این سوت ترسناک!

چه کسی دربی را سوت خواهد زد؟ یا به عبارت بهتر، چه کسی شهامت کافی برای قضاوت در برخورد پرسپولیس و استقلال در فینال جام حذفی را دارد؟ این از آن مسابقه‌هایی است که بدون شک برای داور بیش از اندازه سخت خواهد شد. آنها که باید شرایط را برای بهتر شدن شرایط قضاوت‌ها فراهم کنند، قدمی برنداشته‌اند و بازیکن‌های دو تیم نیز نه‌تنها کمکی به بهتر شدن اوضاع نکرده‌اند، بلکه با مصاحبه‌های‌شان شعله‌های داغ‌تری برای این آتش ساخته‌اند. به نظر می‌رسد داور احتمالی شهرآورد، باید برای ماجراهای زیادی آماده باشد!

آریا رهنورد

 

داور خارجی؛ پیشنهاد مردود

پس از مسابقه استقلال با نساجی در نیمه‌نهایی جام حذفی، مهدی قایدی و چند ستاره دیگر از استقلال خواهان استفاده از داور خارجی در شهرآورد شده بودند. با این حال پاسخ کمیته داوران به این مساله کاملا مشخص بود. فعلا برنامه‌ای برای استفاده از داور خارجی در رقابت‌های فوتبال ایران وجود ندارد. سال‌های زیادی است که داوران ایرانی به قضاوت این مسابقه مشغول شده‌اند و برآیند این قضاوت‌ها نیز در مجموع چندان بد نبوده است. این در حالی است که اتفاقا قاضی‌های خارجی دربی تهران، اشتباه‌های بزرگی در این زمینه داشته‌اند و گاهی تصمیم‌های بسیار بدی گرفته‌اند. بعضی از آنها حتی نتوانسته‌اند شرایط بازی را به خوبی کنترل کنند. به هر حال واضح است که فعلا پای داوران خارجی به فوتبال ایران باز نمی‌شود و حتی اگر این اتفاق هم رخ بدهد، هیچ تضمینی برای تکرار نشدن اعتراض‌ها و واکنش‌های تند وجود نخواهد داشت. در نتیجه، فعلا نباید به این ماجرا فکر کرد و باید منتظر یک داور ایرانی در شهرآورد پایتخت بود.

علیرضا فغانی؛

او به لیگ برنمی‌گردد

شاید تنها داور ایرانی که همه بازیکنان در شرایط فعلی به او اعتماد دارند و کارش را می‌پسندند علیرضا فغانی باشد. چهره‌ای بین‌المللی که در بالاترین سطح فوتبال دنیا قضاوت کرده و یکی از استعدادهای مهم داوری در جهان به شمار می‌رود. فغانی امروز کجاست؟ مشغول ماهی‌گیری در استرالیا! کسانی که می‌توانستند او را حفظ کنند و این جواهر ارزشمند را برای فوتبال ایران نگه دارند، در قبال این داور چه رفتاری داشتند؟ فوتبال ایران به سادگی فغانی را از دست داد و او را به بخش دیگری از کره زمین سپرد. حتی با وجود رفتن به استرالیا، این داور گاهی به لیگ برتر برمی‌گشت و بازی‌ها را قضاوت می‌کرد اما خارج کردن نام فغانی از فهرست بین‌المللی داوران ایرانی، رفتاری بود که عملا بین این داور و فوتبال ایران فاصله انداخت. یک تصمیم غلط دیگر که موجب شد یک سرمایه مهم انسانی از دست فوتبال ایران برود. سال‌های سال طول می‌کشد تا فوتبال ایران، داوری در قواره‌های فغانی بسازد اما از دست دادن چنین داوری برای این فوتبال، ظاهرا فقط چند روز زمان می‌برد!

وی.ای.آر، رویای دور و دراز

چقدر زمان خواهد برد تا یکی از دربی‌های تهران با استفاده از کمک‌داور ویدیویی برگزار شود؟ شاید این تکنولوژی حتی به دربی‌های فصل آینده لیگ برتر هم نرسد. به نظر می‌رسد فعلا باید به ادامه همین وضعیت عادت کنیم. چراکه قرار نیست به این زودی‌ها پای وی‌.ای.آر به فوتبال ایران باز شود. این هنوز یک رویای دور و دراز برای این فوتبال است. شاید مهم‌ترین خواسته داورها هم همین تکنولوژی باشد تا اگر اشتباهی رخ داد، به سرعت تصحیح شود. این کار فشار را از روی دوش داورها برمی‌دارد. با این وجود نه‌تنها ابزار کافی برای این اتفاق وجود ندارد، بلکه به جز موعود بنیادی‌فر، هیچ داور دیگری از فوتبال ایران در دوره‌های آموزشی مربوط به داوری هم شرکت نکرده است! پروسه آموزش استفاده از وی.ای.آر خودش یک زمان طولانی می‌طلبد. در نتیجه فعلا قرار نیست خبری از این فناوری در رقابت‌های فوتبال ایران باشد.

این دربی می‌تواند بازی خوبی باشد اما از سوی دیگر می‌تواند به یک جنگ اعصاب واقعی هم تبدیل شود! به هرحال حیف است که چنین بازی جذابی، در محاصره اتفاقات تلخی مثل اعتراض علیه داور قرار بگیرد

چه کسی ضرر کرده است؟

جالب اینجاست که هر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، مدعی «بیشترین ضرر» از داوری در این فصل هستند. از این جالب‌تر اینکه در دو برنامه مختلف ورزشی در دو شبکه تلویزیونی، یک کارشناس مدعی شده استقلال بیشتر از همه ضرر کرده و یک کارشناس دیگر تاکید داشته که این ضرر بیشتر از هر تیمی برای پرسپولیس اتفاق افتاده است! بالاخره چه کسی این وسط متضرر شده است؟ آیا بهتر نیست مثل همه تیم‌های حرفه‌ای در دنیا، بپذیرید که گاهی هم اشتباه به ضررتان رخ می‌دهد؟ چطور وقتی داورها در آخرین ثانیه یک بازی برای‌تان پنالتی اشتباه می‌گیرند یا گل حریف را آفساید اعلام می‌کنند، در این زمینه سکوت کردید و چیزی نگفتید؟

لطفا فوتبال بازی کنید!

این دربی می‌تواند بازی خوبی باشد اما از سوی دیگر می‌تواند به یک جنگ اعصاب واقعی هم تبدیل شود! این دیگر بستگی به بازیکنان و مربیان دو تیم دارد که چه برخوردی با این مسابقه خواهند داشت. حیف است که چنین بازی جذابی، در محاصره اتفاقات تلخی مثل اعتراض علیه داور قرار بگیرد. حیف است که مسائل بیرونی به مسائل درون زمین غلبه کنند و این بازی در کنار حساسیت فزاینده‌اش، جذابیتی برای بیننده نداشته باشد.