زهر مهاجمان

اینکه در نخستین هفته از رقابت‌های لیگ برتر ۱۴ گل به ثمر رسیده، می‌تواند یک شروع خوب برای تیم‌ها و به خصوص مهاجم‌ها باشد. بازیکنانی که در خط حمله به میدان می‌روند تا با گل‌های‌شان امتیازات را به حساب تیم‌های خود واریز کنند. معمولا در فصل‌های گذشته کم بودن تعداد گل‌ها و دفاعی کردن اغلب تیم‌ها باعث می‌شد که لیگ آن جذابیت مورد نظر را نداشته باشد. اما امسال حداقل در هفته نخست مهاجمان سرحال و آماده نشان دادند. اگر این بازیکنان همین روند را در بازی‌های پیش رو هم ادامه دهند و ساق‌های‌شان را به گلزنی عادت دهند، فصلی زیبا را شاهد خواهیم بود.

نگار رشیدی 

 

گل اول به نام ذوب‌آهن

از هشت بازی برگزار شده در هفته نخست لیگ برتر تنها یک بازی با نتیجه تساوی به پایان رسید تا در دیگر بازی‌ها حداقل شاهد به ثمر رسیدن یک گل باشیم. البته که نخستین گل هفته، سریع‌ترین گل مسابقات هم بود و شاید این عنوان را تا پایان لیگ هم حفظ کند. در بازی پرسپولیس و ذوب‌آهن مجید علیاری در ثانیه 44 و در شرایطی که گزارشگر هنوز مشغول سلام و صحبت‌های ابتدایی مسابقه بود، دروازه سرخ‌پوشان پایتخت را باز کرد تا یک فصل باشکوه را آغاز کند. او روی پرتاب اوت بلند قریشی خالق یکی از جالب‌ترین گل‌های فصل شد.

یکی از خریدهای تراکتورسازی که با نظر دراگان اسکوچیچ به تیم تبریزی آمد، بازیکنی است که می‌تواند از بهترین گلزنان لیگ بیست‌وچهارم باشد. صحبت از تومیسلاو اشترکالی است؛ مهاجمی که از کشور کرواسی به تبریز آمده و در همان نخستین گام نشان داد یک قاتل بی‌رحم در خط حمله تیمش است

مهاجم ذوب‌آهن در فصل گذشته چهار بار پایش به گلزنی باز شده بود و به نظر می‌رسد امسال قصد دارد یک تکان اساسی به این آمار بدهد. علیاری البته بازیکنی است که در دو پست به میدان می‌رود. او علاوه بر پست مهاجم، در پست هافبک هجومی هم بازی‌ می‌کند اما معمولا وقتی که در نوک حمله حضور دارد، دروازه رقبا را می‌زند. شاید بهتر است محمد ربیعی از علیاری بیشتر در نوک خط حمله استفاده کند. 

پرسپولیس در حسرت گل مهاجمان

از سوی دیگر پرسپولیس که انتظار می‌رفت به عنوان مدعی قهرمانی با بردی محکم فصل جدید را آغاز کند،‌ در میان مدعی‌ها تبدیل به تنها تیمی شد که خبری از گلزنی مهاجمان نبود. عیسی آل‌کثیر و علی علیپور که زوج خط حمله پرسپولیس را در این مسابقه تشکیل می‌دادند در گلزنی ناکام بودند. تنها گل پرسپولیس در این بازی که منجر به تقسیم امتیازات شد و جلوی باخت سرخ‌ها را گرفت، سعید صادقی به ثمر رساند که در یک خط عقب‌تر بازی می‌کند. عیسی و علیپور باید هرچه زودتر خودشان را جمع و جور کنند تا در بازی‌های پیش رو حسرت گلزنی با آنها نماند. پرسپولیس در هفته دوم لیگ برتر باید در نبردی دشوار در تبریز به مصاف تراکتورسازی برود. تیمی که ستاره‌های سابق پرسپولیس را جذب کرده که در دیدار با مس رفسنجان درخشیدند و برتری دو بر صفر مقابل مس رفسنجان را رقم زدند. اگر وضعیت خط حمله پرسپولیس در این چند روز باقی‌مانده بهتر نشود، پیش‌بینی می‌شود خاطرات تلخی در تبریز در انتظار این تیم باشد. 

نخستین گل هفته، سریع‌ترین گل مسابقات هم بود و شاید این عنوان را تا پایان لیگ هم حفظ کند. در بازی پرسپولیس و ذوب‌آهن مجید علیاری در ثانیه 44 و در شرایطی که گزارشگر هنوز مشغول سلام و صحبت‌های ابتدایی مسابقه بود، دروازه سرخ‌پوشان پایتخت را باز کرد تا یک فصل باشکوه را آغاز کند

گل سه امتیازی بازیکن جوان استقلال

استقلال هم که هنوز بلانکو و خریدهای خارجی‌ جدیدش را در اختیار نداشت، توسط تنها مهاجم باتجربه‌ای که داشت و به زمین مسابقه فرستاد به اولین گل خود رسید تا این تیم هم در لیست مهاجمان زهردار هفته اول قرار بگیرد. زیبایی گل آرمان جایی است که او هم ضربه سر قبل از گل را زد و هم روی دفع ناقص مدافع حریف، با پای راست توانست به گل برسد؛ به این ترتیب بیراه نیست که بگوییم او هم پاس گل را داده و هم گل را به ثمر رسانده است. 

