مها جم قرمز ،  هافبک آبی!

پنجره زمستانی نقل و انتقالات فوتبال ایران این بار بسیار کوتاه خواهد بود. چراکه نیم‌فصل دوم به سرعت شروع می‌شود و با توجه به تعطیلات طولانی‌مدت جام جهانی، اساسا زمانی برای ایجاد تغییرات گسترده در باشگاه‌ها وجود ندارد. با این حال بسیاری از مربیان در پایان هفته پانزدهم لیگ تاکید داشته‌اند که به دنبال خداحافظی با چند بازیکن و تقویت تیم‌شان هستند. زمزمه‌های نقل و انتقالاتی حالا شدت گرفته‌اند و به نظر می‌رسد ظرف چند روز آینده، خبرهای جذابی در این مورد شنیده شوند.

آریا رهنورد

 

نکو    و   اسپانیا؛ داستانی که تکرار شد

اولین خرید زمستانی مهم فوتبال ایران را جواد نکونام انجام داد. او برای دومین بار از زمان پیوستن به فولاد، به سراغ فوتبال اسپانیا رفت و از این کشور برای تیمش بازیکن خرید. جواد که سابقه زیادی در فوتبال اسپانیا دارد، این بار به سراغ تیم سابقش اوساسونا رفته و یکی از مهره‌های شناخته‌شده این تیم را به خدمت گرفته است. خرید قبلی او از فوتبال اسپانیا اصلا موفقیت‌آمیز نبود. ایبای گومز از بیلبائو جذب شد تا در لیگ قهرمانان با لباس فولاد بدرخشد اما او اصلا آماده به نظر نمی‌رسید و حتی یک بازی کامل برای این تیم انجام نداد. حالا فولادی‌ها نگران این هستند که خرید جدیدشان نیز به سرنوشت بازیکن قبلی دچار شود. با این حال این بازیکن ظاهرا انگیزه‌های زیادی برای درخشیدن در فوتبال ایران دارد. خرید تازه فولاد، هافبک 33 ساله متولد پامپلونا است. «روبرتو تورس» همه عمرش را در باشگاه اوساسونا سپری کرده و در بین هواداران این باشگاه محبوبیت زیادی دارد. او با انگیزه از علاقه‌اش برای تجربه یک چالش جدید حرف زده و از اینکه قصد دارد به کشوری برود که حتی زبانش را هم بلد نیست و هیچ چیز در موردش نمی‌داند. روبرتو هشت فصل در لالیگا بازی کرده و یک هافبک کاملا استاندارد به نظر می‌رسد. او با اوساسونا سابقه قهرمانی سطح دوم فوتبال اسپانیا را نیز دارد و در مجموع 349 بار در دیدارهای رسمی برای این تیم به میدان رفته است. اضافه شدن این بازیکن، وزن تجربه را در خط میانی فولاد بالا می‌برد. اگرچه مشکل میانگین بالای سنی را در این تیم حل نمی‌کند. آنها نفراتی مثل نیک‌نفس، سیامک نعمتی، رشید مظاهری و ابوالفضل رزاق‌پور را نیز مدنظر قرار داده‌اند و اگر موفق به جذب همه این ستاره‌ها شوند، یک ترکیب کهکشانی در لیگ برتر خواهند ساخت. به نظر می‌رسد پاتوسی، سعید آقایی و علی قربانی نیز باشگاه فولاد را ترک خواهند کرد.

گل گهر تیم کاملی را روانه لیگ بیست و دوم کرده اما ژنرال به دنبال جذب یک وینگر برای بالا بردن سرعت تیم در کناره‌ها است و برای این کار شاگرد سابقش در سپاهان یعنی محمدرضا حسینی را مدنظر دارد

پرسپولیس؛ از دفاع تا حمله

تیم یحیی تا امروز یک خرید برای نیم‌فصل دوم انجام داده و عیسی آل‌کثیر را جایگزین یورگن لوکادیا کرده است. هنوز هیچ‌کس نمی‌داند که آیا خرید دیگری برای این تیم در کار خواهد بود یا نه. یحیی در شروع فصل تصمیم داشت از وحید امیری در پست دفاع چپ استفاده کند اما کمبود مهره‌های هجومی، وحید را به جلوی زمین برد و علی نعمتی را در این پست قرار داد. شاید قرمزها در زمستان به دنبال خرید یک مدافع چپ تخصصی بروند. البته زمزمه‌های حضور سامان فلاح نیز در این تیم شنیده می‌شود اما این اتفاق حداقل تا پایان این فصل کمی دور از انتظار است. شاید پرسپولیس یک مهاجم دیگر نیز اضافه کند. از علی علیپور به عنوان یکی از گزینه‌های این تیم نام برده می‌شود اما هنوز هیچ مذاکره‌ای بین این بازیکن و باشگاه شکل نگرفته است. شاید هم عیسی تبدیل به اولین و آخرین خرید نیم‌فصل این باشگاه شود.

ساپینتو و انقلاب در خط میانی

مرد اول نیمکت استقلال اصلا از وضعیت خط میانی تیمش راضی نیست و در زمستان به سراغ جذب یک هافبک خلاق خواهد رفت. غلامرضا ثابت‌ایمانی از پیکان یکی از گزینه‌های جدی این باشگاه به حساب می‌آید. شاید ریکاردو به همین هافبک نیز بسنده نکند و دو بازیکن را به خط میانی تیمش اضافه کند. این احتمال نیز وجود دارد که محمد حسینی و کاوه رضایی دوباره در پایان قرارداد قرضی با تراکتور به استقلال برگردند. بازیکنانی که در شروع فصل تنها به خاطر پر بودن فهرست از استقلال جدا شدند. از بین نفرات فعلی تیم نیز احتمالا آمانوف و نیک‌نفس را باید جداشده‌های قطعی استقلال در پنجره نقل و انتقالات زمستانی فوتبال ایران بدانیم.

