ستاره‌ای به اسم ناهید

کاروان ایران که روزهای زیادی را در انتظار مدال در المپیک پاریس ماند، یک آخر هفته جذاب و مدال‌آور را سپری کرد. در روز پنجشنبه یک مدال طلا و دو نقره به دست آمد تا روز خاطره‌انگیزی در پاریس برای ورزش کشور ثبت شود.

نگار رشیدی 

 

پیروزی ناهید بر رفیق قدیمی

شاید بتوان گفت نخستین مسابقه ناهید کیانی در المپیک پاریس از حساس‌ترین بازی‌هایی بود که کاروان ایران در المپیک داشته است. حساسیتی که نه به خاطر بودن کیمیا علیزاده مقابلش ایجاد شده باشد، از این جهت که ناهید در دومین تجربه المپیکی‌اش باید گام نخست را مقابل رقیبی محکم برمی‌داشت که در توکیو به او باخته بود. ناهید سال‌های سختی را سپری کرده بود و برای مدتی طولانی خودش را در بالاترین سطح آمادگی نگه داشته بود تا با دست پر از پاریس برگردد. هدفی که درنهایت محقق شد و ستاره تکواندوی زنان ایران با ایستادن روی سکوی دوم رقابت‌ها به کار خود پایان داد. 

نماینده وزن 57- کیلوگرم در حالی مقابل کیمیا که رفیق قدیمی‌اش در تیم ملی بود و حالا با پرچم بلغارستان به میدان آمده بود ایستاد که بیشتر از شرایط بدنی، شرایط روحی‌اش را آماده و در بالاترین سطح نگه داشته بود. پیش از این مسابقه همه از دقایق تلخ المپیک توکیو می‌گفتند و می‌نوشتند و تکرار تاریخی که دو رفیق قدیمی را بار دیگر مقابل هم قرار داده است. این مسابقه با وجود رقابت جذابی که تا آخرین ثانیه‌ها برای برد ادامه داشت، تلخی‌های خودش را هم داشت. درنهایت ناهید این دیدار را برد و در ادامه با عبور از نماینده‌های تونس و لبنان برای نخستین بار به عنوان یک ورزشکار زن ایرانی به فینال المپیک راه پیدا کرد. او در فینال اما حریف هوگوپوش کره‌ای که از مهد تکواندو آمده بود نشد تا به مدال نقره بسنده کند. با فینالیست شدن ناهید، کیمیا هم به رده‌بندی رسید و مدال برنز را به گردن آویخت. 

یکی از لحظه‌های دیدنی و باز هم تلخ روی سکو، آغوش کیمیا و ناهید بود که برای هم باز شد. ورزشکاران به رسم هر مسابقه‌ای بعد از دریافت‌ مدال‌های‌شان با دست دادن یا به آغوش کشیدن، به همدیگر احترام می‌گذارند. اما آغوش کیمیا و ناهید که طولانی‌تر هم بود، معنای خاص خودش را داشت. ای کاش مجریان صدا و سیما که فینالیست شدن ناهید را با چاشنی نفرت‌پراکنی ترکیب کردند، رویه متفاوتی را در پیش می‌گرفتند تا شیرینی نقره کیانی دوچندان شود.  در هر حال تکواندوی بانوان که با دو سهمیه راهی المپیک شد و هر دو نفر موفق به کسب مدال شدند، نمره قبولی کامل را در این رقابت‌ها می‌گیرد. مبینا نعمت‌زاده در 19 سالگی به مدال برنز رسید و ناهید کیانی با مدال نقره‌اش، موفق‌ترین ورزشکار زن ایران در بازی‌های المپیک شد. 

