آریا طاری

معلوم نیست جواد نکونام این روزها دقیقا از چه چیزی گلایه دارد. از اینکه باشگاه فولاد همه بازیکنان مدنظرش را در طول فصل به خدمت گرفته است؟ از اینکه فهرست این تیم از شدت خریدها پر شده و دیگر جایی برای بازیکنان تازه ندارد؟ این روش مربیگری نکونام است که اساسا همه چیز را به باد انتقاد می‌گیرد و همیشه خودش را از شرایط، ناراضی نشان می‌دهد.

در واقعیت اما شاید این مدیران فولاد هستند که باید از نتایج ضعیف این تیم در لیگ برتر ناراضی باشند. تیمی که با این همه ستاره، در دو بازی رفت و برگشت این فصل موفق به شکست دادن نفت آبادان پایین جدولی نشده است.

ناراضی بودن، ظاهرا درس اول کی‌روش برای نکونام بوده است. چراکه مربی جوان ایرانی هم درست به سبک مربی مشهور پرتغالی، همیشه خودش را ناراضی و ناراحت نشان می‌دهد.

حتما به خاطر دارید که کارلوس کی‌روش چطور به خاطر غیبت دو روزه شجاع خلیل‌زاده و محمدحسین کنعانی‌زادگان قبل از جام جهانی، شهر را به هم ریخته و برنامه آماده‌سازی تیم ملی را به طور کلی زیر سوال برده است. او در حالی این کار را کرد که تصمیم داشت این دو نفر را روی نیمکت بنشاند. در حقیقت خود کی‌روش هم می‌دانست که این دو بازیکن جایی در نقشه‌هایش ندارند اما از نام آنها استفاده کرد تا برای تیم ملی توجه بخرد و به حرکت روی مدار نارضایتی ادامه بدهد.

حالا این، حکایت جواد نکونام است که مدعی شده شرایط لازم در فولاد برای نتیجه گرفتنش مهیا نیست. آیا نکو کمی زود به سراغ بهانه‌های کی‌روشی نرفته است؟ کارلوس قبل از آمدن به فوتبال ایران، رزومه بزرگی برای خودش ساخته بود و روی نیمکت‌های یونایتد و رئال مادرید نشسته بود. طبیعتا فوتبال ایران هم با بهانه‌های این مربی کنار می‌آمد. پذیرفتن این بهانه‌ها از یک مربی جوان داخلی اما اصلا ساده به نظر نمی‌رسد.

جواد از شروع این فصل روی مهره‌های زیادی دست گذاشته و موفق به جذب همه آنها نیز شده است. اینکه بعضی از این خریدها اشتباه بوده‌اند هم تقصیر مدیران فولاد است؟ آیا خود او نباید در زمان جذب بازیکنان جدید، دقت بیشتری به خرج می‌داد؟ سوال بعدی هم این است که اساسا چرا جواد این همه اصرار به پر کردن فهرست تیم دارد؟ چرا فولاد باید آنقدر بازیکن داشته باشد که مدافع مهمی مثل موسی کولیبالی، از فهرست تیم برای نیم‌فصل دوم خط بخورد؟

جواد نکونام در ابتدای فصل، یک طوفان اساسی در اهواز به راه انداخت. او احسان پهلوان و سعید آقایی را که در فهرست مازاد باشگاه پرسپولیس قرار داشتند، جذب کرد. سپس به سراغ وریا غفوری رفت.  کاپیتان استقلال به دلایلی نمی‌توانست در این تیم بماند و در نهایت نیز راهی فولاد شد.

نکو همبازی سابقش در تیم ملی یعنی اشکان دژاگه را نیز بعد از چندین ماه دوری از فوتبال جذب کرد. کریستوفر کنت برای خط دروازه از سپاهان خریداری شد، فرشید اسماعیلی برای بازی در فولاد از قطر به تهران آمد، دو بازیکن بااستعداد یعنی مجید علیاری و یونس دلفی هم به این باشگاه پیوستند و علی قربانی نیز از آذربایجان، به خط حمله فولاد ملحق شد.  

