باشگاه بارسا بالاخره از اولین خریدش برای فصل جدید رونمایی کرد. آنها ایلکای گوندوگان را از سیتی جذب کردند تا به خط هافبک‌شان نظم بدهند و عملا جانشین سرخیو بوسکتس را پیدا کنند. گوندوگان بارها از علاقه‌اش برای پیوستن به بارسا گفته بود و حالا بعد از بردن سه‌گانه با سیتی و رسیدن به همه خواسته‌هایش با این تیم، لباس باشگاهی را به تن کرده که همیشه به آن علاقه‌مند بوده است. به نظر می‌رسد این چالش جذابی برای گندو خواهد بود. بازیکنی که در بارسا به هم‌بازی قدیمی‌اش رابرت لواندوفسکی محلق می‌شود.

 آریا طاری

 

متولد گلزن‌کرشن

مهاجرت به آلمان، یک داستان همیشگی برای آن دسته از مردم ترکیه است که می‌خواهند آینده بهتری برای فرزندان‌شان بسازند. وقتی خانواده ایلکای گوندوگان به آلمان مهاجرت کردند، او هنوز متولد نشده بود. تولد ایلکای یک دهه بعد از مهاجرت خانواده به منطقه گلزن‌کرشن اتفاق افتاد. او در منطقه‌ای به دنیا آمد که مهاجران زیادی در آن زندگی می‌کردند و ستاره‌ای مثل مسوت اوزیل هم، همان‌جا در حال بزرگ ‌شدن بود. کمی بعد از برداشتن اولین قدم‌ها، توپ به صمیمی‌ترین دوست ایلکای تبدیل شد. او تقریبا همیشه با توپ دیده می‌شد و با سرعت زیادی هم فوتبال بازی کردن را یاد می‌گرفت. خانواده‌اش می‌گفتند که او توپ را با خودش به رختخواب هم می‌برد.

از شالکه تا دشمن شالکه!

ایلکای فقط هشت سال سن داشت وقتی به عضویت آکادمی باشگاه شالکه درآمد. او برخلاف خیلی از هم‌سن‌وسال‌ها، فوتبال را بسیار ساده بازی می‌کرد و عادت به دریبل زدن نفرات روبه‌رو نداشت. موضوعی که موجب می‌شد بعضی‌ها در آن سن و سال از این بازیکن انتقاد کنند. با این وجود هیچ‌کس نمی‌دانست که این سبک بازی، قرار است در آینده چه تغییرات بزرگی در دنیای فوتبال به وجود بیاورد. او چند سال برای شالکه بازی کرد و سپس به باشگاه بوخوم ملحق شد. او در اوج جوانی، اولین بازی‌اش را در بوندس‌لیگا نیز انجام داد و پس از آن، برای باشگاه نورنبرگ نیز بازی کرد. بزرگ‌ترین رقیب شالکه در دنیای فوتبال، تیم دورتموند است و ایلکای در 21 سالگی، با پیشنهاد دورتموند روبه‌رو شد و به این تیم پیوست. تصمیمی بزرگ برای یک فوتبالیست جوان که اتفاقا در اولین تجربه بازی برای دورتموند، روبه‌روی شالکه قرار گرفت و موفق به گلزنی مقابل این تیم هم شد. ملحق شدن به دورتموند، دقیقا همان چیزی بود که گوندوگان برای پیشرفت به آن نیاز داشت.

فینالیست لیگ قهرمانان

درست در همان سال‌هایی که ایلکای در دورتموند بازی می‌کرد، سال‌های رویایی این تیم با یورگن کلوپ نیز شروع شده بود. آنها در کنار هم، موفقیت‌های بی‌نظیری را نیز جشن گرفتند و با کنار زدن حریفی مثل رئال مادرید، به فینال لیگ قهرمانان اروپا نیز رسیدند. گوندوگان در آن بازی، حتی موفق به گلزنی هم شد و دروازه بایرن مونیخ را باز کرد اما سرانجام این مونیخی‌ها بودند که قهرمانی را جشن گرفتند. از دست دادن آن فینال، یک حسرت بزرگ برای ایلکای بود. هرچند که او بعدها توانست این جام را نیز از آن خودش کند.

فوتبالیست محبوب پپ

در زندگی ایلکای، یک شانس بسیار بزرگ وجود داشت و آن، کار کردن با مربیانی مثل کلوپ و گواردیولا بود. پپ اصرار زیادی برای خرید این بازیکن داشت و اصلا طولی نکشید تا ایلکای به بازیکن محبوب او در میانه میدان تبدیل شود. سبک بازی گندو، دقیقا سبک بازی موردعلاقه پپ بود. چراکه او بدون انجام کارهای اضافه، به دقت پاس می‌داد و بازی تیم را جلو می‌برد. هر وقت هم که لازم بود، ایلکای در نقش یک بازیکن گلزن فرو می‌رفت. درست مثل کاری که در آخرین فینال اف.‌ای کاپ کرد و توانست با زدن دو گل به یونایتد روی دو شوت زیبا، تیمش را به یک جام ارزشمند برساند.

ایلکای و دستاوردها

ستاره خط میانی فوتبال آلمان با دورتموند به قهرمانی لیگ، جام حذفی و سوپرجام رسیده است. او در سیتی نیز پنج بار قهرمان لیگ برتر شده و یکی از ستاره‌های پرافتخار این لیگ به حساب می‌آید. دو قهرمانی در اف.ای کاپ و چهار قهرمانی در جام اتحادیه، بخش دیگری از موفقیت‌های این ستاره هستند. بازیکنی که سه بار در فینال لیگ قهرمانان حاضر بوده و سرانجام در سومین تجربه، جام را بالای سر برده است.

رویای کودکی

به نظر می‌رسد پیوستن به بارسا، تصمیمی بسیار هیجان‌انگیز برای گوندوگان بوده است. او توصیف جالبی از این انتقال دارد:«اگر قرار بود از سیتی بروم، فقط یک مقصد برای من وجود داشت و آن تیم محبوب دوران کودکی‌ام بارسلونا بود. می‌دانم که کار سختی در این تیم دارم اما من عاشق روبه‌رو شدن با فشار و خارج شدن از نقطه امن زندگی‌ام هستم. در این تیم به دوست قدیمی‌ام لوا ملحق می‌شوم و برای یک مربی بازی می‌کنم که در دوران بازی‌اش، همواره او را تحسین کرده‌ام. فکر می‌کنم هنوز سال‌های زیادی در سطح اول فوتبال اروپا دارم و می‌خواهم به بارسا کمک کنم تا سال‌های درخشانی داشته باشد.»