آریا طاری

پس از پیروزی در 11 بازی متوالی، ژاپن بالاخره با یک شکست روبه‌رو شد. هیچ‌کس تصور نمی‌کرد که تیم هاجیمه موریاسو به همین زودی در جام ملت‌ها شکست بخورد اما نمایش این تیم روبه‌روی عراق، به شدت ضعیف‌تر از حد تصور بود. البته که سامورایی‌ها در این بازی هم حملات زیادی انجام دادند و موقعیت‌های پرشماری ساختند اما در نهایت این عراق بود که با یک بازی حساب‌شده و کاملا برتر از حریف، توانست همه امتیازهای این بازی را از آن خودش کند. این برد، صعود عراق را به عنوان تیم صدرنشین گروه به مرحله بعدی قطعی کرد.

ایمن، در حد بهترین‌ها! 

ستاره کلیدی این بازی بدون شک و تردید، ایمن حسین بود. بازیکنی که توانست دو بار توپ را از خط دروازه ژاپن عبور بدهد. خیلی‌ها با دیدن این مهاجم، یاد بهترین مهاجم‌های تاریخ فوتبال عراق افتاده‌اند. بازیکنانی مثل یونس محمود که سابقه قهرمان کردن عراق در جام ملت‌های آسیا را داشته است. ایمن از همین حالا یکی از موردتوجه‌ترین ستاره‌های این دوره جام به شمار می‌رود. بازیکنی که هم روی زمین کاملا مسلط نشان می‌دهد و هم مهار کردنش روی هوا، بسیار سخت به نظر می‌رسد. اصلا بعید نیست جام ملت‌ها، سکوی پرتاب بلندی برای رسیدن این بازیکن به یک باشگاه بسیار بزرگ باشد.

پدیده‌ای به اسم جاسم

یکی دیگر از ستاره‌های مهم عراق در این بازی، علی جاسم بود. مهاجم جوانی که در تیم نیروی هوایی عراق به میدان می‌رود و این فصل توانسته در لیگ قهرمانان نیز نمایش‌های بسیار درخشانی برای تیم ملی عراق داشته باشد. جاسم در لیگ قهرمانان دو بار دروازه سپاهان را باز کرد و توانست روبه‌روی الاتحاد هم برای تیمش گل بزند. او هم عضوی از این نسل درخشان فوتبال عراق است و به نظر می‌رسد جاسم نیز در پایان این تورنمنت حداقل به تیم باشگاهی بزرگ‌تری در قاره آسیا ملحق شود. گفته می‌شود قطری‌ها از همین حالا به دنبال جذب او خواهند بود .

مالکیت، برد نمی‌آورد

ژاپن در این بازی 72 درصد مالکیت توپ داشت اما باز هم متوجه شد که مالکیت بالا در فوتبال موفقیت نمی‌آورد. عراق تنها با 28 درصد تصاحب توپ، توانست این برد مهم را جشن بگیرد. در نتیجه اینکه تیمی در دقایق بیشتری توپ و میدان را در اختیار داشته باشد،  قطعا برای رسیدن به موفقیت در زمین فوتبال کافی نیست. کاری که عراق در این بازی انجام داد، فراتر از حد انتظار به نظر می‌رسید. آنها توپ را زیاد در اختیار نداشتند اما از همان زمان کم به بهترین شکل ممکن برای برد استفاده کردند.

این مدعی گلر ندارد

زایون سوزوکی، اصلا و ابدا در حد دروازه‌بانی برای یک تیم مدعی قهرمانی نیست. گلری که در دو بازی چهار گل خورده و به هیچ وجه نمی‌تواند دروازه سامورایی‌ها را بسته نگه دارد. شاید یکی از بزرگ‌ترین مشکلات تیم ملی ژاپن، نداشتن یک سنگربان مطمئن باشد. هر سه گلری که در اردوی این تیم هستند، تازه به تیم ملی ملحق شده‌اند و تجربه حضور در یک تورنمنت بین‌المللی را ندارند.

این رکوردهای عجیب

با شکست ژاپن روبه‌روی عراق، چند رکورد عجیب به صورت همزمان شکسته شد. اول اینکه تیم موریاسو در هر 11 بازی اخیرش به برتری دست پیدا کرده بود و حالا بعد از مدت‌ها در یک نبرد بازنده شد. علاوه بر این، تیم ملی عراق تا امروز هرگز نتوانسته بود ژاپن را شکست بدهد و حالا توانست چنین موفقیتی را جشن بگیرد. علاوه بر این، سامورایی‌ها از سال 1988 به بعد دیگر در دور گروهی جام ملت‌ها شکست نخورده بودند و بعد از سال‌ها، چنین اتفاق تلخی را تجربه کردند.

بوی شگفتی می‌آید

جام ملت‌ها از روز اول، شگفتی قابل توجهی نداشت و حالا بالاخره یک شگفتی در این جام خلق شد. خیلی‌ها با این برد تیم ملی عراق، یاد عراق 2007 افتادند. تیمی که در اولین بازی‌اش در آن جام شگفت‌انگیز نبود اما در بازی دوم استرالیا را شکست داد تا اولین شمایل یک مدعی را ظاهر کند. حالا هم عراق در بازی دومش، یک مدعی اصلی را قربانی کرده و این یعنی آنها شانسی برای موفقیت در این جام خواهند داشت. این نسل از فوتبال عراق، نسلی امیدوارکننده به نظر می‌رسد و ستاره‌های زیادی را نیز در اختیار دارد. 

پس رقم خوردن شگفتی در این رقابت اصلا دور از انتظار نیست. این برد عراق، همه معادله‌های گروه را نیز تغییر داد. حالا ژاپن به سمت دیگر جدول رفته و شاید برنامه‌ریزی را برای تیم ملی ایران نیز عوض کرده است. حالا احتمال دارد ژاپن و کره در اولین برخورد حذفی، با هم روبه‌رو شوند و این رقابت خیلی زود در جام ملت‌ها اتفاق بیفتد. شاید هم کره خودش را به سمت دیگر جدول ببرد و دردسر روبه‌رو شدن با سامورایی‌ها را در این مرحله از جام ملت‌ها به جان خودش نخرد.