به رنگ طلا و نقره 

سعید اسماعیلی و علیرضا مهمدی آخرین فرنگی‌کاران ایران در المپیک بودند. دو کشتی‌گیر المپیک اولی که به فینال رسیدند و در پایان یک طلا و یک نقره را به کاروان هدیه دادند.  سعید اسماعیلی که به عنوان پدیده جدید کشتی ایران معرفی می‌شود و جوان‌ترین فرنگی‌کار حاضر در المپیک پاریس هم هست، بعد از کشتی‌های دیدنی که تا فینال گرفت و رقبا را یک به یک کنار زد، در نبرد مدال طلا مقابل کسی که قرار گرفت که مدال نقره المپیک را در کارنامه داشت. پرویز نصیب‌اف اوکراینی کشتی را هم خوب شروع کرد و در پایان سه دقیقه نخست با نتیجه سه بر صفر پیش افتاد تا این نگرانی ایجاد شود که خبری از طلا روی گردن سعید نخواهد بود. سعید اما در وقت دوم بار دیگر طوفان خود را به پا کرد و با نمایشی بی‌نظیر با نتیجه ۶ بر پنج به برتری رسید تا دور افتخار زدن با پرچم را نصیب خود کند. 

با این طلا پیش‌بینی می‌شد انرژی قهرمانی به مهمدی هم برسد و سومین طلای کاروان و کشتی فرنگی رقم بخورد. او اما در دیدار آخر به سدی برخورد کرد که هیچ‌جوره راهی برای عرض‌اندام به کشتی‌گیر جوان ایران نمی‌داد. فرنگی‌کار وزن ۸۷ کیلوگرم ایران و دارنده مدال نقره جهان در دیدار فینال مقابل سمن نوویکوف دارنده مدال برنز جهان از بلغارستان روی تشک رفت و در پایان با نتیجه هفت بر صفر شکست خورد و به مدال با ارزش نقره المپیک رسید.

در پایان رقابت‌های کشتی فرنگی،‌ تیم ملی ایران با هدایت حسن رنگرز با نمایشی بی‌نظیر با کسب دو مدال طلا (محمدهادی ساروی و سعید اسماعیلی)، یک نقره (علیرضا مهمدی) و یک مدال برنز (امین میرزازاده) در رده‌بندی مسابقات بالاتر از همه کشورها ایستاد و با کسب عنوان قهرمانی المپیک به کار خود پایان داد. ژاپن با دو طلا، کوبا با یک طلا و دو برنز و بلغارستان با یک طلا به ترتیب در رده‌های دوم تا چهارم ایستادند. 

چهارمی علیپور با اشک 

شاید بعد از شمشیربازی، نرسیدن رضا علیپور به مدال المپیک از حسرت‌آورترین اتفاقاتی بود که در المپیک پاریس شاهدش بودیم. سریع‌ترین مرد عمودی ایران که چهار سال رکورددار جهان بود و هنوز هم مورد احترام ورزشکاران این رشته است، صعودی باورنکردنی و قابل تحسین به مرحله نیمه‌نهایی ماده سرعت داشت. او در نیمه‌نهایی تنها با 6 صدم ثانیه اختلاف به حریف اندونزیایی خود باخت و از صعود به فینال بازماند. برای علیپور که شایسته سکوی قهرمانی بود، باز هم گرفتن مدال برنز بهتر از ترک پاریس بدون مدال بود. او اما در نبرد رده سومی رکورد ۴.۸۸ ثانیه را ثبت کرد و تنها ۱۴ صدم ثانیه از واتسون آمریکایی عقب‌تر بود تا دستش از مدال کوتاه بماند و چهارم شود. علیپور با اینکه به مدال نرسید اما بهترین رکوردش را در المپیک ثبت کرد. اما این اتفاق باعث نشد که اشک‌های این سنگ‌نورد جاری نشود. او از اینکه در جنگی که تنها در آن شرکت کرده موفق نشده ناراحت بود و بابت نرسیدن به مدال از مردم عذرخواهی کرد.  

تکواندوی بانوان که با دو سهمیه راهی المپیک شد و هر دو نفر موفق به کسب مدال شدند، نمره قبولی کامل را در این رقابت‌ها می‌گیرد. مبینا نعمت‌زاده در 19 سالگی به مدال برنز رسید و ناهید کیانی با مدال نقره‌اش، موفق‌ترین ورزشکار زن ایران در بازی‌های المپیک شد

با این حال عملکرد علیپور و رکوردشکنی‌اش در پاریس مورد توجه قرار گرفت و قرار است پاداشی ویژه از سوی کمیته ملی المپیک به او تعلق بگیرد. 

