آریا     رهنورد

تصمیم هیات رییسه فدراسیون فوتبال بعد از سپری کردن همه ماجراهای جنجالی مربوط به نیمکت تیم ملی، ابقای دراگان اسکوچیچ تا پایان جام جهانی 2022 بود. سخنگوی هیات رییسه این تصمیم را به قرارداد اسکوچیچ و ملاحظات خاص فدراسیون ربط داده اما نه این قرارداد آنقدر سنگین است که نگرانی خاصی بابت آن وجود داشته باشد و نه ملاحظات فدراسیون آنقدر جدی هستند. حقیقت آن است که گزینه‌های داخلی جانشینی اسکو، به فدراسیون پاسخ منفی داده‌اند و از طرفی نزدیک بودن انتخابات فدراسیون، دست هیات رییسه را برای ایجاد هر تغییری روی نیمکت بسته است.

یکی از دلایل کلیدی ابقای اسکوچیچ، پاسخ منفی مربیان ایرانی به پیشنهاد حضور در تیم ملی بوده است. ظاهرا هیچ‌کس علاقه‌ای به کار کردن با فدراسیون ماجدی ندارد

این تصمیم دائمی است؟

اولین سوالی که در مورد ابقای اسکوچیچ ایجاد می‌شود، سوال بسیار ساده‌ای است. آیا این تصمیم دائمی خواهد بود؟ هیچ‌کس جواب روشنی برای این سوال ندارد. احسان اصولی تاکید داشته که دراگان تا پایان جام جهانی سرمربی تیم ملی است اما خیلی‌ها تصمیم ابقای اسکوچیچ را به انتخابات پیش روی فدراسیون ربط می‌دهند و معتقدند عدم ایجاد تغییر روی نیمکت، تصمیم فدراسیون بعدی بوده است! اگر واقعا فدراسیون بعدی تصمیم به تغییر کادر فنی تیم ملی بگیرد، دست به یک ریسک دیوانه‌وار زده است. چراکه رییس جدید فدراسیون هشتم شهریورماه انتخاب می‌شود و آخرین اردوی جدی قبل از برگزاری جام جهانی بیست و هشتم همان ماه خواهد بود. اگر یک اردوی اروپایی برای تیم ملی در نظر گرفته شود، کار ویزای بازیکن‌ها باید خیلی زودتر به روال بیفتد. یعنی فدراسیون جدید فقط به اندازه چند روز برای انتخاب مربی تازه و معرفی فهرست جدید تیم ملی فرصت دارد. تغییر دادن سرمربی در فاصله یک ماه و نیم تا جام جهانی، اصلا یک تصمیم عادی نیست. به همین خاطر انتظار می‌رود که ابقای اسکوچیچ در تیم ملی یک تصمیم دائمی باشد. بعید است که هیچ فدراسیونی در آن فاصله کوتاه با شروع جام جهانی، دست به چنین ریسک وحشتناکی بزند.

در نقش کشک!

سال‌ها قبل علی پروین نقش مدیر فنی در فوتبال ایران را با «کشک» قیاس کرده بود و حالا همین نقش را می‌توان برای کمیته فنی نیز در نظر گرفت. این اولین بار نیست که فدراسیون فوتبال در مسیری کاملا مخالف با کمیته فنی قدم برمی‌دارد. جالب است که آنها ماموریت تصمیم در مورد سرمربی تیم ملی را به کمیته فنی محول کردند و آن کمیته هم رای به تغییر اسکوچیچ داد اما این مربی در نهایت در سمتش باقی ماند. شاید اگر کمیته فنی تصمیم به ابقای مربی کروات می‌گرفت، او از سوی فدراسیون برکنار می‌شد! اعضای کمیته فنی آشکارا از این شرایط ناراضی هستند اما حتی یک نفر از آنها علاقه‌ای برای ترک موقعیت فعلی‌اش ندارد. آنها با علم به اینکه هیچ سهمی از تصمیم‌های کلیدی فدراسیون ندارند و حضورشان کاملا دکوری است، همچنان در این موقعیت باقی مانده‌اند.

سرانجام «وقت‌شناس» شدی!

یکی از دلایل کلیدی ابقای اسکوچیچ، پاسخ منفی مربیان ایرانی به پیشنهاد حضور در تیم ملی بوده است. ظاهرا هیچ‌کس علاقه‌ای به کار کردن با فدراسیون ماجدی ندارد. علی دایی اخیرا در یک مصاحبه به صراحت اعلام کرده که با وجود دریافت پیشنهاد رسمی، کار در تیم ملی را نپذیرفته است. موضوعی که نشان می‌دهد شهریار بالاخره بعد از مدت‌ها، وقت‌شناس شده و اهمیت تصمیم‌‌های کلیدی در فوتبال در قامت یک مربی را از همیشه بیشتر کشف کرده است. شاید اگر دایی بعد از آن قهرمانی با سایپا در لیگ برتر به پیشنهاد حضور در تیم ملی پاسخ منفی می‌داد و مثل امروز فکر می‌کرد، حالا به یک مربی بزرگ و بین‌المللی در فوتبال ایران تبدیل شده بود. به هر حال این فقط علی دایی نیست که حاضر نشده این‌چنین در جای اسکوچیچ قرار بگیرد. جواد نکونام نیز ترجیح داده مسیرش را با فولاد دنبال کند و برای حضور در تیم ملی عجله به خرج ندهد. او تا امروز موفقیت را پله به پله پشت سر گذاشته و اصلا علاقه‌ای به تغییر این روند اصولی ندارد. حتی گفته می‌شود که امیر قلعه‌نویی نیز دوست نداشته خودش را در این موقعیت محک بزند. در حقیقت شرایط این روزهای تیم ملی، تفرقه درون رختکن، سستی تصمیم‌های فدراسیون و از همه مهم‌تر فرصت کم باقی مانده تا جام جهانی، مربیان را به وحشت می‌اندازد. آنها دوست ندارند با نتایج ایران در این جام مورد قضاوت قرار بگیرند.

ستاره‌های نگران

ماندن اسکوچیچ، چند بازیکن تیم ملی را نیز بسیار نگران کرده است. مهدی طارمی به عنوان جدی‌ترین مخالف اسکو، اخیرا حتی در یک مصاحبه جهت‌دار نیز شرکت کرد تا تیر خلاص را به سرمربی بزند اما حالا همه چیز تغییر کرده و او باید نگران جایگاهش در تیم باشد. انتقاد مستقیم از سرمربی و البته اعتراف به ارتباط با پسر معاون رییس جمهور، موجب شده بسیاری از هواداران تیم ملی مهدی طارمی را به باد انتقاد بگیرند. او این روزها به شدت تحت فشار است و جایگاه اجتماعی سابقش را در بین هواداران تیم ملی ندارد. به جز او چند ستاره دیگر نیز نگران این هستند که ماندن اسکو، جایگاه‌شان در تیم ملی را با تغییر روبه‌رو کند.