رقیب، از نمای نزدیک

امارات، فلسطین و هنگ‌کنگ؛ تیم ملی در دور گروهی جام ملت‌ها با این سه حریف روبه‌رو خواهد شد. شاید امارات به واسطه دیدارهای زیادی که با تیم ملی داشته، کم‌تر از دو حریف دیگر مرموز باشد اما به هر حال نباید تصور کرد که آنها تنها رقبایی تمرینی برای تیم ملی هستند. چراکه کشورها با همه توان و همه وجود به سراغ رقابتی مثل جام ملت‌های آسیا می‌آیند. به همین بهانه بد نیست با فوتبال این کشورها از نمای نزدیک‌تر آشنا شویم. تیم‌هایی که تفاوت‌های زیادی نیز با یکدیگر دارند.

آریا رهنورد

 

امارات، متخصص نیمه‌نهایی

این یازدهمین حضور امارات در جام ملت‌های آسیا به شمار می‌رود. آنها در سه دوره اول حضور در این تورنمنت، در همان دور گروهی حذف شدند اما سال 1992 تجربه متفاوتی به دست آوردند و توانستند به جمع چهار تیم برتر این جام راه پیدا کنند. چهار سال بعد، امارات بزرگ‌ترین موفقیتش را در آسیا تجربه کرد و به فینال جام ملت‌های آسیا رسید. آنها در خانه فینالیست شدند اما نتوانستند جام قهرمانی را از آن خودشان کنند. امارات در سه تجربه بعدی‌اش در جام ملت‌ها، باز هم حذف در دور گروهی را تجربه کرد و موفقیت خاصی نداشت اما آنها در دو دوره اخیر جام ملت‌ها، درخشان بوده‌اند. امارات در هر دو دوره اخیر حضورش در آسیا، راهی نیمه‌نهایی شده است. آنها به نوعی متخصص رسیدن به این مرحله هستند. با این حال از آخرین دوره جام ملت‌ها تا امروز، اوضاع برای فوتبال امارات چندان خوب پیش نرفته و آنها پیشرفت قابل توجهی نداشته‌اند. این تیم موفق نشد به جام جهانی راه پیدا کند و حالا جام ملت‌ها اهمیت زیادی برایش دارد. هدایت تیم ملی امارات بر عهده رادولوفو آروئابارنا قرار دارد. مدافع چپ محبوب بوکاجونیورز در دهه 90 میلادی، مربیگری را در لیگ مکزیک شروع کرد، دو فصل نیز در بوکا بود و سپس برای مربیگری به قاره آسیا آمد. این مربی در الوصل، الریان و الشباب کار کرد و حالا نیز سرمربی تیم ملی امارات به شمار می‌رود. او این اواخر نتایج خوبی با امارات به دست نیاورده و حتی نتوانسته تاجیکستان را شکست بدهد. شاید مشکل بزرگ اماراتی‌ها این است که تیم‌شان از لحاظ نیروی انسانی در فرم خوبی قرار ندارد و نتوانسته استعدادهای جدیدی را تربیت کند. لیگ امارات هم نسبت به لیگ‌های قطر و عربستان، پیشرفت کم‌تری داشته و این مساله روی تربیت بازیکنان اماراتی جدید تاثیر منفی گذاشته است.

هنگ‌کنگ، بازگشت بعد از 6 دهه

وقتی اولین دوره جام ملت‌ها برگزار شد، هنگ‌کنگ یکی از چهار تیم حاضر در این تورنمنت به شمار می‌رفت. آنها در این سه بازی فقط یک تساوی به دست آوردند و روی سکوی سوم آسیا رفتند. هنگ‌کنگ در سه دوره از چهار دوره اول جام ملت‌ها شرکت کرد اما برای مدت بسیار زیادی از این تورنمنت دور شد. آخرین تجربه حضور این تیم در جام ملت‌ها به سال 1968 برمی‌گردد. مسابقه‌هایی که در ایران برگزار می‌شد. هنگ‌کنگ برای سال‌های طولانی بخشی از این تورنمنت نبود و حالا سپس به این جام برگشته است. این بازگشت برای فوتبال هنگ‌کنگ اهمیت زیادی دارد. آنها هدایت تیم ملی‌شان را به یورن اندرسن سپرده‌اند. یک مربی نروژی که در قامت بازیکن، حتی سابقه آقای گلی رقابت‌های بوندس‌لیگا را دارد. جالب اینکه این مربی برای مدتی سرمربی تیم ملی کره‌شمالی بوده و برای مدتی نیز در لیگ فوتبال کره‌جنوبی کار کرده است. این مربی همچنین در باشگاه ماینتس نیز حضور داشته است. این مربی 9 بار روی نیمکت هنگ‌کنگ نشسته و چهار برد نیز به دست آورده است. هنگ‌کنگ در سال 2023 دو بازی انجام داده و موفق به شکست دادن مالزی و سنگاپور نشده است. همه بازیکنان این تیم نیز در لیگ فوتبال خودشان به میدان می‌روند.

فلسطین؛ پای ثابت تورنمنت

داستان فلسطین و جام ملت‌های آسیا، داستان جالبی به نظر می‌رسد. آنها تا سال 2015 هرگز بخشی از این رقابت نبودند اما در این سال برای اولین بار توانستند خودشان را به جام ملت‌ها برسانند. اوضاع در این جام برای فلسطین اما خوب پیش نرفت. تیمی که در هر سه بازی‌اش شکست خورد و تنها یک گل زده مقابل 11 گل خورده در این جام برایش به ثبت رسید. فلسطین بعد از چهار سال دوباره به جام ملت‌ها برگشت و این بار توانستند در دور گروهی، دو امتیاز بگیرند. آنها به شکل واضحی نسبت به چهار سال قبل، تیم بهتری شده بودند. حالا فلسطین که دیگر پای ثابت این جام شده، برای سومین بار متوالی در این رقابت‌ها به میدان خواهد رفت. آنها یکی از ناشناخته‌ترین مربیان این دوره جام یعنی مکرم دابوب تونسی را در اختیار دارند. کسی که قبل از فلسطین هدایت هیچ تیمی را بر عهده نداشته است. آنها روی سمیر معروف 22 ساله که در لیگ سوئد توپ می‌زند، حساب ویژه‌ای باز خواهند کرد.