آریا رهنورد

با پایان جام جهانی 2022 قطر، لیگ‌ها کم کم از سر گرفته می‌شوند. در ایران هم مسابقات از هفته دوازدهم ادامه پیدا می‌کند که در مهم‌ترین دیدار هفته، استقلال و پرسپولیس به مصاف هم می‌روند. دیداری که به نظر نمی‌رسد پرهیجان باشد. چراکه این بازی وسط هفته، بدون تماشاگر و البته در آلوده‌ترین روزهای پایتخت برگزار می‌شود.

دربی شماره 99 قرار بود قبل از جام جهانی برگزار شود اما با تاخیری طولانی مواجه شد و در حالی که انتظار می‌رفت به دلیل آلودگی هوا که منجر به تعطیلی مدارس هم شده، بار دیگر تاریخ مسابقه تغییر کند، درنهایت تصمیم به برگزاری بازی در همین تاریخ گرفته شد. نبودن تماشاگران هم بخش بزرگی از جذابیت بازی را می‌گیرد. پیش از این کرونا باعث شده بود چند دربی آخر با سکوهای خالی برگزار شود اما حالا که خبری از کرونا نیست، مشکلات دیگری درهای ورزشگاه آزادی را روی هواداران بسته است.

استقلال و پرسپولیس در حالی امروز مقابل هم قرار می‌گیرند که در جدول رده‌بندی در همسایگی همدیگر هستند. پرسپولیس با 24 امتیاز صدرنشین جدول رده‌بندی است و استقلال با 22 امتیاز در رده دوم دیده می‌شود. تشابه دو تیم اما تنها به جایگاه‌شان در جدول محدود نمی‌شود. در 11 بازی گذشته پرسپولیس 11 گل به ثمر رسانده و استقلال 12 بار دروازه رقبا را باز کرده است. موضوعی که نشان می‌دهد هر دو تیم در فاز هجومی عملکردی شبیه به هم داشته‌اند. هرچند انتظار می‌رفت استقلال که مهاجم‌های زیادی را به خدمت گرفت، در مقایسه با پرسپولیس که با مشکل بازیکن در خط حمله لیگ را آغاز کرد، گل‌های بیشتری به ثمر برساند.

در فاز دفاعی اما شرایط دو تیم کمی متفاوت به نظر می‌رسد. پرسپولیس که در پنج قهرمانی متوالی‌اش صاحب یکی از بهترین خط دفاع‌های لیگ بود، اقتدارش در دفاع را دوباره به دست آورده و تنها سه گل دریافت کرده است. اما در کارنامه استقلال 6 گل خورده ثبت شده است. باید دید در تعطیلات جام جهانی، دو تیم چگونه خطوط حمله و دفاع خود را برای دربی آماده کرده‌اند.

در بازی امروز، پرسپولیسی‌ها باید مواظب شوت‌زنی رقیب باشند. استقلال با میانگین 14 شوت در هر بازی، تیم اول لیگ است و این آمار برای پرسپولیس 8.5 شوت در هر بازی است. اگر دقت شوت‌های استقلالی‌ها بیشتر شود، گل‌های بیشتری هم به نام استقلال ثبت می‌شوند.  در مالکیت توپ و دقت پاس، برتری با شاگردان یحیی گل‌محمدی است. 57 درصد برای استقلال و حدود 60 درصد مالکیت برای پرسپولیس تا این‌جای فصل ثبت شده است و بازیکنان قرمز هم با حدود سه درصد پاس صحیح بیشتر، پاسورهای بهتری بودند. در بازی‌های هوایی که جزو نقطه ضعف‌های تیم سرخپوش است، پرسپولیسی‌ها حدود 54 درصد در این نبردها پیروز بودند و این عدد برای استقلال بیش از 60 درصد است. با این حال هیچ‌کدام از این آمارها نمی‌تواند پیش‌بینی دقیقی از برنده دربی بدهد.

این بازی همچنین سه غایب بزرگ دارد. یورگن کلودیا، مهاجم هلندی پرسپولیس که یکی از بهترین بازیکنان این تیم تا به اینجای فصل بود، در آستانه مهم‌ترین مسابقه فصل بدون هماهنگی با باشگاه از حضور در تمرین خودداری کرد و به بهانه مشکلات خانوادگی بامداد روز گذشته راهی هلند شد. احتمالا مهدی عبدی که سابقه گلزنی به استقلال را دارد، امروز بار دیگر مقابل این تیم قرار بگیرد. شیخ دیاباته دیگر بازیکن پرسپولیس است که بسیاری منتظر رویارویی او با تیم سابقش در دربی بودند. اما مصدومیت شیخ او را به تماشاچی این مسابقه تبدیل کرده است. در تیم آبی‌پوش هم ابوالفضل جلالی که اخیرا با مصدومیت مواجه شده و حضور منظمی در تمرینات نداشته، احتمالا به بازی امروز نمی‌رسد. در هر حال با هر شرایطی و هر غایبی، دربی همیشه بازی حساسی بوده است. باید دید دو تیم امروز به تساوی رضایت می‌دهند یا مسابقه با برنده به پایان می‌رسد.