مسابقات جهانی کشتی از شنبه 25 شهریور به میزبانی بلگراد صربستان آغاز می‌شود تا بار دیگر شاهد سرشاخ‌ شدن بهترین دوبنده‌پوشان دنیا با همدیگر باشیم. رقابتی جذاب که یک بار دیگر نفس‌ها را در سینه حبس می‌کند، به خصوص که این بار سهمیه المپیک پاریس هم توزیع می‌شود تا حساسیت آن با حضور تمام مدعیان دوچندان شود. حساسیت این رقابت‌ها به قدری بالاست که رئیس فدراسیون کشتی برای مدال‌آوران در این آوردگاه، پاداش ۵۰۰ میلیونی و حقوق یک‌ساله در نظر گرفته است. تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران با ترکیب کامل و بهترین نفرات‌شان در رقابت‌های بلگراد روی تشک می‌روند. در این میان باید گفت آزادکاران خوش‌شانس‌تر از فرنگی‌کاران هستند. مسابقات جهانی کشتی آزاد ۲۸ شهریور در بلگراد به پایان می‌رسد و با تغییراتی که شورای المپیک آسیا در تقویم مسابقات ایجاد کرده، شاگردان درستکار بعد از مسابقات جهانی، ۱۸ روز فرصت دارند تا برای بازی‌های آسیایی هانگژو آماده شوند. این در حالی است که شاگردان رنگرز با این تغییر در تقویم مسابقات شرایط سختی پیدا کردند و پس از مسابقات جهانی تنها سه روز در ایران هستند و باید بلافاصله راهی چین شوند تا در بازی‌های آسیایی هانگژو شرکت کنند.

میلاد والی‌زاده در 57، رضا اطری در 61، رحمان عموزاد در 65، امیرمحمد یزدانی در 70، یونس امامی در 74، محمد نخودی در 79، حسن یزدانی در 86، امیرعلی آذرپیرا در 92، مجتبی گلیج در 97و امیرحسین زارع در 125 کیلوگرم ترکیب ۱۰ نفره تیم ملی کشتی آزاد برای مسابقات جهانی بلگراد است که البته در این ترکیب می‌توانست نام کامران قاسم‌پور هم باشد اما او به دلیل مصدومیت از ناحیه کشاله ران مسابقات جهانی را از دست داد. قاسم‌پور یکی از مدعیان وزن ۹۲ کیلوگرم بود که شانس مدال‌آوری در این مسابقات را هم داشت اما مصدومیت بدموقع کار دست او و تیم ملی کشتی آزاد داد. مسابقات جهانی با رقابت اوزان ۶۱،۷۰، ۸۶ و ۱۲۵ کیلوگرم آغاز می‌شود. به این ترتیب امیرمحمد یزدانی، رضا اطری، حسن یزدانی و امیرحسین زارع نخستین نماینده‌های کشتی ایران روی تشک جهانی خواهند بود. 

امیرمحمد در حالی راهی بلگراد شده که سال گذشته مسابقات جهانی را به خاطر اضافه وزن از دست داد و نتوانست در این آوردگاه جهانی حاضر شود. او حالا با انگیزه هرچه تمام‌تر باید با سه مدعی این وزن از جمله «زین رترفورد» آمریکایی دارنده مدال نقره جهان در سال ۲۰۲۲، «ارنازار آکمان تألیف» از قرقیزستان و دارنده مدال نقره در سال ۲۰۲۱ و مدال برنز ۲۰۲۲ رقابت کند. اطری اما سال گذشته بعد از سپری کردن ناکامی‌های جهانی و المپیک‌‌، به یک وزن بالاتر رفت و نقره این مسابقات را به گردن انداخت. او امسال با رفتن «آرسن هاروتیونیان» دارنده مدال برنز جهان از ارمنستان و «ری هیگوچی» از ژاپن به یک وزن پایین‌تر برای کسب سهمیه المپیک، به کسب سکوی جهانی امیدوار شده است. هرچند او باز هم رقیبان قدرتمندی دارد که نباید آنها را دست‌کم بگیرد. 

بدون شک رقابت حسن یزدانی یکی از جذاب‌ترین مسابقات خواهد بود. کاپیتان ایران با کارنامه پربارش یعنی مدال طلای المپیک ریو، نقره المپیک توکیو، قهرمانی جهان در سال‌های ۲۰۱۷، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ یکی از مدعی‌های اصلی مدال طلاست. او در این دوره از مسابقات باز هم باید به مصاف «دیوید تیلور» آمریکایی برود. جدالی که یک نبرد انتقامی برای یزدانی به حساب می‌آید و قصد دارد شکست در فینال سال 2022 را مقابل این حریف دیرینه جبران کند. با توجه به اینکه یزدانی و تیلور در رنکینگ جهانی به ترتیب در رتبه پنجم و هفتم قرار دارند به احتمال زیاد زودتر از فینال به مصاف هم می‌روند.

درنهایت زارع دارنده مدال برنز المپیک آخرین نماینده ایران در روز نخست مسابقات است. او در وزن خودش حریفان سرسختی از جمله «گیبل استیوسون»، «طاها آکگل» و «گنو پتریاشویلی» دارد که رقابت آنها هم دیدنی پیش‌بینی می‌شود.