چهارشنبه ابدی!

هر نتیجه‌ای که در شهرآورد امروز بین سرخابی‌ها رقم بخورد، برای سال‌ها سوژه کری بین هواداران دو تیم خواهد بود. چراکه بعد از گذشت بیش از حدود دو دهه، هنوز از فینال حذفی گذشته بین دو تیم صحبت می‌شود. این چهارشنبه، تاثیر زیادی در نحوه تمام کردن فصل از سوی دو تیم خواهد داشت. تیمی که برنده باشد، یک پایان دلچسب را برای خودش رقم می‌زند و تیم بازنده، پایان تلخی خواهد داشت. در نتیجه نهایی این بازی نیز، خبری از تساوی نخواهد بود. چراکه غروب امروز، یک تیم باید در ورزشگاه آزادی جام قهرمانی را بالای سر ببرد.

آریا طاری

 

یحیی و ساپینتو؛  یک جنگ واقعی

اولین تقابل یحیی و ساپینتو در فوتبال ایران، ماجراهای چندان جذابی نداشت و آن مسابقه در نهایت با تساوی به پایان رسید. بازی دوم اما کمی متفاوت بود و به خصوص تصمیم‌های داور در آن نبرد، به شدت خبرساز شد. حالا پیش از بازی سوم، مصاحبه‌های اخیر دو مربی نشان می‌دهد که اوضاع بین آنها اصلا دوستانه نیست. ساپینتو قهرمانی پرسپولیس را زیر سوال برده و این تیم را شایسته فتح لیگ برتر ندانسته است. یحیی هم عملا به رفتارهای سرمربی پرتغالی معترض شده و باور دارد که عدالت در اجرای حکم بین او و این سرمربی خارجی وجود نداشته است. به نظر می‌رسد مسابقه امروز به یک جنگ واقعی بین این دو نفر تبدیل خواهد شد. آنها به هر قیمتی می‌خواهند که برنده نبرد امروز باشند.

ترکیب احتمالی؛  سه به اضافه یک غایب

حدس ‌زدن ترکیب احتمالی دو تیم برای این بازی، اصلا دشوار به نظر نمی‌رسد. استقلال سیدحسین حسینی را درون دروازه خواهد داشت. در غیاب کوین یامگا که با وجود بازگشت به ایران هنوز شرایط بازی را ندارد، صالح حردانی در سمت راست خط دفاعی این تیم قرار می‌گیرد. در غیاب عارف غلامی مصدوم نیز به احتمال زیاد رافائل سیلوا و محمدحسین مرادمند زوج قلب دفاعی تیم را می‌سازند و انتظار می‌رود جعفر سلمانی نیز در سمت چپ خط دفاعی دیده شود. سه هافبک میانی استقلال روزبه چشمی، آرش رضاوند و سعید مهری خواهند بود. مهدی مهدی‌پور نیز ناچار است به دلیل محرومیت، این مسابقه را از روی سکوها تماشا کند. در خط حمله نیز به احتمال زیاد مهدی قایدی، محمد محبی و ارسلان مطهری به میدان می‌روند. در سمت مقابل، علیرضا بیرانوند سنگربان اصلی پرسپولیس به حساب می‌آید. دانیال اسماعیلی‌فر، گئورگی گولسیانی، مرتضی پورعلی‌گنجی و علی نعمتی نیز چهار مدافع استقلال هستند، در میانه زمین میلاد سرلک و سروش رفیعی دیده می‌شوند. سعید صادقی و مهدی ترابی در دو سمت خط هافبک قرار می‌گیرند تا وحید امیری و عیسی آل‌کثیر، دو مهاجم قرمزها برای این بازی باشند. در پرسپولیس فقط پریرا این مسابقه حساس را از دست داده است.

پیش از بازی سوم استقلال و پرسپولیس در این فصل، مصاحبه‌های اخیر دو مربی نشان می‌دهد که اوضاع بین آنها اصلا دوستانه نیست. به نظر می‌رسد مسابقه امروز به یک جنگ واقعی بین این دو نفر تبدیل خواهد شد. آنها به هر قیمتی می‌خواهند که برنده نبرد امروز باشند

مالکیت روبه‌روی پرسینگ

سبک بازی استقلال و پرسپولیس در این فصل، کاملا متضاد بوده است. تیم یحیی از عقب بازیسازی می‌کند و اساسا طرفدار فوتبال مالکانه است اما استقلال به سراغ پرسینگ شدید از بالا مبتنی بر دوندگی زیاد می‌رود. رویارویی این دو سبک در دیدار برگشت این فصل لیگ برتر، به سود پرسپولیسی‌ها بود. چراکه قرمزها به کمک پاس‌های دقیق بیرانوند و قدرت بازیسازی مدافعان‌شان، به خوبی از پرس حریف عبور می‌کردند و در زمین استقلال صاحب برتری عددی می‌شدند. بیرو و مدافعان پرسپولیس در آن بازی کاملا بدون اشتباه بودند، با این حال حتی یک اشتباه ساده در ارسال پاس‌های ریسکی، می‌تواند پرسپولیس را دچار مشکل کند. به نظر می‌رسد نقطه اوج این تقابل، دو قسمت از زمین خواهد بود. اول، برخورد وینگرهای آماده استقلال با مدافعان کناری تیم یحیی. دانیال و نعمتی، کار سختی روبه‌روی قایدی و محبی دارند. نقطه دوم تقابل دو مهاجم پرسپولیس با مدافعان میانی حریف خواهد بود. عیسی و وحید نشان داده‌اند که در باکس، بسیار فرصت‌طلب و بی‌رحم هستند. بدون تردید این بازی، ویژگی‌های فنی خاص خودش را خواهد داشت.

احتیاط یا شجاعت؟

این دیگر به مربیان دو تیم بستگی دارد که بازیکنان‌شان را با چه رویکردی به زمین بفرستند. آیا تیم‌ها به زمین می‌روند تا شجاعانه بازی کنند، گل بزنند و به برتری برسند؟ آیا تیم‌ها به زمین می‌روند تا مراقب حریف باشند و در درجه اول گل نخورند؟ میزان ریسک مدنظر هر مربی، تاثیر خاص خودش را روی شرایط این مسابقه خواهد داشت. تماشاگرها خیلی سخت بلیت این بازی را تهیه کرده‌اند. بعضی از تماشاگرها حتی برای دیدن بازی با بلیت‌های بازار سیاه، یک میلیون تومان پرداخته‌اند. آنها انتظار دارند که نمایش جذابی را تماشا کنند و این دربی تا حد امکان یک مسابقه کسل‌کننده نباشد. با این حال اصلا بعید نیست که دو تیم احتیاط زیادی به خرج بدهند و در درجه اول به دنبال بسته نگه داشتن دروازه و سپس، استفاده از تنها اشتباه‌های حریف باشند. دو برخورد قبلی یحیی و ساپینتو در این فصل، چندان جذاب نبوده اما این بار پای یک جام در میان است و شاید یک گل، بتواند در کم‌ترین زمان ممکن سرنوشت همه چیز را تغییر بدهد.