بازیکن نخر، بازیکن بساز!

وضعیت نقل و انتقالات استقلال و پرسپولیس چندان مطلوب به نظر نمی‌رسد. دو باشگاه نتوانسته‌اند مهره‌های مدنظرشان را در فصل نقل و انتقالات جذب کنند. شاید در این شرایط انتظار می‌رود که دو مربی، نگاه عمیق‌تری به نفرات جوان تیم‌شان بیندازند. فوتبالیست‌های کم سن و سالی که می‌توانند عصای دست یحیی و نکونام باشند. در فهرست هر دو تیم، ۶ بازیکن با سن و سال کم دیده می‌شوند. ۱۲ مهره‌ای که شاید در طول فصل، بیشتر از آنها بشنویم.

آریا طاری 

محمد عمری: نه فقط همه هواداران پرسپولیس، بلکه همه دنبال‌کننده‌های فوتبال ایران خیلی خوب محمد عمری را می‌شناسند. بازیکنی که فصل گذشته بهترین فوتبالیست جوان رقابت‌های لیگ برتر بود. عمری در مقطعی از فصل به یکی از مهم‌ترین بازیکنان پرسپولیس تبدیل شد و نشان داد که مایه‌های تبدیل شدن به یکی از ستاره‌های ملی‌پوش فوتبال ایران را هم دارد. پدیده فصل گذشته تیم یحیی، حالا کاملا از مصدومیت فاصله گرفته و برای فصل جدید آماده به نظر می‌رسد. او برای فیکس شدن در پرسپولیس، باید با ستاره‌های زیادی رقابت کند. هرچند که عمری ثابت کرده از این رقابت هیچ هراسی ندارد و توانایی حضور در ترکیب اصلی تیم یحیی را در خودش می‌بیند.

امیرعلی صادقی: او یکی از فوتبالیست‌های جوانی بود که سابقه کار کردن با فرهاد مجیدی در تیم امید را داشت. صادقی بعد از حضور در باشگاه سایپا، به استقلال منتقل شد و حتی در فهرست تیم قهرمان لیگ بیست و یکم نیز حضور داشت. فصل گذشته او در اولین اردوهای تابستانی استقلال زیر نظر ساپینتو درخشید و انتظار می‌رفت به بازیکن اصلی این تیم تبدیل شود اما این اتفاق در طول لیگ رخ نداد. صادقی فصل گذشته فقط در پنج بازی لیگ به زمین رفت و موفق به زدن گلی هم نشد. سومین فصل حضور امیرعلی در استقلال با سومین مربی مختلف برای او سپری می‌شود. بازیکنی که امیدوار است این بار زیر نظر نکو بدرخشد و روزهای خوبی را در استقلال پشت سر بگذارد. بدون شک او پتانسیل ستاره‌ شدن در استقلال را دارد.

علیرضا خدادادی: درخشش در تیم‌های جوانان و امیدهای پرسپولیس، خدادادی را صاحب پیراهن تیم اصلی باشگاه کرد. اساسا یحیی خیلی سخت به مهره‌های جوان بازی می‌دهد و وقتی بازیکنی را حتی برای یک بار به زمین می‌فرستد، یعنی به صورت تمام و کمال به توانایی‌های او اعتماد دارد. خدادادی نیز زیر نظر همین مربی از تیم امیدها به تیم اصلی پرسپولیس راه پیدا کرده است. علیرضا یک مهاجم گلزن و فرصت‌طلب به شمار می‌رود. علیرضا فصل قبل هم در عضویت تیم اصلی باشگاه بود اما اواسط فصل مصدوم شد. او حالا در دیدار پیش‌فصل با پیکان گل زده تا شاید با اعتماد بیشتر کادر فنی در آستانه یک فصل جدید از فوتبال باشگاهی ایران روبه‌رو شود.

هواداران استقلال در چند فصل گذشته، نام سبحان خاقانی را زیاد شنیده‌اند. سبحان که در اولین جلسه تمرین با ساپینتو رباط پاره کرد و هشت ماه از میادین دور بو، برای یک شروع دوباره در استقلال آماده می‌شود و می‌خواهد بهترین فصلش را با این تیم پشت سر بگذارد

امید حامدی‌فر: تابستان گذشته بود که امید حامدی‌فر از نفت آبادان به استقلال تهران ملحق شد. انتظار می‌رفت این بازیکن جای خودش را در استقلال پیدا کند اما جا افتادن در باشگاهی مثل استقلال برای یک فوتبالیست جوان، هرگز کار ساده‌ای به نظر نمی‌رسد. این هافبک میانی در مقطعی از فصل مورد توجه ساپینتو قرار داشت اما در مجموع فرصت زیادی برای بازی در استقلال به دست نیاورد. این بازیکن خوزستانی فعلا با نکو و تیمش تمرین می‌کند و در 22 سالگی، هنوز شانس خوبی برای ستاره شدن در استقلال دارد. شاید این فصل، فصل امید در باشگاه آبی پایتخت باشد.

محمدمیلاد سورگی: پرسپولیس فصل گذشته در حالی به مسابقه برگشت با مس رفسنجان رسید که نام یک فوتبالیست جوان برای اولین بار در فهرست این تیم دیده می‌شد. غیبت سه بازیکن تیم یحیی، موجب شد این مربی به سراغ تیم امید برود و محمدمیلاد سورگی را آن روز در فهرست 18 نفره قرار بدهد. اتفاقی که در طول فصل، دیگر تکرار نشد. با این حال سورگی در فصل جدید، بخشی از فهرست اصلی سرخ‌ها به حساب می‌آید. ویدیوی حرکات تکنیکی این بازیکن و گل‌های دیدنی‌اش برای امیدهای پرسپولیس، بین هوادارها دست به دست شده و به نظر می‌رسد یحیی نیز برای فصل جدید، روی این هافبک پا به توپ و تکنیکی، حساب ویژه‌ای باز خواهد کرد. به خصوص اگر میلاد سرلک از جمع قرمزها جدا شود، ممکن است یک موقعیت غیرمنتظره برای درخشش سورگی به دست بیاید.

