نگار رشیدی

بازی‌های کشورهای اسلامی رسما در آخرین ساعت سه‌شنبه افتتاح شد تا ورزشکاران با شور و هیجان بیشتری وارد میدان مسابقه شوند. هرچند اگر میزبانی ترکیه کیفیت بهتری داشت و ورزشکاران و البته تیم‌های رسانه‌ای در شرایط بهتری قرار داشتند، حتما کیفیت بهتری از رقابت‌ها را شاهد بودیم. همان ابتدا که با توجه به گرمای شدید هوا، کمیته ملی المپیک برای اتاق ورزشکاران خود پنکه خرید، مراسم افتتاحیه هم در ساده‌ترین حالت ممکن برگزار شد و در سالن‌های مسابقات خبری از آب برای اهالی رسانه نیست! با این حال ورزشکاران کشورمان تلاش دارند با مدال‌های خوشرنگی کار خود را در این تورنمنت به پایان برسانند.

تا قبل از مراسم افتتاحیه که تعدادی از مسابقات برگزار شد، ایران هم استارت مدال‌آوری را زد. بهنام آرین دوچرخه‌سوار ایران دو مدال نقره به دست آورد، در پاراشنا سینا ضیغمی‌نژاد یک طلا، یک نقره و یک برنز، شاهین ایزدیار دو مدال نقره و‌ محمد کریم‌زاده مدال برنز به دست‌ آوردند. بچه‌های پاراشنا اما به این مدال‌ها کفایت نکردند. در ادامه مسابقات در ماده ۵۰ متر آزاد، شاهین ایزدیار به مدال طلا دست یافت و ضیغمی‌نژاد نقره‌ای شد. همچنین در ۱۰۰ متر قورباغه، ضیغمی‌نژاد طلایی شد و ایزدیار روی سکوی دوم ایستاد.

مسابقات جذاب تنیس روی میز هم پیش از مراسم افتتاحیه برگزار شد. در بخش انفرادی این مسابقات ندا شهسواری کاپیتان تیم ملی تنیس روی میز زنان ایران به فینال رسید اما موفق نشد نامش را در فهرست طلایی‌ها جا بدهد. او در گام آخر به مصاف ایلماز از ترکیه رفت و با قبول شکست سه بر دو، به مدال نقره بسنده کرد. مسابقات انفرادی مردان اما بسیار پرهیجان دنبال شد. در غیاب نوشاد عالمیان که از بخش انفرادی انصراف داد، امیرحسین هدایی و نیما عالمیان دست به راکت شدند و با شکست رقبای‌شان به فینال رسیدند. درنهایت در یک فینال تمام‌ایرانی این هدایی بود که توانست مدال طلا را به گردن بیاویزد و به هم‌تیمی‌اش مدال نقره را تقدیم کند.

رقابت‌های دوومیدانی اما یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین مسابقات کاروان کشورمان بود. جایی که حسن تفتیان و فرزانه فصیحی وارد پیست شدند و اتفاقات مهمی را تجربه کردند. تفتیان که سال‌ها برای ثبت رکورد زیر 10 ثانیه تمرین کرده، در قونیه توانست این رکورد را ثبت کند اما استاندارد نبودن سرعت باد باعث شد که هیچ رکوردی به نام او ثبت نشود. تفتیان با ثبت زمان 9.88 علاوه بر شکستن رکورد ایران به عنوان نفر اول گروه به مرحله نیمه‌نهایی رسید اما استاندارد بودن بیش از اندازه باد برای مدال‌آوری به کمک او نیامد. سریع‌ترین مرد ایران در نیمه‌نهایی با ثبت زمان ۱۰.۰۵ ثانیه دوم شد و به فینال رسید و در گام آخر با ثبت زمان ۱۰.۰۲ ثانیه رکورد ملی ماده ۱۰۰ متر را شکست اما پنجم شد و موفق به کسب مدال نشد.

مدال نقره فصیحی اما برایش ماندگار شد. او در حالی روی سکوی این مسابقات رفت که بعد از مرحله نیمه‌نهایی دچار عارضه تنفسی شد. طبق توصیه کادر درمان او باید خودش را به مرکز درمانی می‌رساند اما این ورزشکار تصمیم گرفت راه پیست را در پیش بگیرد و برای مدال بجنگد. درنهایت فصیحی با رضایت خود در فینال شرکت کرد تا بعد از مسابقه آخرش به مرکز درمانی برود. او درنهایت با حد نصاب ۱۱.۱۲ ثانیه رکورد ملی ایران در ماده ۱۰۰متر را شکست و به مدال نقره رسید.

مسابقات امروز برای کاروان ایران در 11 رشته ژیمناستیک، تنیس روی میز، والیبال مردان، کشتی آزاد، هندبال زنان، تکواندو، پاراتیروکمان، تیراندازی تراپ، دوچرخه‌سواری جاده، پاراشنا و دوومیدانی دنبال می‌شود.