از برد ژرمن‌ها تا معرفی مدعی‌های قهرمانی

با برگزاری دیدار افتتاحیه یور ۲۰۲۴ بین تیم‌های آلمان و اسکاتلند، هیجان این مسابقات رسما آغاز شد. آلمان در همان گام نخست حریف خود را پنج بر یک شکست داد تا برای جام قهرمانی خط و نشان بکشد. ژرمن‌ها بعد از ۶۴ سال نیمه اول مسابقه افتتاحیه را با سه گل به پایان رساندند تا در شروع یک رکورد را به نام خود بزنند. آلمان با برد باشکوهی که مقابل اسکاتلند رقم زد، نشان داد که با انگیزه مضاعف برای فراموشی خاطرات منفی و یک پایان باشکوه می‌خواهد مسابقات را ادامه دهد.

سعید طالبی چابک 

از سوی دیگر اما اوضاع برای اسکاتلند اصلا تعریفی ندارد. این تیم که تا به حال به مرحله حذفی یورو نرسیده، بار دیگر زیر سایه حذف زودهنگام قرار گرفت. این شکست سنگین و تفاضل گل منفی به این معنی است که احتمالا یک پیروزی و یک شکست در دو مسابقه آینده هم برای صعود شاگردان استفن کلارک کافی نخواهد بود. در هر حال شاگردان یولیان ناگلزمان قصد دارند در این دوره جام قهرمانی را تصاحب کنند و آن را در خانه نگه دارند. البته آنها در رقابت قهرمانی، رقبای قدرتمندی دارند که در گروه‌های دیگر چشم به جام دوخته‌اند. رقبایی که در معرفی دو گروه C و D، به معرفی آنها می‌پردازیم و طبق پیش‌بینی هوش مصنوعی هم شانس‌های اصلی قهرمانی در این دوره از رقابت‌های جام ملت‌های اروپا هستند. 

گروهC : سه‌شیرها  مدعی‌تر از قبل

انگلیس: سه‌شیرها هرگز در یورو و جام ملت‌ها توفیقی به‌دست نیاورده‌اند. آنها دوره قبلی در خانه خودشان چیزی نمانده بود به جام برسند اما در نهایت ضیافت پنالتی‌ها را به ایتالیا واگذار کردند. انگلیس حتی بالاتر از فرانسه و پرتغال، پرستاره‌ترین تیم این رقابت‌هاست. انگلیس از ۱۸ بازی اخیر خود در مسابقات قهرمانی اروپا تنها یکی را در وقت معمول و اضافه باخته (۱۰ برد و هفت تساوی) و تنها شکست آنها در مرحله یک‌هشتم نهایی سال ۲۰۱۶ زیر نظر روی هاجسون و مقابل ایسلند بود. همین شکست، جمعه‌شب گذشته در دیداری دوستانه مقابل ایسلند تکرار شد. انگلیس در دور انتخابی با ۶ امتیاز اختلاف بالاتر از ایتالیا صعود کرد و این هشتمین صعود متوالی آنها به یک تورنمنت بزرگ بود. شاگردان ساوت‌گیت اگر از شر بدشانسی‌های متوالی‌شان خلاص شوند، یکی از اصلی‌ترین مدعیان جام در کنار فرانسه قدرتمند، آلمان میزبان و مدافع عنوان قهرمانی یعنی ایتالیا خواهند بود. 

دانمارک: دانمارک از زمان قهرمانی یورو در سال ۱۹۹۲، فقط در دو نوبت به مرحله حذفی مسابقات رسیده است؛ مرحله یک‌چهارم نهایی سال ۲۰۰۴ و نیمه‌نهایی سال ۲۰۲۰. دانمارکی‌ها در صدر گروه مقدماتی خود قرار گرفتند و در هر پنج بازی خانگی پیروز شدند. بازی‌های دانمارک در اروپا معمولا پرگل می‌شود. در ۳۳ بازی دانمارک در مسابقات قهرمانی اروپا به‌طور متوسط ۲.۷۹ گل (۴۲ گل زده و ۵۰ گل خورده) رد و بدل شده است و این تیم بین ۱۲ تیمی که بیش از ۲۰ بازی در این رقابت‌ها انجام داده‌اند، بالاترین میانگین گل را دارد. از حالا می‌توان بازی‌های دانمارک در یورو 2024 را هم جذاب پیش‌بینی کرد.

صربستان: این نخستین حضور آنها در مسابقات قهرمانی اروپا به‌عنوان یک کشور مستقل خواهد بود. آنها در پنج دوره قبلی با نام یوگسلاوی در این رقابت‌ها شرکت کرده بودند. صربستان با میتروویچ و ولاهوویچ تیم گلزنی است. آنها در هر هشت مسابقه دور مقدماتی گل زدند. دراگان استویکوویچ، سرمربی تیم، بیشترین بازی را در بین هر بازیکن صربستانی در مسابقات قهرمانی اروپا داشته. باید ببینیم او به عنوان سرمربی چه عملکردی را ثبت خواهد کرد؟

اسلوونی: آنها هرگز در مسابقات قهرمانی اروپا پیروز نشده‌اند و تنها حضورشان در این تورنمنت، در یورو ۲۰۰۰ بود که در مرحله گروهی دو تساوی و یک باخت داشتند، ازجمله تساوی سه-سه مقابل یوگسلاوی. اسلوونی با مربیگری ماتیاژ کک در مقدماتی خوش درخشید و هفت بازی را برد و ۲۲ امتیاز کسب کرد که رکوردی برای این تیم است. آنها در گروه H پس از دانمارک با تفاضل گل دوم شدند. در مرحله گروهی یورو هم یک بار دیگر با دانمارک هم‌گروه شدند. اگر این بار بتوانند در جدول بالاتر از دانمارک قرار بگیرند، شاید شگفتی بزرگ را با صعود از گروه c  رقم بزنند.

