آریا طاری

هیچ لحظه‌ای از نمایش پاریسی‌ها در مونیخ، شباهتی به یک تیم مدعی برای قهرمانی در اروپا نداشت. آنها کاملا تحت تاثیر بازی بایرن بودند و در حالی با دو گل شکست خوردند که دو گل تیم حریف هم به خاطر قرار گرفتن در موقعیت آفساید مردود شده بود. این یک نمایش ناامیدکننده دیگر از سوی تیم فرانسوی در اروپا بود. تیمی که منهای یک بار فینالیست شدن در این جام، دیگر موفقیتی در این تورنمنت نداشته است. آنها با همه ستاره‌های بزرگ و هزینه‌های نجومی، هنوز یک بازنده تمام‌عیار در این جام هستند.

گالتیه، این یک اشتباه بزرگ بود

از توخل به پوچتینو و از پوچ به گالتیه. این دور برای پی‌اس‌جی آنقدر باطل بوده که آنها دوباره به گزینه توخل نزدیک شده‌اند. در حقیقت باشگاه بعد از چند فصل تازه متوجه اشتباهش شده و می‌خواهد به گذشته برگردد! انتخاب گالتیه از همان ابتدا نیز اشتباه به نظر می‌رسید. او البته مربی بدی نیست اما نهایتا در سطح لیگ فرانسه است و هرگز در اندازه‌های قهرمان کردن تیم فرانسوی در اروپا نشان نداده است. این رختکن شلوغ و پرهیاهو، یک مربی با کاراکتر بزرگ می‌خواست و کریستوف، آن مربی نبود. این تیم در دور حذفی لیگ قهرمانان، حتی یک گل هم نزد و به سادگی به کیسه بوکس مونیخی‌ها تبدیل شد. فراموش نکنیم که پاریس در دور گروهی حتی پایین‌تر از حریفی مثل بنفیکا ایستاده بود. بعید به نظر می‌رسد گالتیه بعد از این شکست، در باشگاه باقی بماند. گزینه برکناری او همین حالا نیز روی میز است و شاید در روزهای آینده، خبرهای خاصی در مورد این مربی به گوش برسد. او در مهم‌ترین ماموریتش با پاریس شکست خورده و امیدی به آینده‌اش دراین باشگاه ندارد.

نیمار و پاریس، در پایان راه

وقتی پاریس در آخرین بازی اروپایی این فصلش شکست می‌خورد، نیمار کجا بود؟ او مثل همیشه درگیر مصدومیت بود. دوران حضور این ستاره در پاریس، حالا به یک کابوس بی‌انتها شباهت دارد. هیچ فصلی نبوده که نیمار در آن، از ابتدا تا انتها در دسترس باشد و برای تیم فرانسوی بدرخشد. او از بارسا رفت تا سایه مسی را ترک کند اما در پاریس، در سایه مصدومیت قرار گرفت. رفتن به این باشگاه نه‌تنها نیمار را صاحب توپ طلا نکرد، بلکه او را در تاریکی محض فرو برد. نه پاریس انتخاب خوبی برای نیمار بود و نه این بازیکن توانست دردی از این باشگاه دوا کند. جدایی او را در تابستان باید قطعی بدانیم. تمدید قرارداد لئو مسی نیز انجام نشده و بعید نیست که این بازیکن نیز تیم را در تابستان ترک کند تا پروژه جدید تیم فرانسوی، حول محور کیلیان امباپه چیده شود.

کیلیان و یک هشدار بزرگ

«این نهایت زور ما بود. حالا نگران لیگ هستم!». جملات کیلیان امباپه بعد از شکست تلخ روبه‌روی بایرن، هشداری بزرگ برای باشگاه به نظر می‌رسید. او با تمدید قراردادی پرسروصدا به رئال مادرید پشت پا زد و در لیگ فرانسه باقی ماند اما هرگز از تیمی که پاریس در اطرافش قرار داده، راضی به نظر نمی‌رسد. حالا بعید نیست این شکست، دوباره پروسه جدایی این ستاره را به جریان بیندازد. ظاهرا قرارداد جدید او با پی‌اس‌جی این اجازه را به کیلیان می‌دهد تا برای جدایی به دردسر زیادی نیفتد. امباپه خیلی خوب می‌داند که برای بردن توپ طلا، باید لیگ قهرمانان را ببرد و ظاهرا در پاریس، چنین چیزی کاملا دور از دسترس خواهد بود. اتفاقی که برای باشگاهی مثل رئال مادرید، همیشه در دسترس به نظر می‌رسد.

به هر حال امباپه هشدار جدی‌اش را به باشگاه داده و اگر نشانه‌ای از تغییر در وضعیت موجود نبیند، تیم را ترک می‌کند. از یاد نبریم که اختلاف نظر کیلیان با مدیر ورزشی سابق باشگاه لئوناردو، نقش مهمی در برکناری این مدیر داشت. امباپه در این تیم نقشی فراتر از یک بازیکن دارد.

جایی که تفاوت‌ها رقم خورد

اوج تفاوت بایرن و پاریس در دیدار این هفته لیگ قهرمانان، وقتی رقم خورد که سرژ گنبری، سادیو مانه و لروی سانه به عنوان مهره‌های تعویضی ناگلزمان وارد زمین شدند. تعویضی‌های پاریس اما نفراتی مثل موکیله یا زئیر امری بودند. نیمکت‌های دو تیم در این نبرد، اصلا قابل مقایسه به نظر نمی‌رسیدند. در ظاهر، پی‌اس‌جی ستاره‌های پرشماری دارد که باید هر تیمی را شکست بدهند اما این تیم فاقد تعادل کافی در ترکیب است و نیمکتش اصلا نزدیک به سطح ترکیب اصلی‌اش نیست.

آنها یک «تیم» نیستند

پاریس هرگز به یک «تیم» تبدیل نشده است. آنها بازیکنانی دارند که هر کدام به لحاظ فردی بزرگ هستند اما وقتی به یک مجموعه تبدیل می‌شوند، بیش از حد حوصله سر بر خواهند بود. این یک مثال خوب است که نشان دهد هزینه کردن در فوتبال و خرید اسم‌های بزرگ، هرگز ضامن موفقیت در فوتبال نیست. نفت وقتی شما را در اروپا خوشبخت می‌کند که برای استفاده از آن به اندازه کافی برنامه داشته باشید. در غیر این صورت، این فقط برای شما دردسر درست خواهد کرد.