آریا رهنورد

دیدارهای دور انتخابی جام جهانی در قاره اروپا با چند غافلگیری بزرگ تمام شد. حالا 10 تیم به صورت مستقیم راهی جام جهانی شده‌اند و 12 تیم در سه مسیر چهار تیمه، باید در دیدارهای پلی‌آف با هم رقابت کنند. از هر مسیر هم یک تیم خودش را به این جام خواهد رساند. حساسیت دیدارهای پلی‌آف با ستاره‌هایی مثل کریستیانو، زلاتان و البته تیم قهرمان یورو، فوق‌العاده به نظر می‌رسد. رقابتی که به جنگ جهانی سوم شباهت دارد.

گروه اول؛ آن تصمیم کشنده

ایرلند شمالی، لوکزامبورگ و آذربایجان، خیلی زود از رقابت برای صعود در اولین گروه انتخابی جام جهانی در قاره اروپا کنار رفتند اما رقابت حساس و سرنوشت‌ساز بین صربستان و پرتغال تا روز پایانی ادامه داشت. صرب‌ها که حتی نتوانسته بودند به دوره قبلی جام ملت‌های اروپا صعود کنند، برای رسیدن به جام جهانی باید پرتغال را در آخرین مسابقه شکست می‌دادند. نبردی که با گل زودهنگام رناتو سانچز شروع شد تا کریس و هم‌تیمی‌ها در یک قدمی جام جهانی قرار بگیرند. با این وجود صربستان به مسابقه برگشت و در همان نیمه اول گل تساوی را به ثمر رساند. آنها تیر خلاص را هم در دقیقه 88 شلیک کردند تا بالاتر از پرتغال، شانس صعود مستقیم به جام جهانی را به دست بیاورند. یک شگفتی بزرگ که هیچ‌کس انتظارش را نداشت. البته اشتباه وحشتناک کمک‌داور در مسابقه رفت دو تیم، در این تصمیم بی‌تاثیر نبود. در آخرین ثانیه‌های آن مسابقه توپ کریس از خط دروازه عبور کرد اما گروه داوری به اشتباه دستور به ادامه بازی داد. همین اشتباه مهلک، جلوی شکست صربستان را گرفت و در نهایت مانع صدرنشینی پرتغال در این گروه شد. از این گروه، صربستان به جام جهانی قطر رسید و پرتغال راهی دیدارهای پلی‌آف شد.

گروه دوم؛ رستگاری با آلوارو

در گروه دوم مسابقه‌ها هم رقابت بسیار نزدیکی بین سوئد و اسپانیا وجود داشت. رقابتی که تا هفته آخر بازی‌ها هم ادامه پیدا کرد. در جدال هفته دهم این گروه، سوئد در صورت شکست دادن تیم لوئیس انریکه به جام جهانی می‌رسید و صدرنشینی‌اش در گروه را قطعی می‌کرد. زلاتان و هم‌تیمی‌ها امیدوار بودند این شگفتی را رقم بزنند اما آنها نتوانستند در جریان این مسابقه دروازه لاروخا را باز کنند. بازی تا آخرین دقیقه‌ها با تساوی بدون گل دنبال می‌شد که سرانجام آلوارو موراتا گل برتری تیمش را زد و صدرنشینی اسپانیا و صعود مستقیم این تیم به جام جهانی را قطعی کرد. این گل حساس توسط ستاره‌ای به ثمر رسید که در جام ملت‌ها به شدت مورد انتقاد اسپانیایی‌ها قرار داشت و به خاطر فرصت‌های از دست رفته، دائما مورد سرزنش قرار می‌گرفت. به هر حال تیم لوچو که در یورو هم درخشیده بود، با یک ترکیب جوان به جام جهانی رفت. زلاتان و هم‌تیمی‌ها هم باید در رقابت‌های پلی‌آف برای رسیدن به این تورنمنت تلاش کنند.

گروه سوم؛ قاتلی به نام جورجینیو

سال 2021 یک سال رویایی برای جورجینیو بود اما این سال، پایان خوشی برای این هافبک نداشت. او در همین سال قهرمان لیگ قهرمانان اروپا و جام ملت‌ها شد و حتی در فهرست توپ طلا قرار گرفت اما نمایش‌های ناامیدکننده این ستاره در آخرین نبردهای ملی سال، دلیل مهمی برای ناکامی آتزوری در راه صعود مستقیم به جام جهانی بود. او در هر دو مسابقه رفت و برگشت با سوئیس پنالتی خراب کرد. این اتفاق آن هم از سوی هافبکی که همیشه روی نقطه پنالتی مطمئن نشان می‌داد، باورنکردنی به نظر می‌رسید. در این گروه، سوئیس با پنج برد و سه تساوی در هشت مسابقه صدرنشین شد و قهرمان یورو به شکل عجیبی با چهار برد و چهار تساوی در رده دوم گروه قرار گرفت تا در دیدارهای پلی‌آف به میدان برود. اتفاقی که برای تیم مانچینی رقم خورد در همه ابعاد باورنکردنی به نظر می‌رسید. تیمی که با نمایش‌هایی فوق‌العاده قهرمان یورو شده بود، حالا حتی برای صعود مستقیم به جام جهانی با مشکلاتی روبه‌رو شده است. اگر ایتالیا نتواند به جام جهانی برسد، این دومین تجربه متوالی ناکامی آنها در مسیر رسیدن به این جام خواهد بود. اتفاقی که ایتالیایی‌ها اصلا دوست ندارند برای تیم ملی کشورشان رقم بخورد.

