صعود تیم ملی جوانان به دور حذفی جام ملت‌های زیر 20 سال آسیا، به شکل دراماتیکی رقم خورد. این تیم بعد از پیروزی در مسابقه اول، بازنده روز دوم شد. در چنین شرایطی، فقط پیروزی روبه‌روی ویتنام صدرنشین می‌توانست تیم ملی ایران را به مرحله بعدی برساند.

بازی تا دقایق پایانی با تساوی دنبال می‌شد اما تعویض‌های خوب مرفاوی، شرایط را به سود تیم ملی تغییر داد. دو گل در لحظات پایانی، چیزی فراتر از صعود را به ایران هدیه کرد. ایران توانست صدرنشین این گروه نیز بشود. چراکه در صورت 6 امتیازی شدن سه تیم، نتایج روبه‌روی ضعیف‌ترین تیم گروه لحاظ نمی‌شود و در دیدارهای رودررو بین سه تیم 6 امتیازی، ایران تفاضل گل بهتری نسبت به دو رقیب دیگر داشت.

در مقابل عراق، به عنوان تیم دوم از گروهش به این مرحله رسید. عراقی‌ها که سابقه پنج قهرمانی در این تورنمنت را دارند، در اولین بازی دو بار دروازه اندونزی را باز کردند و در نبرد دوم، روبه‌روی ازبکستان شکست خوردند. مسیر این تیم تقریبا شبیه تیم ملی ایران بوده است. با این تفاوت که آنها در روز سوم برابر سوریه به تساوی رسیدند و در نهایت تنها به خاطر تفاضل گل برتر نسبت به اندونزی، توانستند خودشان را به دور حذفی برسانند.

بازی امروز برای هر دو تیم، چیزی شبیه یک فینال به نظر می‌رسد. چراکه تیم برنده راهی رقابت‌های جام جهانی زیر 20 سال خواهد شد. ایران تا امروز فقط یک بار در سال 2001 و یک بار در سال 2017 به جام جهانی زیر 20 سال صعود کرده و در صورت شکست دادن عراق، برای سومین بار خودش را به این تورنمنت خواهد رساند. این یک اتفاق بسیار بزرگ برای فوتبال ایران خواهد بود.

برای این کار اما آخرین مانع باید از سر راه تیم ملی برداشته شود. تیم برنده این بازی در نیمه‌نهایی، روبه‌روی برنده ژاپن و اردن قرار می‌گیرد. مسابقه‌ای که احتمالا سامورایی‌ها به عنوان برنده از آن خارج می‌شوند.

نکته جالب در مورد تیم ملی عراق، نشستن یک چهره کاملا آشنا برای فوتبال ایران روی نیمکت این تیم است. عماد محمدرضا بارها با تیم ملی عراق مقابل ایران قرار گرفته و سال‌ها نیز در ترکیب سپاهان در لیگ برتر ایران به میدان رفته است. او حالا سرمربی یک نسل جدید از ستاره‌های فوتبال عراق است.

در این تیم دو لژیونر هم وجود دارند. آدام رشید 16 ساله در رده‌های پایه فوتبال باشگاهی دانمارک حضور دارد و شاربل شمعون نیز در فوتبال استرالیا توپ می‌زند. سایر بازیکنان عراق نیز در لیگ داخلی خودشان شاغل هستند و بعضی از آنها به صورت ثابت نیز برای تیم‌های باشگاهی به میدان می‌روند.

در تیم ملی ایران نیز نفراتی مثل حسین‌نژاد، میلاد کر، امین خزباوی و فرهاد زاوشی، در این تورنمنت بسیار درخشان ظاهر شده‌اند. بازیکنانی که در صورت رسیدن به سهمیه جام جهانی، شانس بسیار خوبی برای لژیونر شدن به دست می‌آورند. درست به همین خاطر است که شکست دادن عراق در بازی امروز تا این اندازه حیاتی به نظر می‌رسد.