خواب سرخابی!

چیز زیادی به پایان پنجره نقل و انتقالات باقی نمانده و هنوز هم تضاد بسیار زیادی بین تیم‌های مختلف در این پنجره دیده می‌شود. جالب اینجاست که کم‌ترین خرید بازیکن در فصل جدید، به دو باشگاه پرطرفدار پایتخت اختصاص دارد. از سوی دیگر باکیفیت‌ترین خریدها را نیز تراکتور و سپاهان انجام داده‌اند. با این حال فصل نقل و انتقالات هنوز تمام نشده و باید منتظر اتفاق‌های جذاب و غافلگیرکننده دیگری در روزهای باقی‌مانده از جابه‌جایی بازیکن‌ها نیز باشیم. به نظر می‌رسد این پنجره هنوز سورپرایز‌های دیگری هم برای‌مان خواهد داشت.

آریا رهنورد

کم‌ترین خرید؛  استقلال و پرسپولیس تهران! 

باورکردنی نیست اما باشگاه استقلال تا امروز منفعل‌ترین تیم در فصل نقل و انتقالات بوده است. این باشگاه با مهرداد محمدی قرارداد امضا کرد. البته که این قرارداد حالا نه در باشگاه موجود است و نه چک اول این بازیکن پاس شده است! خرید بعدی آنها نیز آرمین سهرابیان از گل‌گهر سیرجان بود. بازیکنی که سابقه بازی در استقلال را داشته است. ایمان سلیمی نیز در قلب دفاع، تبدیل به سومین خرید این باشگاه شد. تا امروز خبری از خرید چهارم در استقلال نبوده و نام‌های متفاوتی در این خصوص مطرح شده‌اند. با این حال انجام تنها سه خرید، عملکرد قابل قبولی برای استقلال به نظر نمی‌رسد. البته که پرسپولیس هم در این پنجره فقط سه خرید انجام داده اما جذب نفرات ملی‌پوشی مثل کنعانی‌زادگان و شهاب زاهدی، فشار کمی روی مدیریت این تیم گذاشته است. بین این دو تیم، یک تفاوت کلیدی هم وجود داره. پرسپولیس همه نفرات مهمش را حفظ کرده اما تا امروز ستاره‌هایی مثل محمد محبی و احتمالا مهدی قایدی، از استقلال جدا شده‌اند. زمانی بود که استقلال و پرسپولیس، فرمانروای پنجره نقل و انتقالات بودند اما شرایط خاص بودجه، هر دو تیم را به دردسر کشانده است.

بیشترین خرید؛ دو تیم کامل

دو تیم هم در فوتبال ایران هستند که بیشترین خرید را در این پنجره نقل و انتقالات انجام داده‌اند. شمس‌آذر قزوین که از لیگ لیک به لیگ برتر آمده، 11 بازیکن جدید خریده است. در حقیقت آنها برای فصل جدید بایک تیم کامل قرارداد بسته‌اند و قصد دارند شرایط‌شان را به سرعت از یک تیم لیگ یکی به یک تیم لیگ برتری تبدیل کنند. تیم دوم هم ملوان بندرانزلی است. ملوان در این فصل با تغییرات بسیار زیادی روبه‌رو شده و این تغییرات خودشان را در فهرست خرید تیم هم نشان داده‌اند. این فصل مدیرعامل، سرمربی و کاپیتان ملوان جدا شده‌اند و مهدی تارتار 11 بازیکن جدید برای تیمش خریده تا تیم را مطابق سلیقه خودش بچیند. محمدحسین اکبرمنادی و محمدرضا خانزاده، سرشناس‌ترین خریدهای ملوان برای فصل جدید لیگ برتر هستند.

بیشترین خروجی؛ خانه‌تکانی به سبک رحمتی

نساجی در این پنجره نقل و انتقالات با 16 بازیکن مختلف وداع کرده است. در حقیقت مهدی رحمتی بعد از انتخاب نساجی، تصمیم گرفت چهره این تیم را کاملا عوض کند و تیم جدیدی برای خودش بسازد. البته در بین بازیکنان خروجی از فهرست تیم، حامد شیری هم حضور داشته که فصل قبل کاپیتان نساجی بود و حالا به عنوان مربی در این تیم فعالیت خواهد کرد. هیچ باشگاهی در این فصل از فوتبال ایران لیست خروجی شلوغ‌تری از این تیم نداشته است.

کم‌ترین‌ خروجی؛ باز هم استقلال! 

تا امروز کم‌ترین میزان خروج بازیکنان از فهرست یک تیم هم به استقلال تعلق دارد. تیمی که رافا سیلوا به صورت قطعی از آن جدا شده و محمد محبی را نیز در پایان قرارداد قرضی از دست داده است. فعلا این دو نفر به صورت قطعی جداشده‌های استقلال برای فصل تازه به شمار می‌روند. احتمال دارد با مشخص شدن سرنوشت قایدی در روزهای پیش رو، این عدد به سه برسد. با این حال سیدحسین حسینی در تیم مانده و گفته می‌شود عارف غلامی نیز قراردادش را با باشگاه تمدید خواهد کرد.

جنجالی‌ترین ماجرا؛ بیرو    و   سرخابی‌ها

پرسروصداترین و بحث‌برانگیزترین ماجرای نقل و انتقالاتی این فصل هم داستان بیرو و باشگاه پرسپولیس بود. او قراردادش را با قرمزها فسخ کرد و حتی با استقلال مذاکره مستقیم داشت اما در نهایت پس از چند روز، تصمیم به تمدید قرارداد با پرسپولیس گرفت و در این تیم ماندگار شد. این ماجرا برای مدتی کوتاه فوتبال ایران را در بهت مطلق فرو برد و جنجال‌های زیادی ساخت.

بهترین عملکرد؛ از اصفهان تا تبریز!

برنده‌های اصلی پنجره نقل و انتقالات تا امروز، بدون شک تراکتور و سپاهان هستند. تیم‌هایی که توانسته‌اند برای فصل جدید، ترکیب‌های بسیار قدرتمندی برای خودشان بسازند. تراکتور 9 خرید مختلف داشته که حسین پورحمیدی، آلوارو خیمنز، شجاع خلیل‌زاده و عارف آغاسی مهم‌ترین خریدهای باشگاه به شمار می‌روند. سپاهان نیز با ستاره‌هایی مثل احسان پهلوان، رضا اسدی، رضا شکاری، عیسی آل‌کثیر و هادی محمدی قرارداد بسته و گفته می‌شود مورایس قرار است دو بازیکن خارجی هم در این پنجره جذب کند. با این روند، سپاهان و تراکتور مدعیان اصلی قهرمانی در رقابت‌های این فصل لیگ برتر خواهند بود.