آریا طاری

تا امروز صعود ۶ تیم به جام ملت‌های اروپا قطعی شده است. در پنج گروه اول، تیم‌ها بیشتر بازی‌ها را برگزار کرده‌اند و در پنج گروه دوم نیز رقابت به شکل هیجان‌انگیزی ادامه دارد. نکته جالب در مورد این بازی‌ها، تغییر شکل پلی‌آف است. این بار صعود به پلی‌آف، ربطی به جایگاه تیم‌ها در جدول ندارد و کشورها بر اساس نتایجی که در آخرین دوره لیگ ملت‌ها گرفته‌اند، راهی دور پلی‌آف خواهند شد. در مجموع 23 تیم از دور انتخابی به یورو صعود می‌کنند تا ترکیب نهایی این مسابقه‌ها را در کنار آلمان میزبان شکل بدهند.

شاهکار  گاوی  علیه   هالند

در گروه اول مقدماتی جام ملت‌ها، نروژ امید زیادی داشت تا روبه‌روی اسپانیا شرایط را به سود خودش تغییر بدهد و به مسابقه‌ها برگردد. این تیم اما در نبرد روبه‌روی لاروخا، با تنها گل گاوی شکست خورد. بازیکنی که تا 19 سالگی، پنج گل برای تیم ملی اسپانیا زده و از این نظر رکورددار است. گاوی با این گل مهم، رسیدن اسپانیا به جام ملت‌های 2024 را قطعی کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که زوج همیشگی او یعنی پدری به دلیل مصدومیت در این اردو حضور نداشت. این نتیجه، اسکاتلند را نیز به صورت حتمی به جام ملت‌ها رساند. حالا صعود اسپانیا و اسکاتلند از این گروه کاملا قطعی شده و نروژ تنها در صورتی به جام ملت‌ها خواهد رسید که در پلی‌آف این بازی‌ها موفق باشد. در حقیقت به نظر می‌رسد تکلیف این گروه، خیلی زود روشن شده و تیم‌ها نیز تا اواخر سال 2023، دیگر هیچ مسابقه‌ای در انتخابی ندارند. دور شدن ارلینگ هالند و مارتین اودگارد از یک تورنمنت ملی دیگر، دردناک به نظر می‌رسد. دو ستاره درخشان سیتی و آرسنال، هنوز این شانس را دارند که از پلی‌آف خودشان را به یورو برسانند اما شانس صعود مستقیم را از دست داده‌اند. خیلی از هواداران فوتبال دوست دارند این دو ستاره را در یک رقابت بزرگ ملی تماشا کنند.

صعود   با   کیلیان

امباپه که از شروع این فصل به هیچ وجه شباهتی به آن قاتل همیشگی در رده باشگاهی نداشته، در رده ملی فوق‌العاده ظاهر شده است. او با زدن دو گل تماشایی به هلند، صعود  فرانسه به رقابت‌های یورو 2024 را قطعی کرد. دو گلی که نشان داد مشکلات این ستاره به پی‌اس‌جی مربوط می‌شود و او هنوز همان بازیکن آماده همیشگی است. فرانسه برابر هلند، یک رکورد جالب دیگر هم داشت. یولیان ناگلزمان با بازی در هشتادویکمین نبرد متوالی برای خروس‌ها، رکورددار تاریخ تیم ملی این کشور شد. بازیکنی که همیشه پای ثابت برنامه‌های دشان برای تیم ملی بوده است. فرانسه هر 6 بازی‌اش را در این گروه برده و با 18 امتیاز کامل، به عنوان اولین تیم راهی جام ملت‌ها شده است. در این گروه رقابت سختی بین هلند و یونان برای ایستادن روی سکوی دوم و کسب سهمیه صعود مستقیم به یورو وجود دارد. تیم کومان، هنوز نتوانسته انتظارها را به خوبی برآورده کند و در حد و اندازه‌های نام هلند ظاهر شود.

در   انتظار   بازی   بزرگ

درست وقتی انگلیسی‌ها مشغول پشت سر گذاشتن یک نبرد دوستانه با استرالیا بودند، ایتالیا با هدایت اسپالتی یک پیروزی پرگل را روبه‌روی مالت جشن گرفت. اوکراین هم البته حریفش را شکست داد تا رقابت شانه به شانه این دو تیم همچنان ادامه داشته باشد. امشب ایتالیا و انگلیس، نبردی فوق‌العاده هیجان‌انگیز را روبه‌روی هم برگزار خواهند کرد. انگلیس در پنج مسابقه، 13 امتیاز گرفته و ایتالیا با همین تعداد بازی به 10 امتیاز رسیده است. اوکراین با یک بازی بیشتر تیم سوم این گروه است و برای صعود مستقیم تلاش می‌کند. تا این لحظه صعود هیچ تیمی از این گروه مسجل نشده است. بازی امشب در استادیوم ومبلی، برای هر دو تیم بسیار کلیدی خواهد بود. ساوت گیت که در بازی دوستانه قبلی به چند ستاره اصلی تیمش استراحت داد، امشب با همه توانش روبه‌روی ایتالیا قرار می‌گیرد. اسپالتی هم قصد دارد با رقم زدن یک برد بزرگ، به همه نشان بدهد که چه مربی فو‌ق‌العاده‌ای است. ناپولی بعد از جدایی او بسیار بد نتیجه گرفته و شاید تیم ملی ایتالیا نیز با حضور این مربی، یک تحول بزرگ را تجربه کند. سبک محافظه‌کارانه ساوت گیت روبه‌روی فوتبال هجومی اسپالتی، هیجان زیادی در این نبرد به وجود خواهد آورد. بازی رفت دو تیم در ایتالیا، به سود انگلیس تمام شد. هرچند که آن روزها مانچینی روی نیمکت آتزوری دیده می‌شد.

