پسران قهرمان!

برای بیشتر لژیونرهای فوتبال ایران، این فصل جذابیت‌های زیادی داشت. چند بازیکن ایرانی در لیگ‌های مختلف روی سکوی اول رفتند و چند بازیکن نیز به لحاظ فردی، فصل بسیار خوبی داشتند. این لژیونرها، بخش مهمی از داشته‌های فوتبال ایران هستند. نفراتی که با این سطح از آمادگی می‌توانند در جام ملت‌ها نیز کمک‌حال تیم ملی ایران باشند. البته طبیعتا برای بعضی از لژیونرها نیز این فصل چندان خوب پیش نرفت اما در مجموع مهره‌های ایرانی فصل خوبی را در سایر نقاط دنیا سپری کردند.

آریا رهنورد

 

سردار  آزمون؛ یک   فصل   پرماجرا

ستاره ایرانی لورکوزن فصل عجیبی را در ترکیب این تیم پشت سر گذاشت. او خیلی زود در اولین مرحله از جام حذفی در ترکیب اصلی تیم قرار گرفت و در یک بازی دو پاس گل داد اما لورکوزن در آن مسابقه شکست خورد و خیلی زود از دی اف بی پوکال کنار رفت. این شروعی برای یک بحران بسیار بزرگ در تیم آلمانی بود. سردار و تیمش برای مدت زیادی با بحران درگیر شدند و کار حتی به تغییر سرمربی هم کشید. وقتی ژابی آلونسو هم به این تیم آمد، آزمون برای مدتی مصدوم شد و سپس به سراغ تمرین‌های انفرادی برای آمادگی حضور در جام جهانی رفت. با این حال هرچه زمان بیشتری سپری شد، لورکوزن آمادگی بیشتری به دست آورد و در نیم‌فصل دوم نتایج درخشانی گرفت. سردار هم برای چند هفته متوالی، یکی از بهترین‌های این تیم به شمار می‌رفت. آنها حتی به نیمه‌نهایی یورولیگ هم رسیدند و در لیگ هم وضعیت بهتری پیدا کردند. اگر این هفته لایپزیش در فینال جام حذفی آلمان به پیروزی برسد، لورکوزن سهمیه فصل آینده یورولیگ را به دست خواهد آورد.

مهدی   طارمی؛   

برنده کفش   طلا

سال گذشته مهدی طارمی قهرمانی لیگ پرتغال را جشن گرفت اما در کورس آقای گلی شکست خورد. این فصل اتفاق کاملا متفاوتی رخ داد و مهدی با وجود از دست دادن شانس قهرمانی در لیگ، توانست آقای گل لیگ پرتغال شود. این کفش طلا در رقابت با ستاره شناخته‌شده‌ای به اسم گونسالو راموس به دست آمد. مهدی در این فصل 22 گل برای تیمش زد و یکی از بهترین‌‌های پورتو به شمار می‌رفت. نقطه تاریک این فصل برای ستاره ایرانی اما شاید از دست دادن قهرمانی لیگ و حذف از لیگ قهرمانان در یک‌هشتم نهایی بود. به نظر می‌رسد مهدی حالا دیگر این آمادگی را دارد که پورتو را به مقصد تیم بزرگ‌تری ترک کند.

علیرضا   جهانبخش؛ سرانجام...   قهرمان   هلند

علیرضا سال‌های زیادی را در فوتبال هلند سپری کرده است. او زمانی بازیکن ان ای سی نایمخن بود و سپس قبل از رفتن به انگلیس، چند سال برای آلکمار بازی کرد. او در بازگشت دوباره به فوتبال هلند، پیراهن فاینورد را پوشید و این فصل بالاخره توانست اولین قهرمانی‌اش در لیگ هلند را تجربه کند. جامی که معمولا در این سال‌ها همیشه به آژاکس تعلق می‌گرفت اما جدایی تن‌هاگ کاری کرد که این جام این بار به تیم دیگری سپرده شود. پنج گل و هفت پاس گل در 28 بازی، آمار این فصل علیرضا بود. بازیکنی که در مسیر قهرمانی لیگ، چند گل بسیار حساس برای تیمش زد و مثل همیشه با شوت‌های دیدنی، به کمک تیمش آمد.

