چند روز بعد از اعلام نام مهسا قربانی به عنوان یکی از داوران وی.ای.آر در شهرآورد تهران، از سوی فدراسیون فوتبال اعلام شد که مهناز ذکایی نیز در این بازی در اتاق وی.ای.آر حضور خواهد داشت. البته که برخی از رسانه‌ها نیز به این خبر اعتراض داشتند و اساسا خواهان حضور بانوان در فوتبال مردان نبودند اما درصد بسیار قابل توجهی از مردم جامعه از شنیدن چنین خبری استقبال کردند و هیجان‌زده شدند. با این حال ساعاتی بعد تصویری از ذکایی منتشر شد که او را با کلاه قرمزرنگ در حال طرفداری از باشگاه پرسپولیس در استادیوم آزادی نشان می‌داد.

ماجرای این عکس چه بود؟ وقتی پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا روبه‌روی کاشیما ژاپن قرار گرفت، قرار شد برای اولین بار گروهی از زنان از سوی فدراسیون فوتبال به تماشای این بازی بروند. ذکایی نیز به عنوان یکی از داوران زن فوتبال ایران به دیدن این بازی رفت و هیجان زیادی برای این مسابقه داشت. این ماجرا برای او آنقدر عادی بود که خودش تصویری در حال تشویق قرمزها را در اینستاگرامش منتشر کرد. حالا اما همان تصویر برای او دردسرساز شده و موجب شده این داور زن، فرصت نشستن در اتاق وی.ای.آر شهرآورد را از دست بدهد.

موضع خود ذکایی در مورد این تصویر جنجالی، رد کامل هر نوع سابقه هواداری از یک باشگاه فوتبال است. او اعتقاد دارد که بازی کاشیما یک بازی ملی بوده و بین قرمز و آبی برای این چهره تفاوتی وجود نداشته است. ذکایی هرگز در فضای مجازی طرفداری از یک تیم را رسما اعلام نکرده است. شاید در شرایط عادی، می‌شد از این ماجرا عبور کرد و خیلی اوضاع را جدی نگرفت اما دربی تهران آن هم در شرایط فعلی جدول آنقدر حساس است که حتی چنین بحث‌های کوچکی خواه ناخواه بسیار بزرگ می‌شوند. پس کنار گذاشته شدن ذکایی از تیم داوری شهرآورد، تصمیم عجیب و دور از انتظاری نبود.

خیلی‌ها انتظار داشتند که اگر یک زن از تیم داوری دربی کنار می‌رود، حداقل یک زن دیگر جایگزین او شود اما چنین چیزی هم اصلا ممکن نیست. چون در فوتبال ایران در حال حاضر فقط دو زن امکان قانونی چنین کاری را دارند و دوره‌های لازم را برای حضور در تیم وی.ای.آر پشت سر گذاشته‌اند و یکی از آنها همین حالا در تیم داوری شهرآورد حضور دارد. در نتیجه فدراسیون برای جانشینی مهناز ذکایی، به سراغ داوری از تاجیکستان رفته است. در نتیجه باز هم مثل شهرآورد رفت، داوران خارجی در این بازی سهم خواهند داشت. هرچند که در آن بازی اعضای تیم وی.ای.آر از کشور عراق به ایران آمدند. به هر حال این یک فرصت بزرگ از دست رفته برای مهناز ذکایی بود. داوری که می‌توانست مهم‌ترین لحظه دوران کاری‌اش را تجربه کند اما به واسطه یک عکس، این فرصت را از دست داد. با این وجود این ابتدای راه داوری ایران است و دیر یا زود، اتفاقات و ماجراهای جذاب‌تری نیز رقم خواهد خورد. ذکایی نیز در نهایت از این اتفاق تلخ، عبور خواهد کرد.