فرود قبل از پرواز!

داستان مهدی طارمی و میلان، پایان خوشی نداشت. این بار ماجرا فقط یک شایعه ساده نبود. میلان برای پورتو پیشنهاد رسمی فرستاد تا مهدی را جذب کند اما باشگاه پرتغالی در مورد رقم قرارداد کوتاه نیامد و باشگاه ایتالیایی به سراغ جذب مهاجم ویارئال رفت. پیوستن طارمی به میلان می‌توانست بعد از چندین سال، یک انتقال بسیار جذاب را برای فوتبال ایران رقم بزند اما این اتفاق در نهایت رخ نداد. با این حال هنوز هم احتمال دارد طارمی در پنجره‌های بعدی نقل و انتقالات، به یک باشگاه بزرگ ملحق شود. به بهانه لغو ماجرای طارمی و میلان، بد نیست به انتقال‌های لغوشده بین ستاره‌های ایرانی و باشگاه‌های خارجی نگاهی بیندازیم.

آریا طاری 

علیرضا نیکبخت (اتلتیکومادرید)

سال‌های بازی برای استقلال، سال‌های درخشانی برای نیکبخت به شمار می‌رفتند. او به عنوان یک ستاره چپ‌پا در فوتبال ایران به شهرت رسید و در لیگ قهرمانان آسیا نیز درخشش قابل توجهی داشت. علیرضا که ملی‌پوش هم شده بود، از باشگاه اتلتیکومادرید اسپانیا پیشنهاد دریافت کرد. البته که آتلتی به قدرت امروزش نبود اما باز هم باشگاه مهمی به شمار می‌رفت و نیکی می‌توانست به اولین ایرانی تاریخ لالیگا تبدیل شود. چرا این ماجرا جدی بود؟ چون باشگاه اسپانیایی حتی استعدادیاب‌هایش را برای دیدن بازی نیکبخت به تهران فرستاد. با این وجود چنین انتقالی در نهایت سر نگرفت و نیکبخت ترجیح داد در استقلال بماند. تصمیمی که بدون شک ضربه بسیار بزرگی به دوران فوتبال این بازیکن زد.

مجتبی جباری (مارسی)

باورنکردنی است که استعداد نابی مثل مجتبی جباری، هرگز در اروپا به میدان نرفته باشد. زیدان آسیا بیرون از ایران، فقط در لیگ قطر توپ زده است. مجتبی در دوران فوتبالش چند بار مورد توجه باشگاه‌های اروپایی قرار گرفت. جدی‌ترینش باشگاه مارسی بود که حتی برای دیدار تیم ملی ایران با سوریه، نماینده به ورزشگاه آزادی فرستاد اما منصور ابراهیم‌زاده که آن روز سرمربی موقت تیم ملی بود، مجتبی را روی نیمکت نشاند. جباری بعدها مدعی شد که این نیمکت‌نشینی، دلیل نرفتنش به باشگاه مارسی بوده است. البته که مصدومیت‌های متعدد نیز برای رویاهای اروپایی مجتبی جباری مزاحمت ایجاد کردند.

پیوستن طارمی به میلان می‌توانست بعد از چندین سال، یک انتقال بسیار جذاب را برای فوتبال ایران رقم بزند اما این اتفاق در نهایت رخ نداد تا او هم به فهرست بازیکنانی اضافه شود که تا آستانه یک انتقال پرهیجان می‌رود اما این انتقال درنهایت لغو می‌شود

مهرداد اولادی (خرز)

بدون شک مهرداد اولادی یکی از بااستعدادترین فوتبالیست‌های ایرانی به شمار می‌رفت. او که در سن و سال کم در پرسپولیس پروین چهره شده بود، راهی لیگ‌های خارجی هم شد اما می‌توانست مسیر فوتبالی بهتری داشته باشد. پس از درخشش نکو و شجاعی در فوتبال اسپانیا، مدیران فوتبال در این کشور به خرید ستاره‌های ایرانی علاقه‌مند شدند. مهرداد اولادی مورد توجه باشگاه خرز اسپانیا نیز قرار گرفت و حتی سرمربی وقت این باشگاه بعد از چند جلسه تمرین با مهرداد، اعلام کرد که در تیمش به او نیاز دارد. با این حال پیشنهاد مالی خرز مورد توجه اولادی قرار نگرفت. موضوعی که بعدها عصبانیت جواد نکونام را نیز به همراه داشت. نکو معتقد بود که اولادی به خاطر دریافت پول بیشتر، به کارنامه فوتبالی‌اش پشت کرده است. به هر حال مهرداد هرگز در لالیگا بازی نکرد. او بعدها به لیگ ایران برگشت و آخرین سال‌های فوتبالی‌اش را در ایران پشت سر گذاشت. بازیکنی که خبر تلخ ایست قلبی‌اش در 31 سالگی، هنوز یک خاطره وحشتناک برای هواداران فوتبال ایران به شمار می‌رود.

آرش افشین (لیل)

ماجرای آرش افشین و باشگاه لیل فرانسه نیز یک ماجرای عجیب و غریب بود. آرش قید حضور در اردوی تیم ملی را زد تا به فرانسه برود و با لیل قرارداد امضا کند اما متوجه شد که این باشگاه قصد دارد او را ابتدا برای مدتی به تیم دوم بفرستد. قرارداد لغو شد و آرش به ایران برگشت اما کی‌روش دیگر به هیچ قیمتی این بازیکن را به تیم ملی دعوت نکرد. لغو این انتقال، تاثیر منفی زیادی روی آینده فوتبالی آرش داشت.

پیام صادقیان (دورتموند)

پیشنهاد رسمی دورتموند برای پیام، هرگز به پرسپولیس نرسید اما گفته می‌شد این باشگاه بازیکن‌ساز به شکل جدی شرایط صادقیان را زیر نظر قرار داده است. پیام در لیگ سیزدهم، فوق‌العاده کار کرد و توانست همه چشم‌ها را خیره کند اما دوران افول این فوتبالیست به شکل بی‌رحمانه‌ای زود از راه رسید و همه چیز را خراب کرد.

مهدی ترابی (آژاکس)

اگر در روزهای حضور در سایپا ترابی به آژاکس ملحق می‌شد، شاید او حالا در حال بازی برای یکی از بهترین تیم‌های دنیای فوتبال بود. سایپا با ممانعت از این انتقال، اجازه نداد یکی از بهترین مهره‌های جوان فوتبال ایران به یکی از بهترین باشگاه‌های بازیکن‌ساز دنیای فوتبال برود. این هم یک اتفاق تلخ دیگر برای فوتبال ایران بود.

شهاب زاهدی (اف.ث سئول)

شهاب زاهدی به کره جنوبی رفت، حتی با اف.ث سئول قرارداد بست اما به خاطر اینکه سابقه دوپینگ داشت، قراردادش را لغو کردند. اتفاقی که در خود کره جنوبی نیز سروصدای بسیار زیادی به پا کرد و حواشی بسیار بزرگی به وجود آورد.

سردار آزمون (مارسی)

زمستان سال گذشته، سردار در یک قدمی پیوستن به مارسی بود. گفته می‌شد او حتی شماره پیراهنش را هم در این باشگاه انتخاب کرده اما بهترین تصمیم ممکن برای او، ماندن در لورکوزن بود. روند گلزنی‌های این ستاره در بوندس‌لیگا نیز رفته رفته شروع شد.