سه‌شیرها هرگز در یورو و جام ملت‌ها توفیقی به‌دست نیاورده‌اند. شاگردان ساوت‌گیت اگر از شر بدشانسی‌های متوالی‌شان خلاص شوند، یکی از اصلی‌ترین مدعیان جام در کنار فرانسه قدرتمند، آلمان میزبان و مدافع عنوان قهرمانی یعنی ایتالیا خواهند بود

گروهD : گروه مرگ از نوع دوم 

فرانسه: ابررایانه اپتا، شانسی ۱۹.۱% برای قهرمانی فرانسه در رقابت‌های یورو ۲۰۲۴ قائل است. نسل طلایی فعلی فرانسه در سه بار حضور در چهار تورنمنت مهم اخیر، به فینال رسیده‌اند و قهرمان جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه هستند. شاگردان دیدیه دشان، شانس بالایی برای رسیدن به یک فینال دیگر دارند و از این حیث، فقط شاید انگلیس شانسی مشابه آنها داشته باشد. 

خروس‌ها در گروهی که هلند و لهستان هم در آن حضور دارند، دست بالا را دارند اما بعید نیست که در همین مرحله گروهی با مشکل مواجه شوند. فرانسوی‌ها در مصاف‌های رودررو مقابل تک‌تک هم‌گروهی‌های‌شان، رکوردهای بهتری را در اختیار دارند. کیلیان امباپه ستاره آنها که بالاخره راهی مادرید شد تا پیراهن رئال را بپوشد، در مرحله مقدماتی این رقابت‌ها حیرت‌انگیز ظاهر شد و با زدن ۹ گل و پنج پاس گل عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و امید اول فرانسه برای درخشش در این  جام است.

هلند: لاله‌های نارنجی تجربه قهرمانی در یورو در خاک آلمان را دارند و این تورنمنت برای‌شان یک نوستالژی ویژه است. در آخرین دوره‌ای که آلمان میزبانی یورو را در سال ۱۹۸۸ بر عهده داشت، هلند توانست در بازی فینال، شوروی را شکست دهد و یکی از معدود فینال‌های موفقش را تجربه کند. آنها وضعیت خوبی دارند. اما شاید قائل شدن شانس قهرمانی برای‌شان کمی زیاده‌روی باشد. مصدومیت‌های متوالی هافبک‌های هلند کمی وضعیت میانه میدان‌شان را نگران‌کننده کرده است. با وجود ویرجیل در خط دفاع، هلندی‌ها رهبری خط دفاع‌شان را بیمه کرده‌اند اما سال‌هاست مهاجمانی شبیه به نیستلروی و فن‌پرسی ندارند که کار را برای‌شان  در بیاورد.

اتریش: در حال حاضر هدایت تیم ملی اتریش بر عهده رالف رانگنیک است. فوتبال موردعلاقه رانگینک، پرس کردن تیم حریف از جلو، به شکلی تهاجمی و پرانرژی است. انتظار می‌رود که دو تیم اتریش و لهستان برای عنوان سومی گروه با هم رقابت کنند. دو تیم برای صعود از گروه شانس برابری دارند و باید مقابل فرانسه یا هلند امتیاز کسب کنند تا شانس‌شان حفظ شود. از آنجا که چهار تیم از بین بهترین تیم‌های سوم گروه‌ها، به دور بعد راه خواهند یافت، قرار گرفتن در رده سوم جدول گروهی با امتیاز مناسب هم امر مهمی خواهد بود.

لهستان: تیم ملی لهستان بعد از غلبه بر ولز در ضربات پنالتی در بازی پلی‌آف، راهی یورو ۲۰۲۴ شد. آنها همیشه عملکرد خوبی در مسابقات مقدماتی یورو داشته‌اند و یکی از هشت کشوری هستند که در هر پنج دوره اخیر یورو حضور داشتند. اما عملکردشان در رقابت‌های یورو چنگی به دل نزده و در ۱۴ بازی اخیرشان در این تورنمنت، فقط به دو برد رسیده‌اند. این احتمالا آخرین تورنمنت مهم برای لهستانی‌هاست که روبرت لواندوفسکی، بهترین گلزن تاریخ تیم‌شان را در اختیار خواهند داشت. بازی این تیم در مرحله گروهی مقابل اتریش، احتمالا نقشی تعیین‌کننده در سرنوشت هر یک از دو تیم خواهد داشت.