آریا رهنورد

نیمار، آخرین خرید بزرگی بود که عربستانی‌ها برای فصل جدید فوتبال باشگاهی‌شان انجام دادند. لیگ عربستان حالا نه فقط پرستاره‌ترین لیگ تاریخ آسیا، بلکه یکی از موردتوجه‌ترین لیگ‌های دنیای فوتبال به شمار می‌رود. اگر دو سال قبل می‌گفتند که ظرف دو سال رقابت قهرمانی در این لیگ بین نیمار، بنزما و رونالدو شکل خواهد گرفت، محال بود چنین چیزی را باور کنید اما حالا دیگر هیچ چیز از عربستانی‌ها بعید به نظر نمی‌رسد. وقتی یک «هوادار» به واسطه یک نمایش خوب یک ساعت رولکس به فابینیو هدیه داده، یعنی هیچ لیگی به لحاظ مالی قدرت رقابت با لیگ باشگاهی عربستان را ندارد!

 

الهلال؛ آبی‌ها پرواز می‌کنند

پرافتخارترین باشگاه فوتبال آسیا، ترکیبی بسیار ترسناک را برای فصل جدید مهیا خواهد کرد. نیمار آخرین خرید بزرگ آنها نبوده و گفته می‌شود این باشگاه برای جذب یاسین بونو به توافق رسیده است. گلری که یکی از ستاره‌های جام جهانی بود و جزو گزینه‌های رئال مادرید برای جانشینی کورتوآ نیز به حساب می‌آمد. در قلب دفاع، آنها کالیدو کولیبالی را در اختیار دارند که تا همین فصل گذشته به صورت ثابت برای چلسی به میدان می‌رفت. علی البولیهی در کنار او دیده می‌شود و یاسر شهرانی و عبدالحمید نیز در دو سمت خط دفاعی به میدان می‌روند. خط هافبک الهلال اما یکی از فوق‌العاده‌ترین خطوط هافبک است. جایی که دو نفر از آماده‌ترین هافبک‌های سابق فوتبال اروپا یعنی سرگی میلیکونوویچ ساویچ و روبن نوس برای این تیم بازی می‌کنند. فعلا کانو، هافبک تدافعی تیم است اما احتمالا این جایگاه به زودی در اختیار مارکو وراتی قرار خواهد گرفت. در خط حمله نیز مالکوم به عضویت این باشگاه درآمده و توانسته در اولین بازی‌اش در لیگ عربستان هت‌تریک کند. نیمار در سمت راست، مالکوم در سمت چپ و به احتمال زیاد میتروویچ در مرکز، خط حمله الهلال را خواهند ساخت. این تیم آنقدر پرستاره است که دیگر بعید به نظر می‌رسد در ترکیب اصلی‌اش حتی جایی برای سالم الدوساری وجود داشته باشد. مهم‌ترین استعداد فوتبال عربستان در این لیگ فقط یک بازیکن نیمکت‌نشین خواهد بود. خورخه خسوس سرشناس که یکی از موفق‌ترین مربیان تاریخ پرتغال نیز هست، روی نیمکت الهلال می‌نشیند.

النصر؛ تجربه مثال‌زدنی

النصر اولین باشگاه فوتبال عربستان بود که این سوپرخریدها را با جذب کریستیانو رونالدو آغاز کرد. قهرمان رقابت‌های جام باشگاه‌های عرب، برای فصل جدید نیز نقشه‌های بزرگی در سر دارد. روی خط دروازه، نواف العقیدی برای النصر به میدان می‌رود. گلری که پیراهن شماره یک تیم ملی عربستان را نیز در اختیار دارد. باشگاه در قلب دفاع با من‌سیتی برای جذب آیمریک لاپورت به توافق رسیده و اگر رضایت خود این بازیکن را به دست بیاورد، این انتقال را نیز کامل خواهد کرد. در سمت چپ خط دفاع نیز الکس تلس از یونایتد خریداری شده است. الامری و غنم نیز دو مدافع دیگر النصر هستند. در مرکز زمین، سکو فوفانا و الخبیری پیراهن باشگاه النصر را به تن دارند. سه بازیکن پشت مهاجم نیز سه ستاره درخشان هستند. سادیو مانه در سمت چپ، تالیسکا در سمت راست و بروزوویچ در مرکز برای این تیم به زمین مسابقه می‌روند. سه بازیکنی که اگر می‌خواستند، همچنان به صورت ثابت در تیم‌های بزرگ اروپایی بازی می‌کردند. جلوتر از همه آنها نیز برنده پنج توپ طلا یعنی کریستیانو رونالدو دیده می‌شود. یکی از بهترین‌های تاریخ فوتبال که لیگ عربستان با حضورش، چهره‌ای کاملا جدید به خودش گرفت. هدایت این تیم نیز بر عهده لوئیس کاسترو قرار دارد. چهره‌ای که چندین سال در فوتبال پرتغال کار کرده و حتی سرمربی باشگاه پورتو نیز بوده است.

