نگار رشیدی

کشتی فرنگی قهرمانی آسیا، دو روی کاملا متفاوت برای کشتی ایران داشت. تیم فرنگی در این رقابت‌ها فوق‌العاده ظاهر شد و با بردن پنج طلا، روی سکوی اول قاره قرار گرفت. تیم کشتی آزاد اما در یک نتیجه تلخ و باورنکردنی در 10 وزن فقط به یک مدال طلا دست پیدا کرد. نتیجه‌ای که نشان از روزهای نگران‌کننده برای کشتی آزاد ایران دارد. این اتفاق یک زنگ خطر جدی را برای کشتی ایران به صدا درآورده است. علیرضا دبیر هم اگر کمی از حواشی فاصله بگیرد، وقت رسیدگی به شرایط نامطلوب این تیم را خواهد داشت.

فرنگی؛ هفت فینالیست و پنج طلا

پسران حسن رنگرز در تیم ملی کشتی فرنگی، مسابقه‌ها را در اوج اقتدار شروع کردند. در 55 کیلوگرم پویا دادمرز با دو نمایش کاملا برتر، رقبا را شکست داد و به فینال با حریف سرسخت هندی رسید. او در این بازی هم برنده شد و مدال طلا را به دست آورد. در 60 کیلوگرم اما اوضاع به کام ایران نبود و مهدی محسن‌نژاد با شکست در اولین مسابقه روبه‌روی فیداخمتوف قزاقستانی، از جدول بازی‌ها حذف شد. در 63 کیلوگرم اما ایمان محمدی یکی از مقتدرانه‌ترین نتایج ممکن را گرفت و با برتری در امتیاز عالی در سه مسابقه متوالی، طلا را با شایستگی محض به گردنش آویخت. در 67 کیلوگرم رضا عباسی با قدرت شروع کرد و اولین حریفش را با امتیاز عالی برد اما مقابل حریف ژاپنی مغلوب شد و به گروه بازنده‌ها رفت. رضا تنها با یک پیروزی می‌توانست به مدال برنز برسد اما در دیدار شانس مجدد روبه‌روی حریف قرقیزستانی‌اش بازنده شد و شانس رسیدن به مدال را از دست داد. در 72 کیلوگرم، سجاد ایمان‌طلب کشتی‌های درخشانی گرفت و با دو پیروزی بسیار خوب، راهش را به طرف فینال هموار کرد. در این دیدار اما حریف او، چهره سرشناس کشتی قزاقستان ابراگیم ماگمدوف بود. چهره‌ای که توانست سجاد را در دیدار نهایی با نتیجه پنج بر دو شکست بدهد و ستاره ایرانی را با مدال نقره بدرقه کند. تیم جوان کشتی فرنگی می‌توانست در 77 کیلوگرم نیز صاحب گردن‌آویز طلا شود. کاویان‌نژاد سه برد متوالی را در این وزن تصاحب کرد تا راهی فینال شود اما به دلیل مصدومیت، نتوانست این مسابقه را پشت سر بگذارد و در نهایت صاحب مدال نقره شد. در 82 کیلوگرم نیز علیرضا محمدی رقابت‌ها را روی سکوی سوم و با کسب مدال برنز تمام کرد. اوج شاهکار کشتی‌گیرهای فرنگی ایران اما در وزن‌های سنگین‌تر رقم خورد. در 87 کیلوگرم ناصر علیزاده رقبا را یک به یک کنار زد و قهرمان این دسته لقب گرفت. در 97 نیز مهدی بالی بسیار آماده بود و در فینال خونین و پر از درگیری، توانست حریفش را ببرد و قهرمانی را به دست بیاورد. امین میرزازاده نیز در 130 کیلوگرم، بی‌نقص کشتی گرفت و با چند نمایش مطمئن، طلا را از آن خودش کرد. در مجموع کشتی فرنگی ایران با یک عملکرد آرمانی، روی سکوی اول آسیا رفت و قهرمان شد. موفقیتی که همه انتظار داشتند در کشتی آزاد هم تکرار شود اما این اتفاق رخ نداد.

کشتی آزاد، فقط رحمان و بس!

عملکرد تیم ملی کشتی آزاد ایران از همان وزن‌های اول ناامیدکننده بود. علیرضا سرلک که تجربه حذف زودهنگام از مسابقات جهانی را داشت، در همان اولین مسابقه با امتیاز عالی روبه‌روی حریف ژاپنی‌اش شکست خورد و باخت تلخی را پشت سر گذاشت. او با این باخت زودهنگام حتی شانس رفتن به جدول شانس مجدد را هم از دست داد. در 61 کیلوگرم یاسین رضایی که یکی از پدیده‌های کشتی ایران به شمار می‌رود، تا نیمه‌نهایی پیش رفت اما روبه‌روی رقیب قرقیزستانی شکست خورد و در نهایت با بردن حریف ژاپنی، به مدال برنز دست پیدا کرد. تنها طلایی کشتی ایران در این رقابت‌ها، رحمان عموزاد بود. قهرمان بی‌رحم جهان، در این رقابت‌ها همه را از پیش رو برداشت و روی سکوی اول قرار گرفت. او باز هم نشان داد که آماده‌ترین ستاره این روزهای کشتی ایران به شمار می‌رود. مرتضی قیاسی در 70 کیلوگرم نیز تا نیمه‌نهایی رفت اما در این مرحله بازنده شد و در بازی شانس مجدد هم شکست خورد تا نتواند مدال برنز رقابت‌ها را به دست بیاورد. در 74 کیلوگرم حسین ابوذری در یک‌چهارم نهایی حذف شد و در 79 کیلو نیز امیرحسین کاووسی به مدال برنز دست پیدا کرد. در 86 کیلوگرم علیرضا کریمی نیز به فینال رسید اما با شکست روبه‌روی عظمت دولت بیکوف سرشناس، نتوانست طلایی شود. حسرت بزرگ کشتی ایران اما در 92 کیلو اتفاق افتاد، جایی که ارشک محبی در همان کشتی اول روبه‌روی کشتی‌گیر ایرانی-ژاپنی آرش یوشیدا بازنده شد. آرش در این وزن مدال طلای رقابت‌ها را از آن خودش کرد. مجتبی گلیج و امیررضا معصومی نیز در دو وزن بعدی، به نیمه‌نهایی رسیدند و هر دو در این مرحله شکست خوردند. از بین این دو نفر، گلیج بود که موفق شد برنز را تصاحب کند. این نتیجه افتضاح برای تیم ملی کشتی آزاد، کاری کرد که کشتی ایران در مجموع نیز روی سکوی سوم آسیا قرار بگیرد. نگاهی به کارنامه کشتی آزاد ایران در قهرمانی آسیا،‌ نشان می‌دهد این ضعیف‌ترین عملکرد تیم ایران در ادوار این مسابقات بوده است.