احمد نوراللهی؛ هافبک قهرمان

برخلاف مهدی قایدی که این فصل به صورت قرضی الاهلی را ترک کرد، احمد نوراللهی در این تیم ماند و روزهای درخشانی را نیز با ژاردیم سپری کرد. او یکی از مهره‌های ثابت تیم بود و این فصل 24 بار برای الاهلی به زمین مسابقه رفت. احمد و تیمش، قهرمانی لیگ امارات را جشن گرفتند تا این بازیکن حالا سابقه بردن دو لیگ آسیایی را در کارنامه داشته باشد. او این فصل یک گل و دو پاس گل هم داشت.

اللهیار   صیادمنش؛  بازگشت   از   مصدومیت

تنها چند هفته از شروع این فصل گذشته بود که اللهیار مصدوم شد و برای ماه‌ها از فوتبال دور بود. یک ضربه بزرگ برای ستاره‌ای که امید داشت با هال سیتی به لیگ برتر برگردد. اللهیار آن دوران سخت را پشت سر گذاشت اما در طول فصل، مصدومیت دیگری را هم تجربه کرد. با این حال بازگشت به فرم خوب و درخشش در هفته‌های پایانی فصل، اوضاع را در باشگاه به سود این بازیکن جوان تغییر داد.

سامان    قدوس؛  آخرین    فصل    در    انگلیس

بهترین روزهای دوران فوتبال سامان قدوس، زمانی رقم خوردند که او در فوتبال سوئد حضور داشت. رفتن به فرانسه، نتوانست این بازیکن را به خواسته‌هایش برساند و حالا در برنتفورد نیز جای ثابتی برای او وجود نداشت. سامان تقریبا هیچ‌وقت به عضو ثابت برنتفورد تبدیل نشد و حالا باشگاه اعلام کرده که در پایان همین فصل قرارداد این بازیکن را به اتمام خواهند رساند. سامان این فصل 15 بار برای برنتفورد به زمین رفت و موفق نشد گل و پاس گلی به اسم خودش ثبت کند. او از حالا باید منتظر چالش بعدی دوران فوتبالش باشد.

احسان حاج‌صفی،   میلاد   محمدی؛ الهه   قهرمانی در  یونان   باستان!

برای دو ستاره پرتجربه تیم ملی نیز امسال سال بسیار خوبی بود. احسان و میلاد در ترکیب تیمی به میدان رفتند که توانست قهرمانی لیگ یونان را به دست بیاورد. احسان بازیکن ثابت آاک در این فصل بود و چه در رقابت‌های لیگ و چه در رقابت‌های پلی‌آف، سهم مهمی در بازی‌های تیمش داشت. میلاد هم در اواخر فصل فرصت بهتری برای بازی به دست آورد و حالا این دو نفر در کنار هم، تجربه قهرمانی در لیگ یونان را به دست آوردند. این دو نفر که در فهرست ایران در جام جهانی هم حاضر بودند، همچنان بخشی از تیم ملی ایران هستند.

کریم انصاری‌فرد؛ در دوردست‌ها

وقتی کریم راهی لیگ قبرس شد، به نظر می‌رسید دوران ملی او به پایان رسیده اما همین بازیکن از سوی کی‌روش به تیم ملی دعوت شد و حتی در جام جهانی برای ایران نیز به میدان رفت. کریم این فصل را در ترکیب اومونیا پشت سر گذاشت و سال پرفرازونشیبی داشت. کریم این فصل 23 بار در ترکیب اومونیا به میدان رفت و چهار گل و 6 پاس گل هم داشت. یکی از لحظه‌های جالب او و تیمش در این فصل نیز بازی در لیگ اروپا روبه‌روی منچستریونایتد بود.

سعید   عزت‌اللهی؛   بازگشت   به   سطح   یک

وقتی سعید و تیمش از لیگ برتر دانمارک سقوط کردند، انتظار می‌رفت این هافبک از تیم جدا شود اما او در وایله ماند و حالا توانست با این تیم به سطح اول فوتبال دانمارک صعود کند. او در این فصل 25 بار نیز برای تیمش بازی کرد و در نهایت گل قطعی شدن قهرمانی تیم در سطح دوم فوتبال دانمارک را زد. سعید به زودی فصل تازه‌ای را در رقابت‌های لیگ دانمارک شروع می‌کند. هرچند که انتظار می‌رود او خیلی زود مقصدهای جذاب‌تری را برای خودش در نظر بگیرد.

علی   قلی‌زاده؛   نجات ‌یافته   از   زلزله!

