آریا رهنورد

اگر اوضاع این فصل فوتبال کاملا «عادی» پیش می‌رفت، در تابستان خریدهای بزرگی در انتظار باشگاه بارسلونا بود. حالا اما همه چیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. اقتصاد بارسا نیز همانند سایر باشگاه‌های اروپایی، با یک چالش بسیار بزرگ و جدی روبه‌رو شده و هنوز معلوم نیست که تکلیف درآمدهای باشگاه چه خواهد شد. گفته می‌شود که مدیران بارسا، در هیچ شرایطی –حتی قهرمانی لیگ- به ناتمام ماندن مسابقات رضایت نمی‌دهند. چراکه در این صورت باید در این شرایط وخیم مالی، به بازیکنان تیم خود پاداش قهرمانی هم پرداخت کنند!

تا همین چند وقت قبل، «ناپولی» حریف بارسا در لیگ قهرمانان اروپا بود اما حالا «کرونا» به رقیب بسیار مهم‌تری برای این باشگاه تبدیل شده است. جوزپ بارتومئو، علاقه زیادی دارد که همیشه در کانون خبرها باشد و هیاهوی نقل و انتقالاتی به وجود بیاورد. مدتی قبل، رابطه‌ای بین مدیران باشگاه و یک آژانس خبری برای توهین به برخی از مخالفان سرشناس بارتومئو کشف شد. موضوعی که می‌توانست به قیمت پایان دوران مدیریت او تمام شود اما مدرک قابل توجهی به دست نیامد و مدیران باشگاه فعلا از این ماجرا قسر در رفتند. آنها که این روزها با فشارهای وحشتناکی روبه‌رو هستند، حالا با مشکلات بزرگی مالی نیز مواجه شده‌اند. اگر مسابقات ناتمام بماند، بارسا بخش مهمی از درآمد حق پخش تلویزیونی را از دست خواهد داد. رقمی که همواره نقش مهمی در مدیریت مالی بارسلونا داشته است. علاوه بر این، درآمدهای بلیت فروشی و برخی از تبلیغ‌ها نیز تا امروز از دست رفته است. البته که بازیکنان برای این ماه‌ها، به تیم خود تخفیف 70 درصدی داده‌اند و حقوق کم‌تری دریافت می‌کنند اما کاتالان‌ها، همچنان مشکلات خاص خودشان را دارند. بارتومئو به خوبی می‌داند که تنها راه برون‌رفت از وضعیت فعلی، تلاش برای ساختن یک تیم قدرتمند است. موضوعی که البته با توجه به بحران‌های مالی بزرگ این روزها، بیش از حد دشوار به نظر می‌رسد. بزرگ‌ترین نگرانی هواداران بارسا در مورد ترکیب تیم، به خط حمله مربوط می‌شود. جایی که لئو مسی از بهترین فرم ممکن فاصله دارد، لوئیس سوارز با بالا رفتن سن، با مصدومیت شدید روبه‌رو شده و آنتوان گریزمان، هرگز انتظارات را برآورده نکرده است. دمبله نیز از زمان پیوستن به این تیم، همواره در کلینیک بارسا بوده و کم‌تر در زمین فوتبال دیده شده است. روی کاغذ، بارسا چهار مهاجم درجه یک دارد اما حقیقت آن است که به جز مسی، نمی‌توان در شرایط فعلی روی سایر مهاجمان این تیم حساب ویژه‌ای باز کرد. به همین خاطر است که آنها در بازار، به دنبال جذب دو مهاجم آماده دیگر هستند.

لاوتارو مارتینز، اولین گزینه بارسا برای تقویت خط حمله به شمار می‌رود. آنها به خوبی می‌دانند که دیگر نمی‌شود برای سال‌های زیادی روی لوئیس سوارز حساب باز کرد و از طرفی، از علاقه مارتینز به بازی در کنار مسی هم مطلع هستند. ستاره آرژانتینی اینتر، روزهای درخشانی را در فوتبال ایتالیا سپری کرده است. نراتزوری همیشه یک باشگاه فروشنده بوده و معمولا نمی‌تواند در شرایط فعلی بهترین ستاره‌هایش را حفظ کند. لاوتارو پیشنهادهای زیادی از باشگاه‌های مختلف داشته اما تصمیم گرفته به بارسا پاسخ مثبت بدهد. او با مدیران این تیم به توافق نهایی رسیده و حالا فقط توافق با باشگاه اینتر باقی مانده است. آبی‌اناری‌ها علاقه زیادی دارند تا ویدال، فیرپو و یا سمدو را وارد این معامله کنند اما اینتر رسما اعلام کرده که هیچ علاقه‌ای به جذب بازیکن از بارسا ندارد و تنها در صورت دریافت حق فسخ مارتینز، این بازیکن را به فروش می‌رساند. رقم فسخ قرارداد این مهاجم 111 میلیون یورو است که برای بازیکنی با استعدادهای او، رقم معقولی به نظر می‌رسد. گزینه بعدی بارسا برای خط حمله، نیمار خواهد بود. ستاره‌ای که خیلی راحت از باشگاه جدا شد اما پروسه بازگشتش، کاملا دشوار شده است. نیمار سال گذشته، در آستانه بازگشت به تیم قرار داشت اما در نهایت باشگاه پی‌اس‌جی حاضر به فروش این ستاره نشد. در این فصل اما اوضاع کمی تفاوت خواهد داشت. چراکه تیم فرانسوی، همه تلاشش را انجام می‌دهد تا کیلین ام‌باپه را حفظ کند و حاضر است برای رسیدن به این هدف، از نیمار عبور کند. این نکته نیز اهمیت زیادی دارد که نیمار در یک سال گذشته، چالش‌ها و درگیری‌های زیادی با مدیران باشگاه پاریسی داشته و این موضوع، ممکن است کاتالیزور جدایی این ستاره باشد.

نقشه راه بارسا در خط حمله، واضح به نظر می‌رسد. آنها می‌خواهند یک خط حمله با مسی، لاوتارو و نیمار داشته باشند و سوارز نیز به عنوان مهاجم جایگزین، به تیم کمک کند. بارسا حاضر است گریزمان و دمبله را در بازار قرار بدهد تا به این هدف بزرگ دست پیدا کند. این ترکیب برای کاتالان‌ها، به شدت رویایی خواهد بود. با این وجود ممکن است مشکلات مالی ناشی از توقف بازی‌ها، اوضاع را کمی دشوار کند و شانس ساختن یک تیم رویایی را از بارسا بگیرد. حالا کرونا، بزرگ‌ترین و جدی‌ترین دغدغه این تیم به شمار می‌رود.