پرونده نقل و انتقالات باشگاه البته با همین خریدها بسته نشد. فولاد به محض باز شدن پنجره زمستانی، سعید واسعی را خرید و سپس به سراغ روبرتو تورس رفت. چهره نام‌‎آشنای اوساسونا، دومین خرید اسپانیایی نکو برای فولاد بود. چطور ممکن است یک مربی با این همه خرید در یک فصل، همچنان از شرایط ناراضی باشد؟ او به اندازه یک تیم کامل برای فولاد بازیکن خریده و در عین حال، قرارداد ستاره‌های زیادی را هم تمدید کرده است. این اشتباه شخص نکونام بوده که در مورد بعضی از بازیکنان، تصور درستی نداشته و تیم را بیش از حد مسن کرده است.

با این حال با وجود خرید همه این ستاره‌ها، اوضاع فولاد در جدول رده‌بندی لیگ برتر اصلا خوب نیست. خیلی‌ها انتظار داشتند فولاد خوزستان، مدعی جدی قهرمانی در این فصل باشد اما این تیم خیلی زود از کورس رقابت خارج شد. با وضعیت و نتایج این روزها، فولاد حتی شانس چندانی برای رسیدن به سهمیه آسیایی ندارد و این یک شکست بزرگ برای جواد به شمار می‌رود. شاید به همین خاطر است که او دوست دارد حواس‌ها را به سمت دیگری ببرد و توجه‌ها را از روی خوش بردارد.

جواد نکونام مدام از حریف تیمش در آسیا صحبت می‌کند و تلاش به خرج می‌دهد تا این تیم را به عنوان یک تیم قدرتمند و پرستاره معرفی کند. با یک جست‌وجوی ساده اما می‌توان فهمید که باشگاه الفیصلی فصل گذشته از لیگ عربستان سقوط کرده و حالا در دسته اول این کشور حضور دارد!

این همه ترس و نگرانی برای روبه‌رو شدن با تیمی که حتی در لیگ اصلی عربستان نیست، از کجا نشات می‌گیرد؟ آیا مردی که تا دیروز گزینه هدایت استقلال و تیم ملی بوده، واقعا برای نبردهای سخت و بزرگ ساخته نشده است؟


پایان قصه وریا در اهواز

در روزهای اخیر شایعات زیادی در مورد برخی از ستاره‌های فولاد رسانه‌ای شده و حالا این شایعات در حال تبدیل شدن به واقعیت است. برهمین اساس روز گذشته اکثر رسانه‌ها خبر از قطعی شدن جدایی وریا غفوری از فولاد دادند و مدعی شدند با نظر جواد نکونام، نام این بازیکن در فهرست مازاد قرار گرفته است. ستاره‌ای که در ابتدای فصل گفته می‌شد به دلایل غیرفوتبالی و به خاطر فعالیت‌های اجتماعی‌اش در فضای مجازی، شانس تمدید قرارداد با استقلال را از دست داده و مجبور به ترک تیم محبوبش شده، حالا پس از یک‌نیم فصل نه‌چندان جذاب از فولاد هم کنار گذاشته شده است. به هر حال این ستاره در مدت زمان حضورش در فولاد، چند روزی حضور در بازداشت را هم تجربه کرد تا خبر کنار گذاشته شدنش از تیم اهوازی، بازتاب فراوانی در رسانه‌های داخلی و حتی بین‌المللی داشته باشد. براساس اخبار منتشر شده، غفوری به زودی راهی مسجدسلیمان می‌شود تا فوتبالش را با نفت این شهر ادامه دهد. البته این اتفاق در شرایطی رخ خواهد داد که این بازیکن بتواند با نفتی‌ها قرارداد امضا کند و برای یک‌نیم فصل شاگرد رضا عنایتی شود.