نگار رشیدی

تیم ملی بسکتبال برای حفظ شانس خود جهت کسب سهمیه المپیک پاریس به عنوان بهترین تیم قاره آسیا، تنها یک شانس داشت و آن پیروزی مقابل ساحل عاج بود. شانسی که با یک شکست میلی‌متری مقابل این رقیب آفریقایی از بین رفت. شاگردان هاکان دمیر بعد از شکست سنگین مقابل برزیل، روز گذشته به مصاف ساحل عاج رفتند و با نتیجه نزدیک ۷۱ بر ۶۹ شکست خوردند تا دومین باخت ایران در جام جهانی رقم بخورد. به این ترتیب و با توجه به اینکه ایران شانسی در بازی سوم مقابل اسپانیا که برای دفاع از عنوان قهرمانی‌اش پا به رقابت‌ها گذاشته ندارد، فعلا باید با المپیک خداحافظی کند. با توجه به اینکه ژاپن موفق شد تیم ملی فنلاند را شکست دهد، تا روز گذشته بهترین تیم آسیایی در جام جهانی ۲۰۲۳ بود و تک سهمیه المپیک قاره آسیا در این مسابقات را تاکنون به دست آورده است. البته بعید به نظر می‌رسد که ژاپنی‌ها تا پایان رقابت‌ها این عنوان را به راحتی تقدیم تیم دیگری کنند. 

در بازی روز گذشته، ساحل عاج کوارتر اول را با چهار امتیاز شروع کرد. با این حال ملی‌پوشان ایران شروع به امتیازگیری کردند، اختلاف را به حداقل رساندند و درنهایت به برتری 20-15 رسیدند. در کوارتر دوم اما ساحل‌عاج با لی‌آپ و سه امتیازی «زوزوآ»، پنج امتیازی متوالی کسب کرد تا پس از مساوی شدن بازی در امتیاز ۲۰، هاکان دمیر تقاضای وقت استراحت کند. زوزوآ که ستاره ساحل عاج در کوارتر دوم بود با ۱۲ امتیاز، دو ریباند و یک توپ‌ربایی تیمش را 35-30 پیش انداخت. تلاش‌های یخچالی در شرایطی که ایران 6 ترن‌اور (اشتباه و از دست دادن توپ) برای برنده شدن در این کوارتر کافی نبود تا درنهایت نتیجه 37-35 به سود ساحل‌عاج ثبت شود. 

روند دفاعی ایران در شروع نیمه دوم بازی بهتر شد و اختلاف به دو امتیاز رسید. در فاصله دو دقیقه و 42 ثانیه به پایان این کوارتر‌،‌ درخشش حدادی در ریباندها و پرتاب‌های سه امتیازی مشایخی و یخچالی ایران را 52-51 از رقیب جلو انداخت. در آخرین حمله هم نوید رضایی‌فر دو امتیاز گرفت تا ایران ۵۶ - ۵۴ پیش بیفتد و امیدش برای پیروزی زنده شود. در کوارتر چهارم حامد حدادی ستاره ایران بود. او که بعد از مصدومیت سنگین به تیم ملی برگشته است، 

در این کوارتر ۶ ریباند و یک بلاک را به ثبت رساند که تاثیر مستقیم در پیشی گرفتن ایران داشت. گیرگوریان با از دست دادن اوپن شات خود پشت خط سه امتیازی، ساحل‌عاج را در موقعیت ضد حمله قرار داد تا بازی ۶۳ - ۶۳ مساوی شود. دو دقیقه مانده به پایان بازی، حدادی به دلیل پنج خطایی شدن از بازی خارج و جای خود را به میرزایی داد. ۱۳ ثانیه مانده به پایان بازی، ارسلان کاظمی با نفوذ خود ۶۹ - ۶۸ ایران را پیش انداخت تا ساحل‌عاج تقاضای وقت استراحت کند. در نهایت با سه پرتاب پنالتی که «دیاباته» در ۶ ثانیه به پایان بازی وارد سبد ایران کرد، نماینده آفریقا را به پیروزی ۶۹ - ۷۱ رساند تا این شکست لحظه آخری، رویای رسیدن ایران به المپیک پاریس را محقق نکند. 

در کنار این شکست اما سرود نخواندن ملی‌پوشان در ابتدای بازی جلب توجه کرد. اتفاقی که چندی پیش توسط تعدادی از اعضای تیم ملی بانوان در مسابقات کاپ آسیا رقم خورده بود. در هر حال آنچه اهمیت دارد،‌ بررسی دقیق عملکرد این تیم است. تیمی که به زودی باید در بازی‌های آسیایی حضور یابد و آنجا به مصاف رقبای قدرتمندی برود.