آریا طاری

تیم ملی جام ملت‌ها را با اقتدار آغاز کرد و توانست با یک نمایش دلچسب، پنج گل به اولین حریفش در این تورنمنت بزند. بازی هنوز به پایان نرسیده بود که در ایران، مدام از ضعف مفرط یمن صحبت می‌شد تا دستاورد ایران در مسابقه اول، ناچیز در نظر گرفته شود. البته که کشور یمن، شرایط خاص خودش را دارد اما آمار نشان می‌دهد تیم ملی این کشور، از فوتبالیست‌هایی بااستعداد تشکیل شده و به طور معمول با شکست‌های سنگین قرابتی ندارد. البته که این پیروزی، برای امیدواری به قهرمانی تیم ملی در جام ملت‌ها کافی به نظر نمی‌رسد اما دلیلی هم برای نادیده‌گرفتن نمایش روحیه‌بخش پسران ایرانی در مسابقه اول و زیر سوال بردن اهمیت این پیروزی وجود ندارد.

یمن یک کشور «جنگ‌زده» است اما نمی‌توان شکست این تیم برابر ایران را تنها به زندگی در زیر سایه جنگ مرتبط دانست. فلسطین در سال‌های گذشته هرگز آرامش را تجربه نکرده اما تیم ملی این کشور شروع بسیار خوبی در جام ملت‌ها داشته است. سوریه نیز در سخت‌ترین روزهای نبرد با داعش، یکی از مدعیان صعود به جام جهانی بود و حتی به مرحله پلی‌آف دور مقدماتی نیز رسید و در دو رقابت نزدیک و حساس، سرانجام قافیه را به استرالیا واگذار کرد. تیم ملی عراق نیز 12 سال قبل در شرایطی قهرمان آسیا شد که نیروهای آمریکایی جنگ را در این کشور آغاز کرده بودند. لیگ فوتبال یمن در چند سال گذشته تعطیل بوده و بعضی از مهره‌های این تیم، تنها با تجربه حضور در اردوهای تیم ملی خودشان را برای جام ملت‌ها آماده کرده‌اند. این اردوها اما زمان زیادی طول کشیده‌اند و این فرصت را در اختیار سرمربی یمن قرار داده‌اند تا دائما ترکیب نسبتا کاملی از تیمش را در اختیار داشته باشد. یمنی‌ها قبل از شروع جام ملت‌ها برای مدتی در عربستان، امارات و قطر اردو زده‌اند و با حمایت عربستانی‌ها، امکانات لازم را در مسیر آماده‌سازی برای جام ملت‌ها در اختیار داشته‌اند. تردیدی وجود ندارد که شرایط برای تیمی مثل یمن، دشوار است اما فاجعه‌ای که بعضی از رسانه‌های ایرانی برای کم‌اهمیت جلوه‌ دادن برد تیم ملی در مورد این حریف روایت می‌کنند، نسبت چندانی با حقیقت ندارند. یمن، مالدیو یا گوام نیست که در هر مسابقه گل‌های زیادی دریافت کند. آنها حتی در شروع مسابقه با ایران، پرانگیزه و زهردار نشان دادند اما بعد از دریافت گل دوم، دچار فروپاشی روحی شدند و دیگر نتوانستند خودشان را از باتلاق شکست بیرون بکشند و هر چقدر که دست و پا زدند، بیشتر در این باتلاق غرق شدند.

شکست برابر تیم ملی با پنج گل، برای خود یمنی‌ها پذیرفتنی نبود. واکنش رسانه‌های این کشور به نتیجه بازی، نشان می‌دهد آنها انتظار شکست تیم‌شان را داشتند اما هرگز تصور نمی‌کردند در معرض یک تحقیر بزرگ قرار بگیرند. تیم ملی یمن از سال 2012 به بعد، 60 مسابقه رسمی و دوستانه برگزار کرده و قبل از جدال با ایران، در این 60 مسابقه تنها یک بار پنج گل یا بیشتر خورده است. آخرین شکست وحشتناک آنها در یک مسابقه قبل از رویارویی با ایران، به مقدماتی جام جهانی 2015 و باخت 6 بر صفر مقابل قطر برمی‌گردد. یمن در سال 2015 با عراق، کویت و بحرین مساوی کرد. سال 2016 به فنلاند نباخت و در یک مسابقه دوستانه تنها دو گل از تیم ملی نیجریه دریافت کرد. آنها یک سال قبل در یک دیدار تدارکاتی به مصاف تیم ملی مصر رفتند و در حالی که حریف آفریقایی با تمامی نفراتش در مسابقه حاضر شده بود، یمن تنها یک بار تسلیم مهاجمان مصری شد. این تیم در اردوهای پیش از آغاز جام ملت‌ها نیز تنها با یک گل مغلوب عربستان شد و مقابل امارات نیز با نتیجه دو بر صفر شکست خورد. آمار نشان می‌دهد که آنها تقریبا همیشه با شکست‌های بزرگ و کاملا یک‌طرفه بیگانه بوده‌اند و شاید در ادامه بازی‌ها نیز به سادگی تسلیم تیم ملی عراق نشوند.

بخشی از تلاش برای کوچک شمردن دستاورد تیم ملی در اولین مسابقه جام ملت‌ها شاید نتیجه رفتار همیشگی کارلوس کی‌روش باشد. او که تنها یک روز بعد از پایان کار ایران در جام جهانی، لذت نمایش‌های خوب تیم ملی در این تورنمنت را با راه انداختن یک جنجال رسانه‌ای از بین برد، حالا بعد از شکست دادن یمن دوباره درباره سرمربی پرسپولیس مصاحبه کرد و انگشت اتهامش را به طرف این مربی کروات نشانه رفت. شاید اگر سرمربی پرتغالی تیم ملی چنین جوی به راه نیندازد و هر مصاحبه را به یک جنگ اعصاب تمام‌عیار تبدیل نکند، منتقدان او نیز همه پیروزی‌هایش را زیر سوال نبرند و به دنبال راهی برای کم‌اهمیت جلوه دادن بردهای ایران نباشند. «ایران مدعی» در جدال با یمن متولد شد. تیمی که در خط میانی مستحکم و در خط حمله بی‌رحم نشان داد. تیمی که به جای صبر کردن و حوصله به خرج دادن برای نزدیک‌ شدن به دروازه حریف، با یک نمایش هجومی یمن را عقب راند و مشت‌های محکمی را به طرف این رقیب پرتاب کرد. البته که یمن تیم فوق‌العاده‌ای نبود اما ملی‌پوشان ایرانی در این مسابقه فوق‌العاده ظاهر شدند و نتیجه‌ای را برای یمن ساختند که احتمالا در این جام دیگر برای این تیم تکرار نخواهد شد.