فصل را در لیگ بلژیک شروع کرد و همچنان بازیکن ثابت شارلروا بود. علی در جام جهانی بازیکن فیکس تیم ملی شد و پس از آن، راهی سوپرلیگ ترکیه شد تا برای کاسیم پاشا به میدان برود. هرچند که در بدو ورود او به ترکیه، یک زلزله مهیب اتفاق افتاد و علی خوش‌شانس بود که با وجود قرار گرفتن در نزدیکی کانون زلزله، آسیب جدی ندید. در مجموع این فصل، فصل درخشانی برای قلی‌زاده نبود و او در مجموع فقط چهار بار در ترکیب کاسیم پاشا به میدان رفت.

ستاره ایرانی لورکوزن فصل عجیبی را در ترکیب این تیم پشت سر گذاشت. با این حال او برای چند هفته متوالی، یکی از بهترین‌های این تیم به شمار می‌رفت و حالا شانس رسیدن به فصل آینده یورولیگ را با تیمش دارد

علی   علیپور؛ در  تلاش   برای   دیده‌ شدن

انتقال به جیل ویسنته، تجربه جذابی برای علی علیپور به شمار می‌رفت اما او در این تیم، شانس چندانی برای بازی و درخشش به دست نیاورده است. علی در این فصل از لیگ پرتغال، 15 بار برای تیمش بازی کرده و دو گل و یک پاس گل داشته است. بعید به نظر می‌رسد دوران حضور علی علیپور در این تیم طولانی‌تر شود. شاید او در فکر بازگشت به لیگ برتر و یا رفتن به تیم دیگری در اروپا باشد.

مجید   حسینی؛   مهره    مهم  کایسری

22 بازی در ترکیب کایسری اسپور در این فصل، نشان می‌دهد که مجید حسینی به مهره مهمی برای این تیم تبدیل شده است. این مدافع میانی که حالا دیگر تجربه‌های زیادی هم در فوتبال ترکیه دارد، دو گل به ثمر رساند و یک پاس گل هم برای تیمش داد. مجید در جام جهانی نیز برای تیم ملی ایران به میدان رفت. مجید و تیمش تا هفته‌های پایانی فصل، در رده‌های میانی جدول دیده می‌شوند.

محمد   نادری؛ در   میانه‌های   جدول

بعد از بازگشت به فوتبال ایران برای مدتی، نادری دوباره به ترکیه رفت و این بار برای آنتالیا اسپور بازی کرد. او در این فصل 30 بار در ترکیب تیمش قرار گرفت و مدافع چپ ثابت این تیم محسوب می‌شد. نادری در این فصل دو گل هم برای تیمش به ثمر رساند.

شجاع  خلیل‌زاده، حسن  کنعانی؛

مدافعان  ثابت

مدافعان میانی ایرانی الاهلی، مدافعان ثابت این فصل باشگاه بودند. شجاع در این فصل 22 بار و کنعانی 25 بار در ترکیب تیم‌شان قرار گرفتند. با این حال به لحاظ فردی، این بهترین فصل ممکن برای آنها نبود.

علیرضا جهانبخش سال‌های زیادی را در فوتبال هلند سپری کرده و این فصل بالاخره توانست اولین قهرمانی‌اش در لیگ هلند را تجربه کند. جامی که معمولا در این سال‌ها همیشه به آژاکس تعلق می‌گرفت اما جدایی تن‌هاگ کاری کرد که این جام این بار به فاینورد سپرده شود

مهرداد   محمدی؛   مرد      هت‌تریک‌ها

12 گل در 25 بازی، آمار درخشان این فصل مهرداد محمدی بود. بازیکنی که در خط حمله السیلیه، فصل موفقیت‌آمیزی داشت و به خصوص در گلزنی، بسیار خوب عمل کرد.

امید    ابراهیمی؛   درگیر   با   آسیب

مصدومیت اجازه نداد امید در این فصل بازی‌های زیادی برای تیمش انجام بدهد. این فصل برای او با 12 بازی و دو گل برای الوکره در فوتبال قطر به پایان رسید. بازیکنی که شاید در این تابستان دوباره به فوتبال ایران برگردد.

علی کریمی؛   قیصر   در   کایسری

هافبک ایرانی کایسری این فصل 24 بازی برای تیمش انجام داد و دو گل نیز به ثمر رساند. علی هنوز نتوانسته به سطحی که از او در اروپا انتظار می‌رفت، برسد.

امیر  عابدزاده؛ سال کابوس‌وار

امسال برای امیر اصلا فصل خوبی نبود. او در جام جهانی به نیمکت دوخته شد و در رده باشگاهی نیز فصل موفقیت‌آمیزی را تجربه نکرد.