آریا رهنورد

کنفدراسیون فوتبال آفریقا اسامی 11 ستاره برتر جام ملت‌ها را منتشر کرده است. لیستی که البته با انتقادهایی نیز روبه‌رو شده است. چراکه عده‌ای معتقدند کنفدراسیون به نام‌ها بیشتر از عملکرد فردی هر ستاره توجه داشته است. با این حال ترکیب منتخب قاره آفریقا، ترکیب جذابی به نظر می‌رسد. ترکیب ستاره‌هایی که تورنمنت خوبی را پشت سر گذاشتند و روزهای خوبی را در کامرون سپری کردند. این دوره از جام ملت‌های آفریقا هم با همه مسائل خاص و عجیبش، سرانجام به پایان رسید.

دروازه‌بان: فرلاند مندی

او حالا اولین گلر در تمام تاریخ است که توانسته هم در فینال لیگ قهرمانان اروپا و هم در فینال جام ملت‌های آفریقا کلین‌شیت کند. ستاره چلسی تورنمنت بسیار خوبی را سپری کرد و با سنگال برای اولین بار قهرمان جام ملت‌ها شد. هرچند که خود او هم باور داشت که جایزه بهترین سنگربان باید به گاباسکی مصری برسد. مندی مثل همیشه مطمئن و کم‌نوسان بود اما گاباسکی با پنالتی‌هایی که گرفت، راه صعود تیمش به فینال را هموار کرد. با این وجود مندی مثل همیشه یک برنده بود و به کمک قهرمانی قاره، دستکش طلایی رقابت‌ها را به دست آورد.

دفاع راست: اشرف حکیمی

بدون شک او یکی از بهترین دفاع راست‌های حال حاضر جهان است. ستاره پی‌اس‌جی در این جام هم با نفوذهای عالی و فرارهای خوبش بارها برای تیم ملی مراکش موقعیت ساخت. با وجود درخشش اشرف اما مراکشی‌ها تورنمنت درخشانی را سپری نکردند و به هدف‌های مهم‌شان در این جام نرسیدند تا اشرف هم دوباره برای بازی در لیگ فرانسه مهیا شود.

مدافع وسط: محمد عبدالمنعم

مصر به لحاظ دفاعی، بهترین تیم جام بود. از تیم‌های کارلوس کی‌روش انتظار دیگری هم نمی‌رود. طبیعتا یکی از مدافعان راست تیم منتخب باید از مصر انتخاب شود. عبدالمنعم 23 ساله، از الاهلی مصر به تیم ملی دعوت شده و یکی از ستاره‌های این باشگاه به حساب می‌آید. او قبل از این تورنمنت، حتی یک بازی ملی نداشت اما با درخشش در این جام، می‌تواند به بازی در تیم‌های بزرگ‌تر هم فکر کند.

مدافع وسط: ادموند تاپسوبا

بورکینافاسو مهم‌ترین شگفتی‌ساز این جام بود و حتی تا نیمه‌نهایی رقابت‌ها هم پیش رفت. نقش ادموند تاپسوبا در عملکرد خوب تدافعی این تیم انکارنشدنی به نظر می‌رسید. او همبازی سردار آزمون در باشگاه لورکوزن است و برای این تیم آلمانی به میدان می‌رود. بازیکنی که قبل از این در گیمارش پرتغال عضویت داشته است.

مدافع چپ: سالیو سیس

حتی در 32 سالگی، همچنان آماده و سرحال نشان می‌دهد. سالیو که زمانی هافبک چپ بوده، حالا در این جام مدافع چپ سنگالی‌ها بوده است. او در رده باشگاهی برای نانسی فرانسه بازی می‌کند و یکی از مهره‌های کلیدی این تیم به شمار می‌‌رود. سالیو با شماره دو یکی از ستاره‌های اصلی تیم ملی سنگال در این جام و در جریان این قهرمانی تاریخی بود.

هافبک دفاعی: نامپالیس مندی

یکی دیگر از مندی‌های پرشمار این جام، در خط میانی تیم ملی سنگال خوش درخشید. او البته در فرانسه متولد شد و در همه رده‌های سنی برای این کشور بازی کرد اما تصمیم گرفت در رده بزرگسالان پیراهن سنگال را بپوشد. مندی در باشگاه موناکو رشد کرد و در آکادمی این تیم به دنیای فوتبال معرفی شد. این هافبک میانی حالا در عضویت باشگاه لسترسیتی است.

هافبک میانی: بلاتی توره

یکی از بهترین بازیکن‌ها در بورکینافاسو، هافبک میانی این تیم یعنی ابراهیم بلاتی توره بود. بازیکنی که در 27 سالگی در لیگ فوتبال مصر بازی می‌کند اما با این استعداد می‌تواند در لیگ‌های اروپایی هم بدرخشد. خیلی‌ها معتقدند سبک بازی این بازیکن، چیزی شبیه یایا توره است.

هافبک هجومی: محمد الننی

او یکی از خریدهای آرسن ونگر برای آرسنال بود اما آن‌طور که انتظار می‌رفت پیشرفت نکرد و نتوانست به یکی از بهترین مهره‌های لیگ برتر تبدیل شود. الننی در جام ملت‌ها نمایش خوبی داشت و شاید این اتفاق، شرایط او در آرسنال را هم کمی تغییر بدهد. این هافبک در انتقال بازی و طراحی حملات عملکرد بسیار خوبی برای تیم ملی مصر داشت اما اساسا بازی تدافعی مصری‌ها اجازه نمی‌داد آمار شگفت‌انگیزی از خودش به جای بگذارد.

وینگر راست: محمد صلاح

حتی اگر در بهترین فرم ممکن نبوده باشد، باز هم یکی از بهترین‌های این جام بوده است. انتخاب صلاح برای این فهرست با انتقادهایی همراه شد اما پیدا کردن بازیکنی با کیفیت بیشتر از او در آفریقا تقریبا محال است. صلاح در این دوره تا یک قدمی بردن جام رفت اما استادیوم را با شکست ترک کرد.

وینگر چپ: سادیو مانه

برخلاف صلاح همبازی‌اش در لیورپول، با دست پر به آنفیلد برگشت. او در سنگال با استقبال خارق‌العاده هواداران هم روبه‌رو شد. به نظر می‌رسد مانه باید خودش را برای بردن جایزه مرد سال قاره آفریقا هم آماده کند.

مهاجم نوک: وینسنت ابوبکر

تنها نماینده کشور میزبان در این فهرست، برنده کفش طلای رقابت‌ها هم شد. اوج کار او با رقم زدن کامبک کامرون در دیدار رده‌بندی رقم خورد. ابوبکر تورنمنت فوق‌العاده‌ای داشت اما به بزرگ‌ترین آرزویش در این جام نرسید.