همچنین نباید از نقش محمدحسین اسلامی هم به سادگی عبور کرد. بازیکن جوانی که در پست هافبک هجومی به میدان رفت و در نخستین تجربه‌ بازی‌اش برای استقلال موفق شد گل سه امتیازی را برای تیمش به ثمر برساند. او در 90 دقیقه حضور در ترکیب استقلال، سه شوت زد که دو شوت او داخل چارچوب بود و یکی از آنها که گل پیروزی‌بخش استقلال بود، وارد دروازه شمس‌آذر شد تا نام او بین پنج بازیکن برتر هفته اول لیگ قرار بگیرد. به نظر می‌رسد در روزهای آینده چیزهایی زیادی از این جوان پرانگیزه در ترکیب تیم جواد نکونام ببینیم و بشنویم.

مهاجم قاتل در تبریز

تراکتورسازی تبریز که به جز قهرمانی در لیگ برتر به هدف دیگری فکر نمی‌کند، یکی از پر سروصداترین تیم‌های فعال در فصل نقل‌وانتقالات بود. یکی از خریدهای این تیم که با نظر دراگان اسکوچیچ به تیم تبریزی آمد، بازیکنی است که می‌تواند از بهترین گلزنان لیگ بیست‌وچهارم باشد. صحبت از تومیسلاو اشترکالی است؛ مهاجمی که از کشور کرواسی به تبریز آمده و در همان نخستین گام نشان داد یک قاتل بی‌رحم در خط حمله تیمش است. او در بازی مقابل مس رفسنجان سه شوت زد که یکی از آنها داخل چارچوب بود و همان یکی هم به تور دروازه رقیب چسبید. تومیسلاو برای اینکه نام خود را به جمع گلزنان هفته اول اضافه کند تنها حدود 30 دقیقه زمان نیاز داشت. او در دقیقه 28 دروازه مس رفسنجان را باز کرد تا بعد از حسین‌زاده تبدیل به دومین گلزن تراکتور در فصل جدید شود. 

کاوه، تشنه گلزنی

سپاهان اصفهان که با برد توفانی خود مقابل چادرملو اردکان به صدر جدول رده‌بندی رسید، مهاجمی را در ترکیب خود دارد که حسابی تشنه گلزنی است. کسی که در بازی‌های پیش‌فصل هم بهترین عملکرد را داشت و حالا در اوج آمادگی لیگ برتر را آغاز کرده است. کاوه رضایی در اولین بازی تیمش در همان نیمه اول به گل رسید اما این گل توسط داوران و ظاهرا به اشتباه مردود اعلام شد. او اما پا پس نکشید و در نیمه دوم با پنالتی که گل کرد، گل اول تیمش را به ثمر رساند. او حالا این فرصت را دارد در روزهایی که رضا اسدی خارج از دید مورایس قرار گرفته و از نیمکت مسابقات سپاهان را دنبال می‌کند و شهریار مغانلو هم جمع طلایی‌پوشان را ترک کرده، حسابی بدرخشد و مهاجم ثابت این تیم باشد. به خصوص که اسدی در آخرین دقایق بازی به زمین آمد و یک تک به تک را از دست داد و این رضا شکاری بود که آن توپ را در برگشت به تور دروازه 

چادرملو چسباند. 

حالا کاوه در حالی به امید اول گلزنی سپاهانی‌ها تبدیل شده که این تیم یک مهاجم دیگر به نام جواد آقایی‌پور را هم دارد. کسی که با توجه به درخششی که داشت، از گزینه‌های جانشینی شهریار مغانلو به شمار می‌رفت اما کاوه رضایی در اردوی پیش‌فصل عملکردی داشت که تمام برنامه‌ها تغییر یافت. کاوه که به دنبال توپ طلا است، کاری کرده که جای خالی مغانلو در تیم طلایی‌پوش دیگر احساس نمی‌شود. 

مهاجم جدید فولاد پایش به گل باز شد

یحیی گل‌محمدی که با حضورش در فولاد دست به تغییرات اساسی در ترکیب این تیم زد، خط حمله‌اش را به دو بازیکنی سپرد که هر دو تازه‌وارد هستند و امسال برای نخستین بار به این باشگاه پیوسته‌اند. دو بازیکنی که پاسخ اعتماد یحیی را به خوبی دادند. محمدجواد محمدی و محمدرضا سلیمانی در بازی مقابل نساجی زوج خط حمله فولاد را تشکیل دادند که سلیمانی با به ثمر رساندند تک‌گل بازی، فولاد را با دست پر و سه امتیاز کامل راهی خانه کرد. او با کسب نمره 7.78 از سایت متریکا، به عنوان بهترین بازیکن زمین و یکی از بهترین‌های هفته اول انتخاب شد. البته نساجی معتقد است انتقال این دو بازیکن غیرقانونی بوده و بابت این موضوع شکایت کرده است. در هر حال آنچه به این مطلب ارتباط دارد، موفقیت مهاجمان در به ثمر رساندن گل است که مهاجم فولاد هم در این امر موفق ظاهر شده است. 

برد خیبر زیر سایه مهاجم باتجربه

خیبر خرم‌آباد کسب نخستین برد خود در تاریخ لیگ برتر را مدیون مهرداد قنبری است. بازیکن 34 ساله‌ای که پیش از این تجربه بازی برای تیم‌های لیگ برتری را داشته و امسال در خط حمله خیبر به میدان می‌رود. او در دقیقه 86 تنها گل بازی و خیبر را به ثمر رساند تا نامش در بین گلزنان هفته اول رقابت‌ها قرار بگیرد.