قرمز و سفید؛ رنگ شادی

این دوره از لیگ ملت‌های والیبال هم سرانجام با قهرمانی لهستان به پایان رسید. با این حال درخشش ژاپنی‌ها و قرار گرفتن این تیم روی سکوی سوم، حتی بیشتر از قهرمانی لهستان مورد توجه قرار گرفت. لیگ ملت‌های ۲۰۲۳ اصلا تورنمنت خوبی برای والیبال ایران محسوب نمی‌شد. تیمی که بازی‌ها را بد شروع کرد، بد ادامه داد و بد به پایان رساند. این تورنمنت نشان داد که فاصله والیبال ایران با سطح اول والیبال دنیا، دوباره زیاد شده است. موضوعی که برای آینده تیم ملی والیبال، نگران‌کننده به نظر می‌رسد.

نگار رشیدی 

جشن در گدانسک

آن‌چه لهستان را از خیلی از تیم‌های ملی والیبال دنیا متمایز می‌کند، حضور پرشور و خارق‌العاده تماشاگران در سالن‌های والیبال بزرگ این کشور است. لهستانی‌ها این بار میزبان دور نهایی لیگ ملت‌ها بودند و به خوبی توانستند از حضور تماشاگران‌شان به بهترین شکل ممکن استفاده کنند. 

این تیم در دیدار فینال لیگ ملت‌های 2023 روبه‌روی آمریکا، 11 هزار تماشاگر داشت. جمعیتی که بی‌وقفه بازیکنان‌شان را تشویق می‌کردند تا این تیم را به سمت و سوی یک پیروزی بزرگ هدایت کنند. لهستان بازی را در ارگو آره‌نا خیلی خوب شروع کرد و برنده ست اول شد. آنها ست دوم را در یک رقابت بسیار نزدیک با آمریکا از دست دادند اما در دو ست بعدی، به راحتی برد را جشن گرفتند تا روی سکوی اول لیگ ملت‌ها قرار بگیرند.  بعد از سال 2018 که لهستان روی سکوی پنجم لیگ ملت‌ها قرار گرفته بود، این تیم هر سال در بین چهار تیم نهایی جام قرار داشته است. ارزش این موفقیت زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم کاپیتان لهستان و یکی از بهترین والیبالیست‌های دنیا یعنی بارتوژ کورک در دور نهایی حضور نداشت. با این حال لهستانی‌ها به خوبی توانستند جای خالی این ستاره مصدوم را پر کنند و با شایستگی محض، مدال طلای لیگ ملت‌ها را به دست بیاورند.

شاهکار به سبک زاتورسکی

اولین قهرمانی تاریخ لهستان در لیگ ملت‌ها، به یک دلیل دیگر تجربه بسیار خاصی برای این تیم به شمار می‌رفت. جایزه بهترین بازیکن این رقابت‌ها به پاول زاتورسکی از این تیم رسید. 

برای اولین بار از شروع لیگ ملت‌ها، یک «لیبرو» توانست جایزه ام‌وی‌پی را از آن خودش کند. این لیبروی باتجربه، در 33 سالگی هنوز یک ستاره بزرگ برای والیبال لهستان به شمار می‌رود. او تنها عضو این تیم بود که سابقه حضور در ترکیب تیم قهرمان رقابت‌های جهانی 2014 و 2018 را داشت. در حقیقت پاول تنها والیبالیست لهستان به شمار می‌رود که هم در جریان دو قهرمانی جهان و هم در ترکیب تیم قهرمان لیگ ملت‌ها دیده شده است. 

او همچنین یکی از چهار بازیکن لهستان است که در تیم رویایی رقابت‌های لیگ ملت‌های 2023 قرار دارد. او برای سومین بار بهترین لیبروی یک رقابت در سطح جهانی شده اما به دست آوردن عنوان بهترین بازیکن جام، موفقیتی نیست که بتوان ساده از کنارش عبور کرد.

پاس‌هایی به مقصد نقره

تیم ملی آمریکا هم با وجود شکست در فینال، در مجموع تورنمنت خوبی را پشت سر گذاشت. شاید اگر دیدار فینال به جای لهستان در آمریکا برگزار می‌شد، این تیم می‌توانست عنوان قهرمانی را از آن خودش کند.  بهترین بازیکن این تیم در این تورنمنت بدون شک میکا کریستنسون بود. ستاره‌ای که عنوان بهترین پاسور رقابت‌های لیگ ملت‌های 2023 را نیز از آن خودش کرد. او با پاس‌هایش، آمریکا را به مدال نقره این تورنمنت رساند. 

جایزه بهترین پشت خط‌زن این رقابت‌ها نیز به صورت مشترک به الکساندر اسیلکوا از لهستان و یوکی ایشیکاوا از کشور ژاپن تعلق گرفت.  دیوید اسمیت از آمریکا و یاکوب کوچانووسکی از لهستان نیز به عنوان بهترین مدافعان میانی تورنمنت معرفی شدند.

تاریخ‌سازی سامورایی‌ها

پدیده بی‌چون و چرای این دوره لیگ ملت‌ها، بدون تردید تیم ملی والیبال ژاپن بود. تیمی که عملکردی خارق‌العاده را در این تورنمنت از خودش به نمایش گذاشت. 

تیم فلیپ بلین در دور اول رقابت‌ها، توانست در 12 بازی 10 پیروزی را جشن بگیرد. یک موفقیت به یاد ماندنی که این تیم را روی سکوی دوم رقابت‌ها قرار داد. ژاپن یکی از هشت تیمی بود که به مرحله حذفی رسیدند. تیمی که با شکست دادن اسلوونی در سه ست متوالی، برای اولین بار راهی نیمه‌نهایی لیگ ملت‌های والیبال شد. آنها در مصاف با لهستان میزبان در نیمه‌نهایی نیز عملکرد بسیار خوبی داشتند اما حریف تجربه رقیب‌شان نشدند. با این حال ژاپن در دیدار رده‌بندی، در یک مسابقه مهیج ایتالیا را شکست داد تا برای اولین بار صاحب مدال لیگ 

ملت‌ها باشد. 

والیبال ایران در همه سال‌های طلایی‌اش هرگز یک مدال جهانی به دست نیاورده بود و حالا ژاپنی‌ها موفق شدند این کار را انجام بدهند. تیم فلیپ بلین، حالا سرشار از انگیزه است تا در سال‌های آینده، به بهترین تیم والیبال دنیا تبدیل شود. آنها در این دوره نشان دادند که می‌توانند با این نسل، دنیای والیبال را به شدت تحت تاثیر قرار بدهند.