گمشده آبـی!

استقلال فصل گذشته با شایستگی قهرمانی لیگ برتر را از آن خودش کرد اما چرا این موفقیت برای آبی‌ها ادامه‌دار نبود؟ شاید دلیل این اتفاق را باید در ثبات گمشده باشگاه جست‌وجو کرد. آبی‌ها در سال‌های گذشته هرگز ثبات خاصی نداشته‌اند و مدام در حال رقم زدن تغییر و تحول بوده‌اند. این در حالی است که پرسپولیس دو دوره موفقیت‌آمیز را با برانکو و یحیی سپری کرد و به هر دو مربی نیز خیلی خوب فرصت داد تا ایده‌های‌شان را ظرف چند سال پیاده کنند. به نظر می‌رسد استقلال برای نتیجه گرفتن، باید خیلی زود به ثبات فنی و مدیریتی برگردد.

آریا طاری

 

نیمکت مربیگری؛  10 تغییر در هفت سال!

تابستان 95 پرویز مظلومی سرمربی استقلال بود و با این تیم به فینال جام حذفی نیز رسید. با این حال شکست در آن مسابقه و رابطه نه‌چندان خوب این مربی با چند بازیکن، موجب رقم خوردن تغییر در باشگاه شد و علیرضا منصوریان برای فصل تازه از راه رسید. عملکرد این مربی در استقلال انتظارها را برآورده نکرد اما باشگاه تنها یک فصل کامل و هفت هفته از فصل بعدی را به او فرصت داد و تصمیم گرفت قید همکاری با این مربی را بزند. پس از منصوریان، وینفرد شفر به عنوان سرمربی جدید آبی‌ها معرفی شد. مرد آلمانی شروع خوبی با این باشگاه داشت و در همان اولین فصل مربیگری، توانست استقلال را قهرمان جام حذفی کند. به نظر می‌رسید پروژه شفر در استقلال ادامه پیدا کند و او فرصت داشته باشد تا تیم دلخواهش را بسازد اما اواخر فصل بعدی، این مربی که در 69 تجربه هدایت استقلال تنها 11 بار شکست خورده بود، ناگهان از کار برکنار شد. مدیران استقلال حتی اجازه ندادند شفر به جلسه تمرینی تیم برود و درهای باشگاه را به روی او بستند. تا پایان آن فصل نیز فرهاد مجیدی که دستیار شفر بود، هدایت استقلال را بر عهده گرفت اما مدیران باشگاه حاضر نشدند قرارداد فرهاد را دائمی کنند. چراکه در بازار به دنبال یک مربی خارجی می‌گشتند. در حقیقت استقلال در آن مقطع یک فصل دیگر برای تجربه کردن ثبات را از دست داد. انتخاب آنها چه کسی بود؟ آندره‌آ استراماچونی. مردی که به سرعت در فوتبال ایران محبوب شد اما فقط یک نیم‌فصل در استقلال ماند و به دلیل تعویق دستمزدش، از این باشگاه شکایت کرد. او درآمد قابل توجهی نیز از این شکایت به دست آورد و دیگر هم هرگز به استقلال برنگشت. به جای استراماچونی نیز دوباره فرهاد روی نیمکت تیم نشست. این بار مدیران باشگاه می‌توانستند مجیدی را حفظ کنند و جلوی جدایی او را بگیرند. با این حال اصرار نمایشی آنها به بازگرداندن مربی ایتالیایی، رابطه‌شان را با فرهاد شکراب کرد و این مربی قبل از لیگ قهرمانان آسیا از استقلال رفت تا مجید نامجومطلق در لیگ قهرمانان سرمربی آبی‌ها شود. تصمیم عجیب بعدی باشگاه استقلال، انتخاب محمود فکری برای سرمربیگری تیم در لیگ برتر بیست و یکم بود. همان‌طور که انتظار می‌رفت، فکری مدت زیادی در این تیم دوام نیاورد و باشگاه دوباره به سراغ همان گزینه همیشگی رفت و با فرهاد مجیدی به توافق رسید. این بار همه چیز خوب پیش رفت و استقلال با فرهاد قهرمان لیگ برتر هم شد اما خود مجیدی تصمیم به ترک باشگاه و مربیگری در لیگ امارات گرفت. مدیران وقت استقلال هم مانع او نشدند و به گفته خودشان با بررسی رزومه 40 مربی، به ریکاردو ساپینتو رسیدند. مردی که حالا دوباره از استقلال جدا شده است! در حقیقت در هفت سال گذشته، حتی یک مربی هم نبوده که در دو فصل متوالی به طور کامل سرمربی استقلال  بوده باشد.

شاید یکی از دلایل تغییرات همیشگی نیمکت استقلال، تغییرات مداوم در کادر مدیریتی باشگاه باشد. وزارت ورزش هرگز نتوانسته یک نسخه باثبات از مدیریت را برای استقلال بسازد. با این میزان از تغییر، هیچ تیمی نمی‌تواند روندی یکنواخت از موفقیت را تجربه کند

صندلی مدیریت؛ هشت مدیر در هفت سال!

شاید یکی از دلایل تغییرات همیشگی نیمکت استقلال، تغییرات مداوم در کادر مدیریتی باشگاه باشد. وزارت ورزش هرگز نتوانسته یک نسخه باثبات از مدیریت را برای استقلال بسازد. سال 95 رضا افتخاری مدیرعامل باشگاه استقلال شد و به لحاظ مالی، اصلا عملکرد موفقی در این تیم نداشت. مدیر بعدی تیم امیرحسین فتحی بود که فاجعه جدایی استراماچونی از باشگاه در دوران او رقم خورد. اسماعیل خلیل‌زاده که رییس هیات مدیره به شمار می‌رفت، بعد از مدتی به عنوان مدیرعامل جدید معرفی شد اما او هم هرگز نتوانست به پرونده استراماچونی سر و سامان بدهد. علی فتح‌ا...زاده در یک دوره 10 روزه به مدیریت تیم برگشت اما به دلیل بیماری از باشگاه رفت. پس از او احمد سعادتمند از راه رسید و افتضاح قراردادهای امضاشده در هتل و رقم‌های چندبرابری دستمزد بازیکنان را به وجود آورد. مددی مدیرعامل بعدی باشگاه بود که هرگز نتوانست با سرمربی وقت تیم به صلح برسد. کاری که آجورلو به خوبی از پس از آن برآمد و در نهایت استقلال قهرمان لیگ شد اما از شروع لیگ بیست و دوم تا امروز، باشگاه سه مدیرعامل مختلف داشته و بعد از آجورلو، فتح‌ا...‌زاده و حجت کریمی به این صندلی تکیه زده‌اند. با این میزان از تغییر، هیچ تیمی نمی‌تواند روندی یکنواخت از موفقیت را تجربه کند.