آریا طاری

بردن یک بازی پایاپای با یک ضربه پنالتی در آخرین لحظات، تجربه‌ای است که قبلا هم چند بار در این فصل برای استقلال تکرار شده است. مهم‌ترین موضوع این است که آنها زمین مسابقه را به عنوان تیم برنده ترک کنند. حتی در روزهایی که شبیه به تیم‌های برنده بازی نمی‌کنند. این یک بازی نزدیک و حساس بین استقلال و نفت بود و هر دو تیم نیز در جریان بازی چند موقعیت به دست آوردند. سرانجام اما استقلال باز هم با خونسردی همیشگی کوین یامگا پشت نقطه پنالتی، تساوی را با برد عوض کرد و تبدیل به دومین تیم برنده این هفته لیگ برتر شد.

 

صالح، پست جدید و دست جادویی!

درست همانند نیمه دوم دربی، سرمربی استقلال تصمیم گرفت در این نبرد نیز به صالح حردانی در سمت چپ خط دفاعی بازی بدهد. او که یامگا را در زمین عقب‌تر برده بود و از این بازیکن به عنوان مدافع کناری سمت راست استفاده می‌کرد، به جای استفاده از جعفر سلمانی، تصمیم به استفاده از صالح در سمت راست خط دفاعی گرفت. حردانی در این نبرد هم نمایش خوبی داشت و نشان داد که توانایی بازی در هر دو سمت خط دفاعی تیمش را دارد. این موضوع برای فیکس ماندن او در استقلال نیز بسیار حیاتی به نظر می‌رسد. حردانی در جریان این بازی یک خطای هند هم انجام داد و جلوی ضدحمله نفت را گرفت. او بسیار خوش‌شانس بود که داور در این صحنه به سراغ کارت قرمزش نرفت. به نظر می‌رسید داور در چنین صحنه‌ای باید صالح را از زمین اخراج می‌کرد اما حردانی بعد از سد کردن ضدحمله حریف، در زمین باقی ماند و با یک کارت زرد، به مسابقه ادامه داد.

 

بازگشت زوج سرباز

نکته جالب این مسابقه در خط دفاعی استقلال، استفاده همزمان از سیاوش یزدانی و محمدحسین مرادمند بعد از مدت‌ها بود. دو بازیکنی که اواسط فصل گذشته سرباز شدند و به ملوان رفتند اما حتی یک بازی برای این تیم انجام ندادند و بعد از مدتی سرانجام به استقلال برگشتند. حالا برای اولین بار از شروع این فصل، ساپینتو یک بازی را با حضور همزمان این دو نفر در قلب دفاع شروع کرد و رافا سیلوا را روی نیمکت فرستاد. ظاهرا این مربی از عملکرد سیلوا در دربی راضی نبود و همین مساله موجب شد زوج فصل گذشته خط دفاعی دوباره در استقلال ظاهر شوند.

 

نوبت پدیده رسید

ریکاردو ساپینتو بالاخره تصمیم گرفت از ستاره جوان تیمش در ترکیب استفاده کند. او در دقایقی از نبرد با صنعت نفت آبادان به امیرعلی صادقی بازی داد. فوتبالیستی که در اردوی پیش‌فصل استقلال درخشیده بود و از سوی کارلوس کی‌روش به همراه چند بازیکن جوان دیگر به تیم ملی نیز دعوت شد و در این تیم هم عملکرد خوبی داشت. صادقی می‌تواند یکی از پدیده‌های استقلال باشد. او فصل گذشته با تصمیم فرهاد مجیدی به این باشگاه ملحق شد اما فرصت چندانی برای بازی به دست نیاورد. شاید در ادامه هفته‌های این فصل، فرصت بیشتری در اختیار این بازیکن قرار بگیرد.

 

آرمان یعنی ناجی

سجاد شهباززاده با شروع کردن یک حرکت خطرناک در زمین حریف، نقش مهمی در اعلام پنالتی به سود استقلال داشت اما این پنالتی‌ را آرمان رمضانی برای تیمش گرفت. بازیکنی که بارها و بارها در آخرین لحظات نبردهای نزدیک به کمک تیمش آمده است. آرمان این فصل با بدشانسی‌های زیادی روبه‌رو بود و مدت بسیار زیادی را با مصدومیت سپری کرد اما بازگشت او به ترکیب تیم، برای خودش و برای استقلال خوش‌یمن به نظر می‌رسید. آرمان باز هم موثر ظاهر شد و توانست در لحظات پایانی یک بازی سخت، تیمش را صاحب یک موقعیت مسلم برای رسیدن به گل برتری کند.

 

تاوارس و امیدواری در برزیل

اولین مسابقه خانگی تاوارس با نفت، به شکست انجامید اما بدون شک نمایش تیم او در این دو جدال بسیار امیدوارکننده بوده است. نفت بعد از حضور مربی جدید، دیگر شبیه تیم‌های سقوط کننده نیست. آنها روبه‌روی استقلال فوتبال بسیار خوبی بازی کردند و حتی می‌توانستند برنده مسابقه نیز باشند. اگر نفت همین فوتبال را در هفته‌های بعدی نیز به نمایش بگذارد، شانس بقای این تیم در رقابت‌های لیگ برتر بسیار بیشتر خواهد شد. فعلا نفت نشانه‌های امیدوارکننده را از خودش بروز داده و شاید به زودی بتواند خودش را از رده‌های انتهایی جدول لیگ برتر جدا کند.

 

ایرپاد به جای سیستم صوتی

نه‌تنها هنوز در فوتبال ایران خبری از کمک‌داور ویدئویی نیست، بلکه همان امکانات قبلی داورها در ایران نیز آب رفته‌اند! در جریان دیدار حساس نفت و استقلال داورها به جای سیستم صوتی، با ایرپاد با هم در ارتباط بودند و اساسا از تماس استفاده می‌کردند. این موضوع برای لیگی که اسم حرفه‌ای را روی خودش گذاشته، یک فاجعه تمام‌عیار است. این موضوع به تنهایی نشان می‌دهد که چرا نباید انتظار پیشرفت از رقابت‌های لیگ برتر و بهبود سطح داوری‌های این لیگ را داشته باشیم.