آریا طاری

شاید دربی برگشت، مهم‌ترین مسابقه این فصل فوتبال ایران در مسیر تعیین تیم قهرمان باشد. شاید بازی‌های استقلال و پرسپولیس با سپاهان در نیم‌فصل دوم جذاب و نفس‌گیر باشد اما بدون هیچ شک و تردیدی، «بازی سال» فوتبال ایران رقابت امروز استقلال و گل گهر خواهد بود. مسابقه‌ای با حرارت وحشتناک و حساسیت بالا که بعد از اتفاقات مسابقه رفت دو تیم، حالا در اوج تنش برگزار خواهد شد. یک بازی بزرگ که برنده ‌شدن در آن درست به اندازه قهرمانی لیگ برای هر دو تیم مهم به نظر می‌رسد!

جدال رفت گل گهر و استقلال در سیرجان، یکی از عجیب‌ترین مسابقه‌های این فصل فوتبال ایران بود. ساعاتی قبل از شروع مسابقه بین دو تیم، دو بازیکن خارجی استقلال از شرکت در این بازی منع شدند. تصمیمی که حاشیه‌های بسیار زیادی را به همراه داشت. استقلالی‌ها بعد از این اتفاق، کنایه‌های زیادی در مورد حریف به زبان آوردند و عملا گل گهر را به دست داشتن در این محرومیت خلق‌الساعه متهم کردند. در جریان بازی، اتفاق خاصی رخ نداد و دو تیم با تساوی بدون گل به کارشان پایان دادند اما بعد از این بازی بود که خبر شکایت استقلالی‌ها به خاطر استفاده گل گهر از یک بازیکن غیرمجاز سروصدای زیادی به پا کرد. ماجرا به سوابق ملی بایناما مربوط بود و خیلی زود مشخص شد که سوابق درج شده در مورد این بازیکن حقیقت ندارند. این پرونده پیچیده سرانجام با سه بر صفر شدن مسابقه به سود استقلال به پایان رسید. گل گهر نتیجه دو دیدار دیگر را هم تنها به همین دلیل واگذار کرد تا دیگر مدعی قهرمانی لیگ برتر نباشد. حالا مسابقه با استقلال برای این تیم، یک جدال به شدت انتقامی خواهد بود. یک بازی بزرگ که گل‌گهری‌ها و استقلالی‌ها را در موقعیتی شبیه یک جنگ واقعی روبه‌روی هم قرار می‌دهد. حتی اگر این اتفاقات عجیب در مسابقه رفت دو تیم رخ نمی‌داد، باز هم نبرد فرهاد و امیر حواشی خاص خودش را به همراه داشت. همه می‌دانند که این دو نفر، رابطه چندان دوستانه‌ای با هم ندارند. از زمان انتخاب فرهاد به عنوان سرمربی استقلال، او هرگز روبه‌روی قلعه‌نویی شکست نخورده است. دو برد پیاپی او با استقلال روبه‌روی سپاهان امیر و سکوت نشان ‌دادنش به دوربین‌ها، تصویری است که هنوز از حافظه اهالی فوتبال در ایران پاک نشده است. همه می‌دانند که این دو نفر چقدر به بازی امروز و نتیجه‌اش اهمیت می‌دهند. حساسیت این بازی برای این دو مربی، چیزی فراتر از شرایط جدول لیگ برتر است.

اگر استقلال این فصل حتی یک بار شکست نخورده، گل گهر هم تنها یک بار در زمین مسابقه بازنده بوده است. جدال امروز در حقیقت برخورد تیم‌هایی است که با باختن غریبه هستند و از شخصیت لازم برای درخشیدن در هر مسابقه برخوردارند

استقلالی‌ها در حالی برای نبرد خانگی امروز آماده می‌شوند که دیگر باید با جای خالی دو مدافع میانی تیم‌شان خو بگیرند. مرادمند و یزدانی این فصل را در ترکیب ملوان به پایان خواهند برد. در غیاب این دو نفر، ترکیب سه نفره دانشگر، چشمی و عارف غلامی خط دفاعی استقلال را می‌سازد. بازیکنانی که وقت زیادی برای رسیدن به هماهنگی نداشته‌اند و کار سختی روبه‌روی مهاجمان سرعتی گل گهر مثل سعید صادقی دارند. خیلی از هواداران استقلال در انتظار تصمیم فرهاد برای خط حمله هستند. باید دید که بعد از نمایش ضعیف ژستد در مسابقه هفته گذشته با نساجی، آیا باز هم این بازیکن در ترکیب ثابت قرار می‌گیرد و یا اینکه بالاخره ارسلان مطهری به مرد ثابت خط حمله استقلال تبدیل می‌شود. استقلال امروز فرصت رسیدن به یک رکورد ویژه را هم خواهد داشت. اگر آنها در بازی امروز شکست نخورند، شکست‌ناپذیرترین تیم تاریخ رقابت‌های لیگ برتر خواهند شد. پیش از این فقط سپاهان توانسته در 21 هفته متوالی یک فصل از لیگ برتر بدون شکست بماند و حالا استقلال هم می‌تواند این رکورد فوق‌العاده را به ثبت برساند. حریف امروز آنها در آزادی اما تیم بسیار سرسختی به نظر می‌رسد. گل گهر سیرجان در چهار مسابقه گذشته‌اش در لیگ برتر، هفت امتیاز به دست آورده و شروع بسیار خوبی در نیم‌فصل دوم لیگ برتر داشته است. به نظر می‌رسد آنها بحران‌های روحی ناشی از کسر هفت امتیاز را به فراموشی سپرده‌اند و حالا دست به هر کاری می‌زنند تا یک فصل خوب و موفقیت‌آمیز را سپری کنند. برای پشت سر گذاشتن آن کابوس بزرگ، هیچ راهی بهتر از تحمیل شکست به صدرنشین لیگ برتر نیست. استقلال این فصل آنقدر از باختن فاصله داشته که بردن این تیم خودش یک موفقیت بزرگ برای هر تیمی به حساب می‌آید.

اگر استقلال این فصل حتی یک بار شکست نخورده، گل گهر هم تنها یک بار در زمین مسابقه بازنده بوده است. جدال امروز در حقیقت برخورد تیم‌هایی است که با باختن غریبه هستند و از شخصیت لازم برای درخشیدن در هر مسابقه برخوردارند. تیم‌هایی با دو مهاجم بلندقامت و سرزن، مدافعان کناری سرعتی و هافبک‌های دونده که به لحاظ فنی نسبت به هم شباهت‌هایی هم دارند. تیم‌هایی که امروز برای برگزاری یکی از کلیدی‌ترین نبردهای این فصل فوتبال ایران آماده می‌شوند. جدالی بین دو تیم آماده که بعید است نتیجه تساوی در آن، هیچ‌کدام‌شان را راضی کند.