به موازات نام‌های نه چندان شناخته‌شده‌ای که روی نیمکت چند تیم در لیگ برتر بیستم دیده می‌شوند، چند چهره سرشناس هم وجود دارند که فعلا از فضای لیگ برتر فاصله گرفته‌اند و مشغول مربیگری در هیچ تیمی نیستند. آن‌ها فعلا از این قافله جا مانده‌اند اما فصل تغییر و تحول‌ها، خیلی زود از راه می‌رسد و این مربی‌ها نیز، دیر یا زود جای خودشان را در لیگ برتر پس می‌گیرند. بعضی از آن‌ها از همین حالا، در انتظار روزی هستند که دوباره فرصت کار کردن در لیگ برتر را به دست بیاورند.

علی دایی

برای دومین سال متوالی، خبری از حرص و جوش خوردن‌های شهریار در کنار زمین نخواهد بود. این اواخر شایعه‌هایی درباره ممنوعیت کار کردن او از سوی وزارت ورزش به خاطر مطرح کردن برخی انتقادها منتشر شده اما حقیقت آن است که دایی به جز تهران، در شهر دیگری کار نمی‌کند و همین موضوع، گزینه‌های او را محدود کرده است. دایی همین مدت از چند باشگاه مختلف پیشنهاد دریافت کرده و حتی یکی از گزینه‌های جدی هدایت تیم ملی بوده اما همچنان ترجیح می‌دهد در لیگ برتر کار نکند و تمام تمرکزش را روی فعالیت‌های تجاری بگذارد. ظاهرا پرسپولیس و تیم ملی، تنها تیم‌هایی هستند که می‌توانند شهریار را برای بازگشت به فوتبال ترغیب کنند و بعید است که روی نیمکت این دو تیم هم به این زودی تحولی صورت بگیرد. دایی در دوران دوری از فوتبال، خیلی هم خوش‌اخلاق شده و حتی به دیگران توصیه کرده است که قید دعوا و اختلاف‌نظر را بزنند. اگر فاصله گرفتن از فوتبال تا این اندازه روی تغییر عادت‌ها تاثیر دارد، بد نیست شهریار در همین نقطه بماند و دیگر به سمت دعواها و جنجال‌های همیشگی‌اش در فضای فوتبال ایران برنگردد!

علی کریمی

ظاهرا پس از یک عمر اختلاف نظر با علی دایی، جادوگر در مورد کار نکردن در فوتبال ایران با شهریار هم‌نظر است. کریمی پس از پایان دوران فوتبال‌اش، انگیزه زیادی برای مربیگری نشان داد. انتخاب‌های او اما به هیچ وجه جالب نبودند. پس از یک دوره همکاری پرحاشیه با نفت تهران و سپس خرید مالکیت باشگاه سپیدرود رشت که آن هم حواشی گسترده‌ای داشت، کریمی از فوتبال دور شده و فعلا قصد ندارد به عنوان سرمربی به هیچ تیمی ملحق شود. او این اواخر گزینه هدایت تراکتور هم بود اما به این پیشنهاد جذاب پاسخ منفی داد تا ثابت شود که تصمیم‌اش برای جدا ماندن از فوتبال، خیلی جدی است. درست مثل سال‌های بازی، کریمی هنوز هم کاملا غیرقابل‌پیش‌بینی به نظر می‌رسد. هیچگس نمی‌داند او در ادامه راه، چه تصمیمی برای خودش می‌گیرد و چطور مسیرش را انتخاب می‌کند. فعلا از شواهد این طور پیداست که او قصد ادامه مربیگری در فوتبال ایران را ندارد اما ممکن است فردا، تصمیم دیگری در انتظار علی باشد.

مهدی تارتار

شاید فقط در فوتبال ایران یک مربی پس از یک پروژه کاملا موفق، ناگهان بدون تیم می‌ماند. مهدی تارتار در نفت مسجدسلیمان، به معنای واقعی کلمه «عالی» کار کرد. تیم او یکی از نبازترین تیم‌های لیگ برتر به شمار می‌رفت و نسبت به امکانات و ابزاری که در اختیار داشت، فوق‌العاده نتیجه گرفت. نفت با تارتار به یک تیم میانه جدولی تبدیل شد و در جام حذفی تا مرحله نیمه‌نهایی پیش رفت. سرانجام این مربی در اعتراض به مسائل مالی، نیمکت این باشگاه را ترک کرد و به شکل عجیبی، هیچ تیمی با او قرارداد نبست. سرمربی موفق لیگ نوزدهم، حالا تنها نظاره‌گر لیگ بیستم خواهد بود. با این حال نباید فراموش کرد که تارتار در مسجدسلیمان، رزومه خوبی برای خودش ساخته و دیر یا زود، دوباره به لیگ برتر برمی‌گردد.

مجید جلالی

در همان اولین سال‌های مربیگری، از پاس تهران یک قهرمان برای فوتبال ایران ساخت اما در همه سال‌های بعدی هر چه تلاش کرد، به در بسته خورد و نتوانست آن موفقیت بزرگ را تکرار کند. جلالی اگر چه در حفظ گل گهر در لیگ برتر موفق نشان داد اما مالکان این باشگاه، رویاهای بزرگ‌تری داشتند و در نتیجه تصمیم گرفتند به سراغ قلعه‌نویی بروند. حالا کامپیوتر فوتبال ایران درست مثل روزهای شروع لیگ برتر نوزدهم، بدون تیم مانده است.

فرهاد مجیدی

کارنامه مربیگری فرهاد تا امروز، به پروژه‌های کوتاه‌مدت زیادی گره خورده است. هنوز زمان زیادی از شروع دوران کاری او نمی‌گذرد اما مجیدی دو بار در استقلال و یک بار در تیم ملی امید کار کرده و فعلا به استراحت می‌پردازد. شاید اگر مجیدی صبر بیشتری به خرج داده بود و جنجال استعفا را به راه نمی‌انداخت، امروز با جدایی سعادتمند می‌توانست بدون دردسر به کار در استقلال ادامه بدهد اما حالا دیگر او جایی روی نیمکت این تیم ندارد و فکری، سرمربی آبی‌ها در لیگ بیستم خواهد بود.

رضا مهاجری

او که فصل گذشته نیمکت ماشین‌سازی را رها کرد تا هدایت گل گهر را به دست بیاورد، در فرودگاه سیرجان متوجه شد که مدیران باشگاه برای ادامه همکاری با مجید جلالی توافق کرده‌اند. با این شوک بزرگ، مهاجری از اینجا رانده و از آن‌جا مانده شد و سرانجام در همه ماه‌های بعدی، بدون تیم باقی ماند.