آریا طاری

حجم خبرها در مورد استقلال، هر روز آنقدر زیاد است که اگر بازیکن چنین تیمی باشید، به ندرت می‌توانید روی نتیجه گرفتن تمرکز کنید. با این حال مجید نامجومطلق که خودش یکی از بهترین مهره‌های تاریخ استقلال بوده، تلاش کرده تا تیمش را به لحاظ روحی مهیای دو نبرد سرنوشت‌ساز کند. حتی یک لغزش در مسابقه امشب، می‌تواند آخرین امیدهای استقلال برای رسیدن به دور حذفی لیگ قهرمانان را نابود کند. آنها برای رسیدن به دور بعدی، باید زمین مسابقه امشب را با پیروزی ترک کنند.

نتایج دو مسابقه الاهلی عربستان و الشرطه عراق در دو بازی گذشته مرحله گروهی، اصلا به نفع استقلال نبوده است. یک بازی با برتری تیم عربستانی به پایان رسید و دیدار بعدی را نماینده عراق برد تا اوضاع استقلال برای رد شدن از این مرحله، کمی نگران‌کننده شود. الاهلی در بازی اول با گل‌زنی مارکو مارین که زمانی برای چلسی به میدان می‌رفت، حریف را شکست داد و الشرطه نیز در دیدار برگشت، با حداقل اختلاف برنده شد. حالا استقلال با یک بازی کم‌تر، سه امتیاز با الشرطه و پنج امتیاز با الاهلی فاصله دارد. به نظر می‌رسد تنها راه نجات آبی‌ها در دو دیدار باقی مانده از مرحله گروهی، رسیدن به یک پیروزی و یک تساوی باشد. هرچند که آنها با سه امتیاز هم شانس صعود دارند اما در این صورت، سرنوشت‌شان به اما و اگرهای زیادی گره خواهد خورد. اگر استقلال برنده جدال امشب باشد، با الشرطه هم‌امتیاز می‌شود و با تفاضل گل بهتر به رده دوم جدول گروه می‌رسد. در این صورت استقلال با بردن بازی پایانی، سرگروه می‌شود و با تساوی روبه‌روی الاهلی نیز صعودش را به عنوان تیم دوم قطعی خواهد کرد. آنها تنها در صورتی می‌توانند با یک پیروزی و یک شکست راهی دور بعد شوند که بردشان با تفاضل گل بسیار خوبی رقم خورده باشد.

استقلالی‌ها استراحت نسبتا مناسبی برای این مسابقه داشته‌اند. اگر الوحده از لیگ قهرمانان کنار نکشیده بود، آبی‌ها تا قبل از مسابقه امشب باید دو بازی را روبه‌روی این تیم پشت سر می‌گذاشتند اما حالا آبی‌ها با استراحت کافی، برای این جدال آماده می‌شوند. الشرطه عراق در همین مدت، دو مسابقه را پشت سر گذاشته و طبیعتا به لحاظ بدنی، بیشتر از استقلال تحت فشار قرار دارد. به همین خاطر، سرمربی این تیم، برنامه‌ریزی لیگ قهرمانان را به خاطر استراحت بیشتر، به سود استقلالی‌ها می‌داند. یکی از اتفاق‌های مثبت در استقلال برای نبرد امشب، در دسترس بودن داریوش شجاعیان پس از مدت‌ها خواهد بود.

داریوش پس از یک شروع درخشان در این فصل، با پارگی رباط روبه‌رو شد و پس از خارج شدن نامش از فهرست، دیگر تا پایان فصل نتوانست برای استقلال به میدان برود. باشگاه بعد از ماجراهای کرونا تلاش زیادی برای اضافه کردن داریوش به فهرست انجام داد اما این اتفاق در نهایت ممکن نشد. با این حال نام این بازیکن در فهرست نفرات آسیایی استقلال دیده می‌شود و حالا او دوباره می‌تواند برای این تیم به میدان برود. نگرانی بزرگ باشگاه اما غیبت دو مهره کلیدی در این مسابقه است. شیخ دیاباته همچنان در اردوی استقلال حاضر نشده و حتی تهدید به فسخ قرارداد با استقلال کرده است.

از آن‌جایی که مدیران باشگاه با قاطعیت از ماندن شیخ خبر می‌دهند، هواداران حق دارند نگران وضعیت این ستاره باشند! به هر حال شیخ در نبرد امشب غایب است و زوج قائدی و ارسلان مطهری، دوباره در خط حمله شکل خواهد گرفت. دومین غایب کلیدی استقلال برابر الشرطه، علی کریمی است. هافبک فوق‌العاده‌ای که ظاهرا بالاخره راضی شده تا در قطر آبی‌ها را همراهی کند اما پروسه اخذ ویزا برای این بازیکن، کمی بیش از حد طول کشیده است.

سرمربی الشرطه عراق، رسما اعلام کرده که برابر استقلال به یک «تساوی» نیاز دارد. این جمله، موضع باشگاه عراقی را در مورد این مسابقه کاملا روشن می‌کند. آنها یک مساوی می‌خواهند و احتمالا از همان دقایق ابتدایی با رویکردی دفاعی به زمین خواهند رفت. این اتفاق خیلی هم خبر بدی برای استقلال محسوب نمی‌شود. چراکه آنها معمولا رو‌به‌روی تیم‌های با دفاع فشرده، خوب بازی می‌کنند و اگر خط دفاعی‌شان تحت فشار قرار نگیرد، به خوبی نبض بازی را تصاحب می‌کنند. با این حال تلاش الشرطه برای مساوی گرفتن از یک جهت دیگر برای آبی‌ها خطرناک خواهد بود. اگر آنها به گل دست پیدا کنند و یا اگر بازی با همان تساوی بدون گل به دقایق پایانی نزدیک شود، حریف عراقی وقت بسیار زیادی را تلف خواهد کرد و استرس شاگردان نامجومطلق بیشتر و بیشتر خواهد شد. فوتبال ایران این اواخر نه در رده ملی و نه در رده باشگاهی، تقابل‌های موفقیت‌آمیزی با عراقی‌ها نداشته است. اما شاید این طلسم چند ساله این بار توسط پسران آبی در معرض نابودی قرار بگیرد. در فصل رفت و آمد دائمی مربیان، تمرکز روی یک هدف خاص کمی سخت به نظر می‌رسد اما استقلالی‌ها برای ماندن در این تورنمنت، زمان و انتخاب‌های زیادی ندارند. برنده شدن، مهم‌ترین راه پیش روی آنها برای عبور از همه نگرانی‌های آسیایی است.