امیدوارمان کنید!

ایستادن روبه‌روی تیمی که در دو بازی ۱۸ گل به رقبا زده، هرگز کار ساده‌ای نخواهد بود. تیم امید ازبکستان در هفت تقابل با امیدهای ایران، سه بار برنده بوده و دو بار شکست خورده است. آنها امروز میزبان هم هستند تا شاید قبل از شروع بازی، همه چیز به سودشان باشد. با این حال به هیچ وجه نباید حجم استعداد در تیم ملی امید ایران را نادیده گرفت. تیمی که در قطر و انگلیس بازیکن دارد و خیلی از مهره‌هایش در لیگ برتر فیکس هستند، بدون ترس به زمین مسابقه خواهد رفت.

آریا طاری 

دو برد متفاوت!‌

هم ایران و هم ازبکستان، هر دو مسابقه‌شان در این گروه را با پیروزی پشت سر گذاشته‌اند. نتایج دو تیم در این دو مسابقه اما کمی با هم فرق دارند. تیم ملی ایران در اولین مسابقه روبه‌روی هنگ‌کنگ، سه گل به ثمر رساند و در بازی دوم نیز موفق شد چهار بار دروازه افغانستان را باز کند. ازبک‌ها اما در هر دو بازی به معنای واقعی کلمه جشنواره گل به راه انداختند. آنها در بازی اول هشت گل به افغانستان زدند و در بازی دوم هم 10 بار دروازه هنگ‌کنگ را باز کردند. این دو بازی بسیار پرگل و این دو برد یک‌طرفه، به آنها کمک کرده تا حتی در صورت تساوی در نبرد عصر امروز نیز به عنوان صدرنشین راهی مرحله بعدی رقابت‌ها شوند. تیم رضا عنایتی تنها در صورتی صدرنشین این گروه خواهد شد که امروز بتواند ازبکستان را شکست بدهد.

 البته که بازی‌های آسیایی نیز برای امیدها در پیش هستند اما هدف اصلی رسیدن به المپیک است و برای این کار، این تیم باید ابتدا خودش را به مسابقه‌های زیر 23 سال قهرمانی آسیا برساند. اگر این فرصت از دست برود، شانس رسیدن به المپیک نیز خیلی زود تباه خواهد شد

آزمون بزرگ رضا

از فرهاد مجیدی تا مهدی مهدوی‌کیا؛ تیم ملی امید در سال‌های اخیر مربیان جوان پرشماری داشته است. مربیانی که البته در این تیم، چندان موفق نبودند و در نهایت هم در مسیر جدایی قرار گرفتند. حالا قرعه به نام رضا عنایتی افتاده تا در شرایطی حساس، هدایت این تیم را بر عهده بگیرد. بازی امروز بدون شک مهم‌ترین مسابقه این مربی از زمان قبول هدایت امیدها خواهد بود. البته که بازی‌های آسیایی نیز برای او و تیمش در پیش هستند اما هدف اصلی امیدها رسیدن به المپیک است و برای این کار، این تیم باید ابتدا خودش را به مسابقه‌های زیر 23 سال قهرمانی آسیا برساند. اگر این فرصت از دست برود، شانس رسیدن به رقابت‌های المپیک نیز خیلی زود تباه خواهد شد. در نتیجه بازی امروز نه فقط برای این مربی، بلکه برای این نسل از فوتبال ایران حیاتی به نظر می‌رسد.

امیدوار به امیدها

تیم ملی امید با ترکیب بسیار خوبی به این مسابقه‌ها قدم گذاشته است. آنها روی خط دروازه محمدرضا خالدآبادی را دارند که در عضویت باشگاه استقلال است و قبلا توانسته حضور درخشانی در رقابت‌های لیگ برتر داشته باشد. در خط دفاع، ستاره‌ای مثل امین حزباوی دیده می‌شود که خیلی زود لژیونر شده و برای باشگاه السد قطر به میدان می‌رود. حسین گودرزی نیز مهره ثابت شمس آذر در خط دفاعی است. در مرکز زمین، محمدجواد حسین‌نژاد در سپاهان خودش را به عنوان یک پدیده ثابت کرده، محمد قربانی نیز هافبک مورد علاقه مورایس بوده است. محمدرضا بردبار هم بازیکنی است که از 16 سالگی در لیگ برتر برای ملوان به زمین رفته و بازوبند کاپیتانی این تیم را هم به بازو داشته است. در فاز هجومی هم این تیم ستاره‌های پرشماری دارد. از یاسین سلمانی که به تازگی به پرسپولیس ملحق شده تا مهدی هاشم‌نژاد که خودش را در تراکتور نشان داده و البته اللهیار صیادمنش که در انگلیس برای هال‌سیتی بازی می‌کند. با داشتن این مهره‌ها، می‌توان به آینده این نسل امیدوار بود. نسلی که شاید طلسم همیشگی المپیک را از سر راه فوتبال ایران بردارد.

مراقب این حریف باشد

ازبکستان در رده‌های پایه، همیشه یکی از خطرناک‌ترین تیم‌های آسیایی بوده است. آنها با قدرت بسیار زیادی دور انتخابی جام ملت‌ها را شروع کرده‌اند و به هیچ وجه نمی‌خواهند که در خانه شانس صعود را از دست بدهند. این تیم همین حالا نیز چند ستاره سرشناس دارد. در خط دفاعی، آنها عبدالکدیر خوسانوف را در اختیار دارند. بازیکنی که در عضویت باشگاه لانس فرانسه است. 6 بازیکن از این تیم نیز در لیگ فوتبال روسیه بازی می‌کنند. آنها تیم کاملا خطرناکی به نظر می‌رسند. هدایت ازبکستان نیز بر عهده چهره سرشناس فوتبال این کشور یعنی تیمور کاپادزه است. بازیکنی که 13 سال در عضویت تیم ملی ازبکستان بود و در این مدت 119 بار نیز برای این تیم به زمین مسابقه رفت.

چطور صعود می‌کنیم؟

برای صعود به دور نهایی جام ملت‌های زیر 23 سال آسیا، اساسا دو راه داریم؛ اولین و بی‌دردسرترین راه، این است که برنده نبرد امروز با ازبکستان باشیم. در این صورت با 9 امتیاز به عنوان سرگروه به مرحله بعدی خواهیم رفت. با هر نتیجه دیگری، ایران تیم دوم گروه می‌شود و برای صعود باید بین چهار تیم برتر دوم قرار بگیرد. آن هم در حالی که نتایج روبه‌روی ضعیف‌ترین تیم گروه نیز محاسبه نخواهد شد. تیم ملی همین حالا قبل از شروع این بازی در جدول تیم‌های دوم در رده دوم دیده می‌شود. شاید یک تساوی هم در نهایت بتواند ایران را به جام ملت‌ها برساند اما این موضوع به نتایج سایر تیم‌ها نیز بستگی خواهد داشت.