هفته دوم رقم بخورد 

فولاد-مس؛ تقسیم امتیاز بدون گل

تقابل فولاد خوزستان و مس رفسنجان تنها بازی‌ای بود که گل نداشت. دو تیمی که از بهترین مربیان لیگ بهره‌مند می‌برند اما آنها زورشان به همدیگر نچربید تا تنها تساوی بدون گل در روز نخست هفته دوم رقم بخورد. شاید بتوان گفت بعد از بازی پرسپولیس و تراکتور، این مهم‌ترین دیدار این هفته بود. چراکه فولادی‌ها بعد از پیروزی در هفته اول به دنبال کسب سه امتیاز خانگی بودند و از سوی دیگر محرم نویدکیا و تیمش با هدف رقم زدن اولین بردشان در فصل جدید راهی اهواز شده بودند. 

این بازی در نیمه اول آرام دنبال شد و مس تنها دو فرصت گلزنی پیدا کرد که هر دو فرصت توسط مدافعان فولاد از دست رفت. در نیمه دوم هم هر دو تیم تلاش‌های زیادی برای رسیدن به گل انجام دادند اما هیچکدام از آنها ثمره‌ای به همراه نداشت تا شب پرتساوی کامل شود. فولاد با این تساوی، به روند بدون باخت خود با یحیی گل‌محمدی ادامه داد و سرخ‌پوشان اهوازی در جدول رده‌بندی چهار امتیازی شدند. شاگردان محرم نویدکیا بعد از ناکامی در جدال با تراکتور در هفته نخست و پذیرش باخت دو گله، توانستند در اهواز یک امتیاز ارزشمند برابر فولاد به‌دست آورند تا از عدد صفر عبور کنند و امیدوار به هفته‌های پیش‌رو باشند.