گروه چهارم؛ شگفتی در کار نیست

صعود فرانسه به جام جهانی از این گروه، خیلی زود قطعی شد. تیم دشان که در یورو عملکرد خوبی نداشت، این بار به خودش آمد و با پنج برد و سه تساوی، مجوز صعود مستقیم به جام جهانی را به دست آورد. کیلیان ام‌باپه و کریم بنزما، بهترین گل‌زنان و بهترین مهره‌های فرانسه در مسیر این صعود بودند. در این گروه، بوسنی و قزاقستان خیلی زود از دور خارج شدند اما رقابت بسیار نزدیکی بین اوکراین و فنلاند برای رسیدن به پلی‌آف وجود داشت. فنلاند که بعد از مدت‌ها به یورو صعود کرده بود، قصد داشت خودش را به جام جهانی هم برساند اما این ماموریت برای آنها با موفقیت به پایان نرسید. تا قبل از آخرین هفته دیدارهای گروه، آنها دو امتیاز بیشتر از اوکراین داشتند و بالاتر از این حریف در جدول دیده می‌شدند. در آخرین روز اما فنلاند با دو گل روبه‌روی فرانسه شکست خورد و اوکراین توانست دو بار دروازه بوسنی را باز کند. در نتیجه جای این دو تیم در جدول عوض شد و اوکراین توانست به هر زحمتی خودش را به نبردهای حساس و سرنوشت‌ساز پلی‌آف جام جهانی برساند. دیدارهایی که در اوج حرارت و جذابیت برگزار خواهند شد.

گروه پنجم؛ صعود کهکشانی‌ها

شش پیروزی و دو تساوی در هشت مسابقه، بلژیک را به عنوان تیم صدرنشین گروه پنجم به رقابت‌های جام جهانی رساند. آنها که در دوره قبلی جام جهانی در جمع چهار تیم برتر قرار گرفته بودند، امیدوارند در این دوره موفقیت بزرگ‌تری به دست بیاورند. در این گروه رقابت نزدیکی برای دوم شدن بین ولز و جمهوری چک وجود داشت و در نهایت ولزی‌ها با یک امتیاز بالاتر از این حریف در رده دوم قرار گرفتند. البته این به معنای حذف چک از رقابت‌ها نبود. این تیم به خاطر نتایج قبلی‌اش در لیگ ملت‌های اروپا، توانست حتی به عنوان تیم سوم این گروه به پلی‌آف جام جهانی صعود کند.

گروه ششم؛ مهارنشدنی مثل دانمارک

باید بپذیریم که غافلگیرکننده‌ترین تیم دور انتخابی، دانمارک بوده است. تیمی که بعد از نمایش‌های مطلوب در یورو، حالا با رکورد خیره‌کننده 9 برد و یک تساوی، مقتدرانه به جام جهانی رسید. آنها اولین تیم دنیای فوتبال بودند که صعود به جام جهانی را قطعی کردند. در این گروه، اسکاتلند به عنوان تیم دوم به پلی‌آف رفت و اتریش به خاطر نتایجش در لیگ ملت‌های اروپا حتی با وجود ایستادن در رده چهارم گروه، توانست به پلی‌آف راه پیدا کند.

گروه هفتم؛ صعود با ویلچر

بعد از یک دوره دوری از جام جهانی، هلند با هدایت فان خال به این تورنمنت برگشت. آنها در این گروه با 23 امتیاز صدرنشین شدند. جالب اینکه این صعود در حالی به دست آمد که فان خال به دلیل آسیب دیدن در مسابقه آخر روی ویلچر نشسته بود. در این گروه رقابت نزدیکی بین ترکیه و نروژ برای دوم شدن وجود داشت و این رقابت با برتری ترکیه تمام شد تا ارلینگ هالند، اولین حذف شده بزرگ و اولین غایب مهم جام جهانی لقب بگیرد.

گروه هشتم؛ جشن لحظه ‌آخری

یکی از حساس‌ترین رقابت‌ها برای صدرنشینی، در گروه هشتم بین کرواسی و روسیه جریان داشت. در مسابقه پایانی، روس‌ها حتی با یک تساوی هم صدرنشین می‌شدند اما یک گل به خودی بدموقع، کار دست این تیم داد و موجب شد فینالیست دوره قبلی جام جهانی به هر قیمتی خودش را به این جام برساند. از این گروه، روسیه باید برای دیدارهای حساس پلی‌آف آماده شود.

گروه نهم؛ جادوی هری

انگلیسی‌ها گروه نسبتا ساده‌ای در مسیر رسیدن به جام جهانی داشتند. آنقدر ساده که هری کین در دو مسابقه آخر تیمش در گروه «هفت گل» به ثمر رساند. انگلیس در این گروه به عنوان صدرنشین مقتدر راهی جام جهانی شد و هیچ شکستی را تجربه نکرد. لهستان هم به عنوان تیم دوم، خودش را به دیدارهای پلی‌آف رساند.

گروه دهم؛ خونسردها به بهشت می‌روند

آلمان هم با سرمربی خونسردش هانسی فلیک، بدون هیچ دردسری راهی جام جهانی شد. در این گروه یک رقابت میلی‌متری بین مقدونیه و رومانی هم برای صعود به عنوان تیم دوم وجود داشت و در نهایت این صعود برای مقدونیه رقم خورد. آلمان با 36 گل زده و فقط چهار گل خورده، توانست در اوج اقتدار به رقابت‌های جام جهانی صعود کند.