در روز چهاردم المپیک چه گذشت؟

عبور مهران از رنک یک دنیا

روز گذشته هم ایران پنج نماینده در سه رشته داشت. مهران برخورداری نماینده وزن 80-  کیلوگرم تکواندوی ایران کار خود را آغاز کرد و در نخستین دیدار، یک پیروزی دراماتیک را به دست آورد. او در بازی اول مقابل جسوربک جیسونوف از ازبکستان به میدان رفت و با پیروزی در سه راند به مرحله بعد راه یافت. چیزی که این برد را دراماتیک کرد اما این بود که برخورداری در حالی که ۶ بر یک عقب بود، در ثانیه‌های آخر پنج امتیاز گرفت و به برد رسید. شاهکار مهران در در مرحله یک‌چهارم نهایی هم ادامه پیدا کرد. او در این مرحله به مصاف سیمونه آلسیو از ایتالیا رفت که نفر اول رنکینگ دنیاست. برخورداری با نمایشی دیدنی بازی را به راند سوم کشاند و در ثانیه‌های پایانی در حالی که با یک امتیاز از حریف خود عقب بود، با یک ضربه آبدولیاچاگی دو امتیاز گرفت تا ۱۰ - ۹ برنده راند سوم شود و به نیمه‌نهایی برسد. مرحله نیمه‌نهایی و فینال این وزن شب گذشته برگزار شد. 

ششمی مصطفی در یک‌ضرب

مصطفی جوادی وزنه‌بردار کشورمان هم روز گذشته در رقابت‌های دسته ۸۹ کیلوگرم کار خود را آغاز کرد. جوادی که طلا و نقره قهرمانی جهان را در کارنامه دارد، در نخستین تجربه المپیکی خود کار خود را در رقابت‌های یک‌ضرب آغاز کرد و در پایان در رده ششم این حرکت ایستاد.  جوادی در اولین حرکت یک‌ضرب پشت وزنه ۱۶۴ کیلوگرم قرار گرفت و موفق به مهار آن شد، در حرکت دوم وزنه ۱۶۸ کیلوگرم را بالای سر برد اما در حرکت سوم وزنه ۱۷۱ کیلوگرم را نتوانست بالای سر ببرد و سه چراغ قرمز گرفت و درنهایت او با ۱۶۸ کیلوگرم دربین ۱۲ نفر، ششم شد. رقابت‌های حرکت دوضرب هم روز گذشته برگزار شد. 

پایان جمعه با یزدانی 

همچنین در کشتی یونس امامی در 74 کیلوگرم و امیرحسین زارع در 125 کیلوگرم به میدان رفتند. امامی در گام نخست با از پیش رو برداشتن فرانک چامیزو کشتی‌گیر کوبایی‌الاصل ایتالیا که دو طلا و یک برنز المپیک را در کارنامه دارد، کولاک به پا کرد. او در دومین‌ مبارزه ندوم از گینه بیسائو را در یک دقیقه و 34 ثانیه برد تا به فینال زودرس در بازی سوم برسد. او در مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل کایل دیک دارنده چهار مدال طلای جهان و یک برنز المپیک از آمریکا به روی تشک رفت و در پایان در حالی که با نتیجه سنگین ۱۱ بر یک شکست خورده بود، ضربه فنی شد و از رسیدن به نیمه نهایی بازماند.

زارع اما با از پیش رو برداشتن آیال لازاریف از قزاقستان با نتیجه پنج بر صفر در گام نخست، به مصاف آمارور دسی از کانادا رفت و با برد عالی با امتیاز ۱۰ بر صفر به برتری رسید و راهی دور نیمه‌نهایی شد.

حسن یزدانی هم که به فینال وزن 86 کیلوگرم کشتی آزاد رسیده بود، شب گذشته برای تصاحب مدال طلا به مصاف ماگومد رمضانف، کشتی‌گیر روس‌تبار بلغارستان رفت که در نیمه‌نهایی موفق شد آرون بروکس آمریکایی را برخلاف انتظارها از پیش رو بردارد.