الاهلی؛ این مثلث رویایی

الاهلی نسبت به سایر مدعیان فوتبال عربستان، سروصدای کم‌تری داشته و چراغ خاموش‌تر حرکت کرده اما خریدهایی که این باشگاه انجام داده، بی‌نهایت مفید و کارآمد به نظر می‌رسد. بازی درخشان این تیم در هفته اول لیگ عربستان، نشان داد که آنها قابلیت انجام کارهای بزرگی را دارند. الاهلی برای پست دروازه، سراغ سنگربان چلسی رفت و با ادوارد مندی قرارداد بست. گلری که در مسیر تبدیل شدن چلسی به قهرمان لیگ قهرمانان اروپا، تاثیر قابل توجهی داشت. در خط دفاعی ایبانیز، هیندی، مرجاشی و آلیوسکی پیراهن سفید و سبزها را به تن دارند. فرانک کسی و الجوهانی نیز دو هافبکی هستند که با نقش تدافعی‌تر در زمین دیده می‌شوند. کسی همان بازیکنی است که فصل گذشته گل پیروزی بارسا برابر رئال مادرید در ال‌کلاسیکوی برگشت لالیگا را به ثمر رساند. ریاض بودبوز 33 ساله نیز پشت سر خط حمله آتشین تیم دیده می‌شود. سه مهاجم الاهلی، ریاض محرز، الکس سن مکسیمن و روبرتو فیرمینو هستند. سه بازیکن که سال‌های درخشانی را در لیگ برتر سپری کرده‌اند و زمان زیادی در ترکیب سیتی، نیوکاسل و لیورپول حضور داشته‌اند. آنها در همان هفته اول فصل حریف را خرد کردند تا نشان بدهند که این فصل برای قهرمانی مبارزه خواهند کرد. ماتیاس بایسله که در سالزبورگ موفقیت‌های قابل توجهی داشته و نفرات جوانی را به دنیای فوتبال معرفی کرده، هدایت این تیم را بر عهده دارد.

الاتحاد؛ کریم و دوستان

اگر النصری‌ها به داشتن کریس و الهلالی‌ها به داشتن نیمار می‌نازند، الاتحادی‌ها نیز شعارهای جذابی برای آخرین برنده توپ طلا تا امروز ساخته‌اند. آنها بازیکنی را در خط حمله در اختیار دارند که همین دو فصل قبل، توانست رئال مادرید را یک‌تنه به قهرمان اروپا تبدیل کند. زرد و مشکی‌ها روی خط دروازه، مارسلو گروهه برزیلی را در اختیار دارند. سنگربانی که در 36 سالگی، هنوز کاملا مطمئن به نظر می‌رسد و درون دروازه این تیم می‌درخشد. الولایان، شهراییلی، شنکیتی و بامساود نیز چهار مدافع این تیم هستند. الاتحاد همانند بسیاری از تیم‌های فوتبال عربستان، با روش چهار-دو-سه-یک بازی می‌کند. در این روش هافبک سابق لیورپول یعنی فابینیو و ستاره سابق چلسی یعنی انگولو کانته، دو هافبک میانی تیم هستند. در حقیقت می‌توان گفت این باشگاه صاحب دونده‌ترین زوج هافبک میانی در بین همه تیم‌های عربستانی است. ژوتا که از سلتیک خریداری شده به همراه ایگور کورونادو، بازیکن‌های هجومی کناری این باشگاه هستند. رومارینیو نیز در فضای پشت سر مهاجم مرکزی تیم دیده می‌شود. کریم بنزما نیز جلوتر از همه در نوک حمله برای این باشگاه توپ می‌زند. الاتحاد آنقدر پرستاره است که در ترکیب ثابتش، دیگر جایی برای عبدالرزاق حمدا... ندارد. با این حال باشگاه قرارداد این فوتبالیست را به تازگی تمدید کرده است. هدایت این تیم را یکی از چهره‌های نام‌آشنای دنیای فوتبال بر عهده دارد. نونو اسپریتو سانتو سال‌هایی رویایی را در ولورهمپتون سپری کرد و برای مدتی نیز سرمربی باشگاه تاتنهام شد. نونو به جز این دو باشگاه، در والنسیا و پورتو نیز مربیگری کرده و رزومه بسیار خوبی دارد. او در اولین ماه‌های حضور در الاتحاد، توانست قهرمانی لیگ عربستان و قهرمانی سوپرجام را برای این باشگاه به ارمغان بیاورد. او در فصل جدید به دفاع از عنوان قهرمانی‌اش فکر می‌کند.

الاتفاق؛ استیوی جی در کانون توجه

تیمی که در اولین هفته از فصل جدید فوتبال باشگاهی عربستان موفق به شکست النصر شد، تیم استیون جرارد بود. این مربی بعد از چند تجربه نه‌چندان موفق در لیگ برتر، به عربستان رفت تا هدایت باشگاه الاتفاق را بر عهده بگیرد. استیوی در الاتفاق، دروازه را به پائولو ویکتور برزیلی سپرده است. بازیکنی که در سطح اول فوتبال این کشور برای گرمیو و ماریتیمو سابقه بازی دارد. هوساوی و الخطیب نیز مدافعان کناری جرارد در الاتفاق به شمار می‌روند. ستاره سابق وولفسبورگ و فنرباغچه یعنی مارسل تیسراند یکی از مدافعان میانی این تیم است. زوج او در خط دفاعی نیز جک هندری است که در سلتیک و بروژ بازی کرده و همین حالا به تیم ملی اسکاتلند نیز دعوت می‌شود. پیراهن شماره 10 الاتفاق را جردن هندرسون بر تن می‌کند. هافبکی که سال‌ها در لیورپول درخشیده و ستاره محبوب هواداران این تیم بوده است. برادران الغمدی نیز پای ثابت ترکیب‌های این مربی برای الاتفاق هستند. علی الحزازی نیز معمولا پشت سر مهاجم در این تیم بازی می‌کند. الاتفاق دو ستاره هجومی دیگر نیز دارد؛ روبین کوایسون بازیکن ملی‌پوش سوئدی که از ماینتس آمده و موسی دمبله که در سلتیک و لیون درخشیده و حتی در آتلتی نیز حضور داشته است.