جواد نکونام برای دومین بار از زمان پیوستن به فولاد، به سراغ فوتبال اسپانیا رفت و از این کشور برای تیمش بازیکن خرید. «روبرتو تورس» که همه عمرش را در باشگاه اوساسونا سپری کرده، از علاقه‌اش برای تجربه یک چالش جدید حرف زده

ژنرال در جست‌وجوی وینگر

تیم امیر قلعه‌نویی در این فصل عالی ظاهر شده و اگر در دیدار معوقه به برتری برسد، تنها دو امتیاز با صدرنشین فاصله خواهد داشت. گل گهر تیم کاملی را روانه لیگ بیست و دوم کرده اما ژنرال به دنبال جذب یک وینگر برای بالا بردن سرعت تیم در کناره‌ها است و برای این کار شاگرد سابقش در سپاهان یعنی محمدرضا حسینی را مدنظر دارد. بازیکنی که این فصل نقش پررنگی در سپاهان نداشته است. با این حال بعید است که طلایی‌ها به همین سادگی به یکی از رقبای جدی‌شان در مسیر قهرمانی بازیکن بدهند. گل گهر شرایط امید حامدی‌فر را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد. بازیکنی که هرگز در استقلال فرصتی برای عرض اندام به دست نیاورده است.

فهرست مرموز آقای مورایس

سپاهان در شروع فصل آنقدر بازیکن خرید که شاید این تیم برای نیم‌فصل دوم اصلا نیازی به تقویت‌ شدن نداشته باشد. با این وجود مورایس در آخرین کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد که تیمش مهره‌های جدیدی لازم دارد. فعلا همه چیز در مورد سپاهان مرموز به نظر می‌رسد. جدایی مظاهری از این تیم تقریبا قطعی شده و مغانلو هم پیشنهادهای زیادی دارد. سپاهانی‌ها اما هنوز مذاکره جدی با هیچ بازیکنی را در لیگ برتر کلید نزده‌اند و یا اینکه حداقل این مذاکره را رسانه‌ای نکرده‌اند.

مسعود و ساکت، پیوندی که برقرار می‌شود

پس از شکست وحشتناک روبه‌روی پرسپولیس، حمید مطهری به شدت عصبانی به نظر می‌رسید. او تاکید داشت که به زودی تغییراتی در تیمش به وجود می‌آورد. اولین تغییر نیز جدایی رسمی مسعود شجاعی بعد از چند سال حضور در این باشگاه بود. ظاهرا مسعود قرار است به هوادار برود و دوباره شاگرد ساکت الهامی شود. اتفاقی که برای سومین بار رخ می‌دهد. این دو نفر کنار هم در باشگاه تراکتور حضور داشتند و این باشگاه را قهرمان رقابت‌های جام حذفی کردند. مدتی بعد آنها در نساجی نیز در یک تیم قرار گرفتند و این تیم نیز قهرمان جام حذفی شد. حالا ظاهرا الهامی تصمیم دارد برای بردن جام حذفی روی نیمکت هوادار، مسعود شجاعی را دوباره به خدمت بگیرد. مسعود دیگر به پایان دوران فوتبالش نزدیک شده و حالا رفته رفته باید به خداحافظی فکر کند. او البته در همین سن و سال، تجربه مدتی سرمربیگری در تراکتور را نیز داشته است.

سیدمهدی ستاره می‌خواهد

بدون تردید آلومینیوم اراک یکی از بهترین تیم‌های نیم‌فصل اول لیگ برتر ایران بوده است. تیمی که به خصوص در فاز دفاعی بسیار خوب ظاهر شد و عملکرد درخشانی داشت. با این حال تیم رحمتی تیم جوانی به نظر می‌رسد و برای نتیجه گرفتن در لیگ به تجربه بیشتری نیاز دارد. به همین خاطر است که سیدمهدی قصد دارد دو همبازی سابقش در شهرخودرو را به تیم اضافه کند. امین قاسمی‌نژاد و محمدرضا خلعتبری، گزینه‌های این مربی برای اضافه شدن به تیم در زمستان هستند. دو بازیکنی که بدون شک تجربه تیم را به شکل قابل توجهی افزایش خواهند داد.

پاکدل به جای منشا

جدایی منشا از مس رفسنجان بعد از زدن تنها یک گل در این فصل، کاملا محتمل به نظر می‌رسد. او یکی از ناامیدکننده‌ترین چهره‌های این فصل لیگ برتر بوده است. مس رفسنجان قصد دارد به جای این بازیکن، مهاجم دیگری را به تیم اضافه کند. گزینه جدی آنها نیز مهاجم نیمکت‌نشین پرسپولیس، حامد پاکدل است. بازیکنی که در این فصل حتی موفق به زدن یک گل برای قرمزها نیز نشده اما فرصت چندانی هم برای بازی به دست نیاورده است. جالب اینکه یحیی معمولا پاکدل را حتی زودتر از عبدی به زمین می‌فرستد. باید دید که مربی قرمزها چه موضعی مقابل این پیشنهاد خواهد داشت. اگر به جز عیسی مهاجم دیگری به تیم اضافه نشود، بعید به نظر می‌رسد که یحیی با این پیشنهاد موافقت کند.