آریا رهنورد

بعد از فتح یورولیگ در سال 2017، هواداران یونایتد برای ۶ سال متوالی تصویری از قهرمانی تیم‌شان در ذهن نداشتند. سرنوشت مشترک آنها در همه جام‌ها، حذف شدن بود اما سرانجام مردی از راه رسید که به این روند پایان داد. این فقط جام اتحادیه نبود که برای یونایتد به دست آمد. آنها بخشی از اعتبارشان در فوتبال انگلیس را زنده کردند. این قهرمانی فقط یک نشانه بود. یک نشانه برای بازگشت تیم مخوفی که در این مقطع از فصل، همچنان برای بردن چهار جام می‌جنگد.

همه چیز از اینجا شروع شد

وقتی تن‌هاگ کارش را در یونایتد شروع کرد، تردیدهای زیادی نسبت به این مربی و پروژه‌اش وجود داشت. بعضی‌ها باور داشتند که او با سابقه کار کردن در باشگاهی مثل آژاکس، کاراکتر لازم برای رقم زدن یک انقلاب در اولدترافورد را ندارد اما یک اتفاق مشخص، در نهایت شخصیت او را به همه نشان داد. تن‌هاگ روبه‌روی زیاده‌خواهی‌های رونالدو ایستاد، او را روی نیمکت قرار داد و با این بازیکن برخورد کرد. بعد از مصاحبه تند کریس هم، او تاکید داشت که دیگر در تیمش جایی برای این بازیکن وجود ندارد. همین لحظه خاص انگار همه چیز را برای مرد هلندی تغییر داد. حالا دیگر همه متوجه شدند که او با هیچ‌کس در تیمش تعارف ندارد و برای نتیجه گرفتن، از هر اسمی عبور می‌کند. حالا کریس در النصر به سر می‌برد، تیم سابق تن‌هاگ یعنی آژاکس درگیر بحران شده اما یونایتد سرمست از بردن اولین جام فصل است.

لیساندرو به جای هری، بهترین تعویض دنیا!

یونایتد این اواخر به شدت از خط دفاعی لطمه خورده بود اما جذب لیساندرو لوپز، اوضاع را عوض کرد. تن‌هاگ شاگرد سابقش را به خدمت گرفت. مدافعی که در جام جهانی نیز استثنایی بود و از هواداران منچستر نیز لقب «قصاب» را گرفت. او در یک قدمی پیوستن به آرسنال بود اما راهی یونایتد شد تا روزهای درخشانی را در این فصل سپری کند. با حضور لیساندرو، هری مگوایر پراشتباه آرام آرام به نیمکت تبعید شد. با نیمکت‌نشینی هری، میزان اشتباه‌ها در خط دفاعی تیم به حداقل رسید. لیساندرو و واران نیز یک زوج رویایی را شکل دادند و یونایتد را در خط دفاعی به مسیر درستی کشاندند. این یک اتفاق بسیار بزرگ برای شیاطین سرخ بود که کیفیت دفاعی این تیم را متحول کرد.

کاسمیرو، خریدی برای تاریخ‌سازی

آن‌چه تفاوت بازیکنان را شکل می‌دهد قبل از هر چیز دیگری «ذهنیت» است. خرید بازیکنی مثل کاسمیرو نیز ذهنیت تازه‌ای به یونایتد اضافه کرد. او که در رئال مادرید همه چیز را برده بود، روحیه تازه‌ای را برای هم‌تیمی‌ها به وجود آورد. در همین دیدار فینال اتحادیه با نیوکاسل هم وقتی برونو فرناندز غرق در خوشحالی به نظر می‌رسید، کاسمیرو به سراغش رفت و از این بازیکن بابت یک صحنه خاص گلایه کرد. این ذهنیت، تفاوت کاسمیرو با خیلی از نفرات دیگر را رقم می‌زند. منچستر از هافبک بی‌خیالی مثل پوگبا که همیشه درگیر مدل مو و مد لباس بود، به یک هیولای برزیلی در خط هافبک رسیده است. خرید کاسمیرو یکی از نقاط عطف مهم یونایتد در دوران تازه به حساب می‌آید.

مارکوس، نابغه‌ای که برگشت

یکی از مشکلات کلیدی یونایتد در فصل گذشته، افت فاحش مارکوس رشفورد بود. حتی خیلی‌ها باور داشتند که این ستاره دیگر تمام شده و هرگز درخشش قبلی‌اش را تکرار نخواهد کرد. رشفورد حتی در شروع این فصل هم متزلزل نشان داد و در رقابت‌های جام جهانی نیز نیمکت‌نشین شد. با این وجود بازگرداندن او به فرم رویایی گذشته، ماموریتی کاملا موفقیت‌آمیز برای تن‌هاگ به شمار می‌رود. او مارکوس را هم به لحاظ ذهنی و هم از نظر روحی، احیا کرد.

او شرایطی را فراهم آورد که این بازیکن شماره 10، دوباره به یکی از بهترین مهره‌های تیم تبدیل شود و درخشش را از سر بگیرد. مارکوس از نظر آماری، بهترین فصلش را در یونایتد سپری می‌کند و هنوز زمان نسبتا زیادی تا پایان دیدارهای این تیم باقی مانده است. او با این درخشش، به همه نشان داده که پایان دوران درخشش‌اش در یونایتد، فقط یک گمان بیهوده بوده است. مارکوس حالا دوباره همان ستاره‌ای است که منچستری‌ها برای دیدنش در زمین، سرودست می‌شکستند.

این تیم چطور کامل می‌شود؟

اما یک سوال بزرگ دیگر هم وجود دارد. این تیم چطور کامل خواهد شد؟ به نظر می‌رسد شیاطین سرخ برای رسیدن به تکامل، به جذب یک مهاجم نوک گلزن و دونده نیاز دارند. نیازی که فعلا با وخورست برطرف نشده است. یونایتد باید در این بخش از زمین تقویت شود و بازیکنی داشته باشد که رشفورد و سانچو، بتوانند در دو طرف او با آزادی عمل زیادی به میدان بروند. اگر این تغییر رخ بدهد، باشگاه از شانس خوبی برای قهرمانی در لیگ برتر برخوردار خواهد شد. گلیزرها به زودی این تیم را می‌فروشند و باشگاه با پول‌های جدید، فرصت ایده‌آلی برای بستن یک تیم کهکشانی خواهد داشت.