محمد عمری که فصل گذشته بهترین فوتبالیست جوان رقابت‌های لیگ برتر بود، مایه‌های تبدیل شدن به یکی از ستاره‌های ملی‌پوش فوتبال ایران را هم دارد. پدیده فصل گذشته پرسپولیس ثابت کرده از رقابت با ستاره‌های هم‌تیمی‌اش هیچ هراسی ندارد و توانایی حضور در ترکیب اصلی تیم یحیی را در خودش می‌بیند

سبحان خاقانی: هواداران استقلال در چند فصل گذشته، نام این بازیکن جوان را زیاد شنیده‌اند. سبحان خاقانی با محمود فکری به استقلال ملحق شد و زیر نظر فرهاد نیز برای این تیم بازی کرد. درست وقتی او برای اوج گرفتن در تیم آماده می‌شد اما یک مصدومیت بسیار بد به سراغش آمد. سبحان در اولین جلسه تمرین با ساپینتو رباط پاره کرد و هشت ماه از میادین دور بود. سبحان حالا برای یک شروع دوباره در استقلال آماده می‌شود و می‌خواهد بهترین فصلش را با این تیم پشت سر بگذارد.

سمیر حبوباتی: قرار گرفتن در فهرست پرسپولیس در 17 سالگی، یک تجربه فوق‌العاده برای این هافبک دفاعی به شمار می‌رود. این بازیکن که فقط چند ماه قبل از جام جهانی 2006 به دنیا آمده، متولد یزد است و از آکادمی کیا به پرسپولیس ملحق شده است. سمیر سابقه حضور در تیم‌های ملی نوجوانان و جوانان ایران را هم دارد. البته که هنوز به لحاظ سنی برای او زود است که به ترکیب اصلی تیم برسد اما شاید حبوباتی در آینده نزدیک به یک پدیده مهم در باشگاه پرسپولیس تبدیل شود.

علی ترج: این هافبک میانی تنها 22 سال دارد اما تجربه‌های خاصی را در فوتبال پشت سر گذاشته است. او که در نور مازندران متولد شده، زمانی در عضویت باشگاه گل ریحان بوده و برای نفت نوین، ماشین‌سازی، ذوب آهن و حتی یک تیم آذربایجانی به میدان رفته است. علی ترج از نفت آبادان به استقلال ملحق شده و حالا نامش در بین بازیکنان این فصل آبی‌های پایتخت دیده می‌شود. او هم یکی از مهره‌های جوانی است که شاید وضعیت را برای تیم نکو تغییر بدهند.

علیرضا عنایت‌زاده: دو سال قبل، از تیم زیر 17 سال پرسپولیس به تیم زیر 19 سال ملحق شد و حالا هم نامش در فهرست اصلی باشگاه دیده می‌شود. بر اساس قوانین جدید فدراسیون، بازیکنان آکادمی در سهمیه خاص هر تیم قرار می‌گیرند و استفاده از نفرات جوان مثل عنایت‌زاده، دست یحیی را باز خواهد گذاشت. این هافبک میانی 19 ساله اهل بابل است و حالا با ستاره‌های سرخپوش فوتبال ایران تمرین می‌کند. 

محمدحسین زواری: خیلی از مهره‌های جوان استقلال، از صنعت نفت آبادان به این تیم آمده‌اند. محمدحسین زواری نیز یکی از این نفرات است. بازیکنی که از سایپا به صنعت نفت ملحق شد و سپس این باشگاه را به مقصد استقلال ترک کرد. این بازیکن راست‌پای 22 ساله، در گلستان متولد شده و می‌تواند به عنوان یک هافبک دفاعی یا هافبک میانی برای استقلال به میدان برود. او فصل گذشته پنج بار برای استقلال در لیگ برتر به میدان رفت اما مجموع دقایق حضورش در دیدارهای لیگ برتر ایران، تنها 61 دقیقه بود.

علیرضا بابایی: دانیال اسماعیلی‌فر، تنها مدافع راست تخصصی پرسپولیس نیست. باشگاه در این بخش از زمین علیرضا بابایی جوان را هم در اختیار دارد. بازیکنی که در آکادمی سایپا کشف شد، از آن‌جا به آبی‌پوشان رفت، مدتی برای بادران بازی کرد و سپس به عضویت تیم امید باشگاه پرسپولیس درآمد. این بازیکن علاوه بر توانایی بازی در پست دفاع راست، می‌تواند به عنوان هافبک راست نیز برای قرمزهای پایتخت توپ بزند. نام علیرضا فصل گذشته نیز در فهرست بازیکنان پرسپولیس دیده می‌شد و او هم مدال قهرمانی لیگ برتر را دریافت کرد. این بازیکن فصل گذشته در جدال خارج از خانه پرسپولیس با فولاد، برای 20 دقیقه به زمین رفت و این تنها تجربه حضورش در ترکیب قرمزها تا امروز بوده است.

عماد کلهر: مثل خیلی دیگر از نفرات جوان پرسپولیس و استقلال، عماد هم یک هافبک است. بازیکنی که سابقه حضور در تیم‌های رده سنی باشگاه پیکان را داشته و از این تیم به استقلال ملحق شده است. این هافبک 21 ساله هنوز برای استقلال به میدان نرفته اما دست به هر کاری می‌زند تا در این فصل چنین تجربه‌ای به دست بیاورد.