راز   یک   صعود   بزرگ

پیروزی چهار گله ترکیه روبه‌روی لاتویا، این تیم را دوباره پس از سال‌ها به یک تورنمنت ملی بزرگ برگرداند. این صعود، راز خاص خودش را داشت. ترک‌ها یک دهه قبل، در بدترین شرایط ممکن به لحاظ فوتبالی قرار داشتند و لیگ‌شان نیز در فساد غرق شده بود. از آن روز به بعد اما شرایط فوتبال در این کشور به مرور زمان با برنامه‌ریزی درست تغییر کرده است. ترکیه به سراغ سرمایه‌گذاری روی فوتبال باشگاهی رفت و هر باشگاه بزرگ در این کشور، صاحب یک استادیوم بسیار باشکوه شد. تیم‌ها سرمایه زیادی به دست آوردند و ستاره‌های خارجی را به خدمت گرفتند. در نهایت همه چیز دست به دست هم داد تا فوتبال در این کشور پیشرفت کند و ترکیه با نتایجی فوق‌العاده، به عنوان صدرنشین گروهش به جام ملت‌های اروپا برسد. این کشور در سال 2032، میزبان جام ملت‌ها نیز خواهد بود و در کنار ایتالیا، از این تورنمنت میزبانی خواهد کرد. در این گروه، شرایط برای کرواسی اصلا جالب نیست. تیمی که این هفته روبه‌روی ولز شکست خورد تا با امتیاز مشابه با این تیم، در رده سوم گروه قرار بگیرد. کرواسی که در فینال دو دوره قبلی جام جهانی و نیمه‌نهایی دوره قبلی حضور داشت، با مصدومیت شدید پریشیچ و افت مودریچ، دیگر شباهتی به آن تیم درخشان همیشگی ندارد. تیمی که ممکن است حتی شانس صعود به رقابت‌های یورو را نیز به سادگی از دست بدهد.

لوا   و   حسرت   جام   ملت‌ها؟

گروه پنجم، یکی از فشرده‌ترین گروه‌های مقدماتی یورو به حساب می‌آید. گروهی که هنوز چهار تیم در آن شانس صعود مستقیم را دارند. آلبانی 13 امتیازی، سورپرایز بزرگ این گروه بوده و فعلا در صدر جدول دیده می‌شود. پشت سر این تیم هم جمهوری چک با 11 امتیاز قرار دارد. اتفاق عجیب این گروه، قرار گرفتن لهستان در رده سوم با یک بازی بیشتر نسبت به این دو حریف است. تیمی که این هفته لواندوفسکی را نیز به دلیل مصدومیت در ترکیب نداشت و روبه‌روی تیم چهارم گروه یعنی مولداوی شکست خورد. لهستان تنها یک بازی دیگر در این گروه دارد و کمی بعید به نظر می‌رسد که بتواند به صورت مستقیم به یورو صعود کند. این تیم اگر چک را شکست بدهد، کمی امیدوار می‌ماند که خودش را به جام ملت‌ها برساند. اما اگر چک در بازی آخر مولداوی را ببرد، دوباره بالاتر از لهستان قرار خواهد گرفت. لوا و تیمش در لیگ ملت‌ها نیز شرایط خوبی نداشته‌اند و اصلا بعید نیست که این بازیکن، آخرین شانس حضورش در مهم‌ترین تورنمنت فوتبالی قاره اروپا را از دست بدهد.

صعود   مستقیم،   از   بلژیک   تا   پرتغال

تیم‌های بلژیک و پرتغال نیز بدون دردسر توانسته‌اند خودشان را به جام ملت‌ها برسانند. پرتغال با درخشش کریس رونالدو، این روزها مهارنشدنی به نظر می‌رسد. بازیکنی که رفتن به النصر باعث افت کیفیت یا کاهش انگیزه‌اش در تیم ملی نشده و همچنان با قدرت مشغول گلزنی در ترکیب این تیم است. آنها خیلی زود و سه هفته قبل از پایان دیدارهای گروه، صعودشان را قطعی کردند. بلژیک نیز شرایط خوبی دارد و به راحتی موفق شده خودش را به جام ملت‌ها برساند. فعلا بزرگ‌ترین تیم‌هایی که نتوانسته‌اند جایگاه مسجلی در یورو داشته باشند، کرواسی و هلند هستند. دو تیمی که پایین‌تر از جایگاه مورد انتظار دیده می‌شوند و امیدشان را فعلا در پلی‌آف بازی‌ها جست‌وجو می‌کنند. از بازیکنان بزرگی که تا این لحظه شانس زیادی برای حضور در یورو ندارند، باید به لواندوفسکی و هالند اشاره کرد. دو گلزنی که شاید تابستان بعدی در آلمان حضور نداشته باشند.