آریا طاری

به نظر می‌رسد سیدمهدی رحمتی اساسا با انگیزه‌هایی پررنگ‌تر از فوتبال بازی کردن به شهرخودرو پیوسته است. او به تازگی اولین فصل بازی برای این تیم را پشت سر گذاشته و در حالی که در فهرست مربی تیمش برای فصل آینده دیده نمی‌شد، ناگهان به عنوان سرمربی روی نیمکت این باشگاه قرار گرفت. کودتا در مشهد به نفع مهدی و به ضرر سهراب، یک تصمیم بحث‌برانگیز در شهرخودرو بود. حالا درست در آستانه دیدارهای حساس لیگ قهرمانان آسیا، رحمتی بدون تجربه مربیگری مسئولیت هدایت شهرخودرو را بر عهده خواهد داشت.

مهدی رحمتی، شیفته مربیگری است. شاید دیگر در فوتبال ایران، همه به این نکته پی برده‌اند. سید در روزهایی که برای استقلال مظلومی بازی می‌کرد، همواره با این اتهام روبه‌رو بود که در ریزترین جزئیات تیم مثل چینش نفرات سهم دارد. خود او البته هرگز این شنیده‌ها را قبول نکرد و زیر بار چنین ادعاهایی نرفت اما چند مورد درگیری خاص با مربیان مختلف، نشان می‌داد که او دوست دارد نقشی مهم‌تر از یک «بازیکن» برای تیمش داشته باشد. مهدی در رده ملی با کی‌روش به اختلاف‌نظر خورد و شانس بازی در جام جهانی را به همین سادگی از دست داد. او در رده باشگاهی نیز بارها با چهره‌هایی مثل پرویز مظلومی، امیرقلعه‌نویی و حتی علیرضا منصوریان چالش‌هایی جدی را تجربه کرد و این اواخر، عملا سهراب بختیار‌ی‌زاده را در مسیر اخراج از شهرخودرو قرار داد. سیدمهدی گاهی «مربی در سایه» تیم بوده و حالا دیگر قرار است علنا همه مسئولیت‌های فنی را در تیم مشهدی بر عهده بگیرد. حالا دیگر او مستقیما با نتایج باشگاه قضاوت می‌شود و دیگر هیچ‌کس این سنگربان را به خاطر تعویض نفرات در جریان بازی مورد سرزنش قرار نمی‌دهد. آن‌طور که در اطراف باشگاه شهرخودرو شنیده می‌شود، رحمتی دیگر قرار نیست به نقشش درون دروازه تیم ادامه بدهد. در تاریخ لیگ برتر هم، هرگز یک مربی-دروازه‌بان نداشته‌ایم و این تصمیم، به معنای پایان ناگهانی دوران فوتبال رحمتی است. او تا همین چند ماه قبل اعلام کرده بود که هنوز می‌تواند برای چند سال فوتبال بازی کند اما ظاهرا حالا دیگر سید از ادامه دادن به دوران بازی پشیمان شده است. او رابطه نزدیکی با مالک باشگاه شهرخودرو دارد و حمیداوی، از این مربی یک برنامه سه ساله خواسته است. پروسه انتخاب رحمتی اما کمی عجیب به نظر می‌رسد. او به «فوری»‌ترین شکل ممکن و در حالی که حتی یک روز تجربه سرمربیگری نداشته، قرار است در لیگ قهرمانان آسیا شهرخودرو را هدایت کند.

انتخاب مربیان جوان در لیگ برتر، شجاعانه و قابل تحسین به نظر می‌رسد اما مربیگری مقدماتی دارد که نادیده گرفتن آنها، به لحاظ فنی به فوتبال ایران لطمه می‌زند. سیدمهدی برای سال‌ها در این فوتبال به میدان رفته و تجربه‌های زیادی به دست آورده اما مدارک لازم برای مربیگری را دریافت نکرده است. او حتی برای یک روز هم «دستیار» نبوده و به جای کسب تجربه در تیم‌های کوچک‌تر، ناگهان سرمربی یکی از تیم‌های مدعی لیگ برتر شده است. شاید اگر او هم مسیری مثل جواد نکونام را با یک دوره دستیاری در تیم ملی و یک دوره کار در رده‌های پایین‌تر فوتبال ایران در نظر می‌گرفت، ظرف چند سال جای پایش را در این فوتبال محکم می‌کرد اما انتخاب رحمتی، حاصل عجله بیش از حد او برای وارد شدن به دنیای مربیگری بود. تجربه‌هایی که سید در سال‌های بازی به دست آورده، برای ساختن یک مربی درجه یک از او کافی به نظر نمی‌رسند. او همیشه فوتبال را از روی خط دروازه دنبال کرده و حالا باید از زاویه جدید‌تری، مسابقه‌ها را زیر نظر بگیرد. تجربه نشان می‌دهد ستاره‌هایی که برای مربیگری بیش از حد عجله به خرج داده‌اند، هرگز ثبات چندانی را در این شغل تجربه نکرده‌اند. حالا رحمتی باید با این فرض تاریخی مبارزه کند و روزهای سختی را نیز پشت سر بگذارد.

این ماجرا یک زاویه جالب دیگر هم دارد. اینکه سیدمهدی بالاخره مربی شده و سرانجام از دیدگاه یک مربی به فوتبال نگاه خواهد کرد. در این مسئولیت تازه، او حتما درک می‌کند که مربی‌ها چه شغل سختی دارند و این وسط اگر هم بازیکنی برای‌شان دردسر درست کند، چقدر اوضاع‌شان به هم می‌ریزد. او حتما به خوبی درک می‌کند که مربی‌ها در این مسئولیت دشوار، چه می‌کشند و چه کار سختی برای هدایت یک تیم و کنترل رفتارهای خاص هر ستاره دارند. شاید این تجربه، شرایطی را به وجود بیاورد که رحمتی از برخی رفتارهای خاص دوران بازی‌اش، پشیمان شود. او حتما خیلی خوب می‌داند که در فوتبال ایران، حق همیشه با «بازیکن» است و مربی‌ها معمولا ارج و قرب زیادی در باشگاه ندارند. شاید اگر او هم مثل سهراب بختیاری‌زاده در آینده با یکی از مهره‌های شهرخودرو درگیر شد، باید منتظر باشد که باشگاه خودش را برکنار کند و آن مهره‌ را به عنوان سرمربی جدید تیم در نظر بگیرد! این راه و رسم خاص فوتبال ایران است که اگر برای خودت اصولی داشته باشی و اگر با بازیکن‌ها راه نیایی، درهای خروجی را نشانت می‌دهند و همان بازیکن‌ها را به عنوان جانشینت انتخاب می‌کنند!